käkpatienter...

Jag får fortfarande förfrågningar från folk som ska opereras, och det känns JÄTTESKÖNT för mig, att veta att de faktiskt hittar hit, och framförallt att de letar!

Senaste personen som skrev nåt, var Suzette, och likt många andra fyllde hon antagligen i sin mail-adress i det lilla fönstret för just mail-adresser vid kommentar...grejset. Problemet med detta fönster är att det ger den falska föreställningen att jag kommer att kunna se det som står där... tyvärr har jag inte hittat den funktionen ännu... Så Suzette: maila/adda mig på msn!

Nåja, jag kan ju svara lite på de frågor Suzette ställde när jag ändå är igång... det kanske hjälper andra också!

Angående att andas när man opereras i munnen:

Hmm... Jag vet faktiskt inte hur det funkar. Inte nog med att det borde vara svårt att andas med munnen (eftersom de opererar i den), man har dessutom en slang genom näsan och ner i magen när man opereras. Nästa person som ska opereras och läser det här kan väl fråga kirurgen/narkosläkaren så att vi får klarhet i saken? Men JAG tror att det mycket väl kan vara så att de ger en någon form av särskild syrgas i den näsborren som inte redan är upptagen, om man har problem med att andas genom näsan.

Jag fick som sagt någon form av narkos genom droppnålen som satt fast i min hand (och det gjorde SKITONT!) och blev alltså, vad jag vet, inte sövd med gas.

Angående rädsla inför operationen:

När man väl opereras så får man naturligtvis lugnande medel en stund före ingreppet, så man är ganska groggy redan när man kommer till OP-salen. Förutsatt att man har fått det lugnande inom rimlig tid så att effekten inte har börjat avta som det gjorde på mig.

Man har verkligen ALL rätt i världen att vara rädd inför ett ingrepp av det här slaget, det är ingen som kan kräva att man ska vara stark när en främling ska skära upp ens tandkött och såga i ens ansikte. Däremot bör man tänka på att det här är ett rutin-jobb för kirurgerna som genomför det. Kirurgen som opererade mig opererar ett antal gånger i veckan, och operationerna sträcker sig naturligtvis från småsaker som att sätta in skruvar för tandbryggor, ta ut besvärliga visdomständer till att försöka skruva ihop och "rekonstruera" käkpartier som har krossats i olyckor av alla de slag. Min poäng är att de här människorna VET VERKLIGEN vad de gör, så man behöver inte oroa sig för det; men samtidigt kan ingen kräva att man inte ska göra det, för det är en stor sak att gå igenom för varje patient.

Angående domnadskänslor i ansiktet efter operationen:
Jag är helt återställd, vad jag vet. Känseln i min underläpp är lite konstig ibland, men det är mest när man drar i den eller klämmer på den ordentligt, vilket gör att det i princip bara är när jag använder tandtråd vid framtänderna där (vilket jag gör alldeles för sällan, jag VET) eller när jag är är hos tandläkaren (nästan lika sällan... hehe). Jag har i princip inga biverkningar, utom att jag fortfarande får lite ont i vänster käke eftersom jag inte riktigt har vant mig vid mitt nya bett än, så jag spänner käkmusklerna där på fel sätt, men det brukar gå bort när jag masserar lite eller gör nån form av avslappningsövningar.

Hmm... är det någon som har fler frågor som de vill att jag ska ta upp här, så är det bara skriva dem i en kommentar. Dessutom så har jag en liten operationsberättelse som jag gärna delger er, som ni kan få om ni mailar mig (återigen: [email protected]). Den är  ganska lång och detaljfull, men ger en (hoppas jag) bra bild av vad som händer egentligen när man läggs in och sådär... Borde be
Emilia att skriva en sån också, så kunde ni kanske få flera? Hmm... vad tycker du Emilia?

Kommentarer:
Postat av: Emilia

hejsan! jättebra att du skrivit detta!! jag som är världens sämsta bloggare...skäms på mej lite:-(
Men jag som sagt använder min blogg för att folk ska kunna läsa om käkoperationer, så jag ska ABSOLUT skriva nåt liknande som du nu!
Kram Emilia

Postat av: emma.

hej.
jag tänkte på dehär med andningen. när jag opererades hade jag tre slangar. en från näsan ner till magen och två bara en bit ner i näsan. jag tror dom två i näsan var till för att andas genom. och eftersom hjärtat och allt går så mycket långsammare när man är sövd behöver man kanske inte få i sig så mycket mer luft än det?

[email protected]

2006-03-09 @ 10:12:29
Postat av: Emilia

Hej, sorry att jag ej skrivit nåt än...dumma jag!! vet att jag ska! min biverkning från op:n, är att min känsel ej är tillbax än. Och snart har det gått ett år...så jag är väl den procenten som ej får tillbaka den antar jag. men men, det går faktiskt att leva med! är glad att det värsta iaf är över, eller hur? krama

2006-07-28 @ 22:44:01
URL: http://viramia.webblogg.se
Postat av: marléne

hej, jag skulle gärna vilja höra mer om operationen om du vill berätta den. jag ska genomgå en käkoperation inom två år och så.. kram

2008-05-12 @ 19:39:23
URL: http://[email protected]
Postat av: kesia

Hej, jag har precis påbörjat tandregleringen och ska opereras om ca 2 år men har redan börjat kolla runt lite om andras erfarenheter av detta. Så jag skulle gärna vilja ta del av din operationsberättelse!

2009-09-02 @ 16:31:18
Postat av: Sara

Hej!



Jag skulle hemskt gärna vilja göra en käkoperation där man flyttar fram underkäken. Men jag är lite rädd att tandläkaren kommer att neka mig eftersom han tycker det räcker fast han har pratat om en operation förut(för att underkäken är för långt bak). Men jag vill verkligen ha operationen. Så jag undrar hur det var då din tandläkare bestämde sig för att godta en operation? Sen så skulle jag gärna vilja ha din berättelse om operationsförloppet :).



Kram Sara :)


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits