Påsklov i Wien...

Jag är nu i Wien, och det är känns lite konstigt för jag skriver ju på Sambonallens nya dator - och tangenterna är helt fel! Z och Y har bytt plats, och istället för ett å är det ett ü, så om det ser konstigt ut ibland så vet ni varför.

I alla fall, jag kom i onsdags förmiddags, och det mesta gick rätt bra, förutom att jag först missade ett tåg och att det sedan verkade som om jag inte skulle komma med flyget alls. Det gick trots allt igenom allting, och jag blev till och med uppflyttad till business class flex och fick därmed frukost på flyget - lyx. På eftermiddagen gick vi lite runt Maria Hilfergasse och tittade på sommarjacka och nya skor till Nallen, hittade fina Schnappi-skor (Lacoste) och en snygg enkel naturvit jacka. Köpte dock inget eftersom studenter som kännt har lite ont om cash.

Svärfamiljen kom sedan i
torsdags förmiddag, och deras bagage hade kommit bort på vägen ner. Vi åkte sedan tunnelbana från Landstraße till Neubaugasse där deras lyxiga hotell låg. Torsdag lunch intogs på ett kebabställe bredvid ett BIPA ganska nära Nallens bostad. Sedan strosade vi runt och tittade på saker, bland annat skor till Nallen - och som en tidig födelsedagspresent fick han Schnappi-skorna, såååååå fiiiiina! Middagen blev lyxiga wienerschnizlar av kalv som var kanske... 30 cm i diameter. Smask!

Fredag. Med ett litet hot om regn valde vi att fortsätta gå rundor på stan samt besöka Konsthistoriska museet - svågern och svärfar hade hört att de skulle ha världens största Brügelsamling - det var också ett ruskigt stort museeum som blev förmycket för oss efter ett tag. Det finns en gräns för hur många konsiga målningar man klarar av att se på en dag. Till lunch åt pojkarna vars två kebaber (eller Nallen åt två och en halv faktiskt!) så middagen blev liten och enkel på en libanesisk restaurang precis bredvid svärfamiljens hotell. (En MYCKET smarrig tomatsoppa för mig!). Observera förresten att allt var öppet som vanligt - affärer, restauranger och museer - trots att österrikarna borde vara hemma och be för fulla muggar en långfredag som denhär!

Lördag
dags för Schönbrunn - och fantastiskt väder! Vi konstaterade att ett hus av den där storleken nog kan duga - sålänge man bara ska bo två personer eller så i det! Lunchen blev en gigantisk glass på fiket uppe vid glorietten, och nu efteråt är vi alla brända i anisktena av den gassande solen som gav och mycket besvär hela dagen. Var man än stod så hade man antingen solen i ögonen eller i kameran.

Efter att ha gått runt i parken och i labyrinten så åkte vi in till stan igen och gick på jakt efter ett par jeans till Nallen och en present till Svågerns flickvän. Båda sakerna hittades snabbt, och vi började istället leta efter en middagsrestaurang. Vid sex ungefär bestämde vi oss för en som såg bra ut och visst - maten var bra, något man inte kunde säga om servicen. Någon gång vid kvart över sju hade vi fått in all vår mat, men de som satt vid bordet bredvid oss, och som inte hade kommit särskilt mycket senare, hade när vi gick vid... 20.19, inte fått in mer än en maträtt på fem personer. De var ganska upprörda av någon anledning. Vi lämnade totalt 10 cent i dricks - trots svärfars försök att ge mer, den extra växeln vi hade plockat fram gavs istället till några blinda sångare som stod och sjöng i ett gathörn, samt en uteliggare med en liten hund.

Söndag. Idag softar vi, och ska äta lite lite saker bara (Nallen häller just nu i sig lakritskritor och läser ELLE) och ska senare till Katriina och se på Conan O'Brien i Finland - något som är möjligt tack vare att Svärmor bandade och tog med från Sverige. Jag åker hem på tisdag kväll, tyvärr, allt är mycket trevligare här. Fast jag måste snart ta itu med den stundande grammatik tentan, samt läsa in JÖKEN och Internationell Ekonomi igen... gah...