önskelistan fortsätter...

Jag önskar mig, förutom det jag tidigare nämnt, presentkort på Make up store. Har tänkt ta tag i det där och faktiskt lära mig sminka mig snart.

Dessutom önskar jag mig en ordentlig locktång. Varmluftsborsten för 10 kr från ÖB i all ära, men om jag vill ha ordentliga lockar behöver jag något ordentligt att göra det med.

Fransklexikon, ordentliga. Typ Nordstets randiga, de som är i två band. Bra franska böcker välkomnas också! Hehe... fastän jag nog kommer att få nog av det i vår.

Bra böcker i allmänhet faktiskt. Men det önskar sig väl de flesta?

överst på önskelistan...

Jag har kommit på vad som står överst på min önskelista:

Att få tillbaka de 987,50 kronorna jag har lagt på vård i och med operationen...

Egentligen är det 1287,50 p.g.a. en miss från min sida i kombination med ett oplanerat besök på vårdcentralen och akuten... så de sista 300 lär jag aldrig få tillbaka...


senaste tillskottet till önskelistan: yogamatta från NIKE

Det är väl egentligen ett förtydligande snarare än ett tillägg... I alla fall:
Har hittat en Yogamatta från
NIKE som jag vill ha. Alla ni som funderar över rosa yogamattor, FINARE ÄN SÅHÄR BLIR DE INTE!!!

yogamatta

Om ni undrar var de finns så säljs de bland annat på STADIUM, kostar 299 kronor.


glitterpuff

Idag köpte jag en glitterpuff på H&M, så nu ska jag glittra som en riktig julstjärna på julmiddagen.

Funderar vad jag ska ha till klänningen bara... det kan ju bli lite kallt med bara axlar. Fast om jag har tur så är det varmt och mysigt inne på stället där vi ska äta... Såg annars en bild på Rachel Bilson i senaste COSMO tror jag där hon hade en jättesöt rosa rundhalsad kofta, det skulle kanske vara en idé? Synd bara att jag inte har några koftor...

vad ska du bli när du blir stor?

Enligt det här testet borde jag skaffa mig en jur.kand. Alltså bli jurist.

När jag blir stor ska jag bli pol.mag. Det är i alla fall det jag tränar för.

Vad ska DU bli när DU blir stor? Testa och meddela sedan!

veckans första måndag

Idag var det veckans första måndag.

Inte för att jag märkte av någon egentlig måndaglighet eftersom jag inte hade någon föreläsning, men man känner det ändå på sig när det är måndag.

Tyvärr fick jag reda på att den här söta klänningen på
toodiefor's blogg var från Valentino och kostar 850 dollar.
söt klänning
Stackars oss vanliga dödliga som inte har råd att lägga sådana pengar på en endaste enda klänning. Vad tycker ni? Supersöt eller vad? (jag vet redan vad du tycker Majsan, så du behöver inte säga något).

varför jag hatar människor

Idag var jag och Sambon på julskyltningen. Efter att ha konstaterat att den var en besvikelse på Mårtenstorget och Stortorget gick vi in på Gleerups och tittade läääänge länge. Slutligen bestämde sig Sambon för en tysk pocket och vi ställde oss i kö för att få betala som duktiga svenskar.

Vi ställde oss i den något kortare av de två köerna; framför oss var det en dam i rullstol och en herre som skulle köpa en massa saker och, visade det sig, få endel inslaget. Attans. Resultatet var att vår kö trots allt tog längre tid, eftersom herrn skulle ha så mycket assistans av tjejen i kassan. Strax innan han var färdig kom killen som skulle ha stått framför oss i den andra kön fram till den kassan och bad om något särskilt som kassörskan fick gå iväg och leta efter. Damen i rullstolen framför oss lämnade fram de vykort hon skulle ha och bad om två inrikesfrimärken, och betalade. När hon så börade flytta på sig vilket var lite komplicerat eftersom det var ganska mycket folk och så, så gick en kärring från kön bredvid helt sonika fram och gav sina varor till kassörskan i vår kassa.

Chockade tittade vi på henne.
"Ursäkta", sa Sambon, "men var det inte två olika köer?" Kärringen tittade på honom.
"Jo, men jag bara gick emellan här!!" och la efter några sekunder till "om det går bra!" Kassörskan tittade nu också chockat på henne och gav tillbaks hennes växel tillsammans med bannor om att man inte får göra så, och att det finns regler för allas trivsel och sådär. När vi sedan lyckades ta oss fram till kassan så bad hon så hemskt mycket om ursäkt och förklarade att hon inte hade sett att kärringen hade trängt sig; om hon hade sett det hade hon i så fall inte låtit henne betala.

Det här är varför jag hatar människor. Hade kärringen åtminstone frågat oss före, eller bett om ursäkt och sagt att hon inte hade förstått att det var två köer, så hade det varit en sak. Men det enda vi fick som förklaring/ursäkt var "jo, men jag bara gick emellan här."

På vägen hem fick vi försöka tränga oss igenom en grupp människor som blockerade hela trottoaren på ett ställe där det är väldigt ont om plats att gå ut i gatan eftersom halva gatan är avstängd och all trafik får försöka klämma sig mellan trottoaren och ett stort stålstängsel. Vuxna människor med barnvagnar och ett antal barn sominte såg sig för utan sprang rakt in i oss när vi nästan hade passerat och sedan anklagade mig för att ha knuffat dem! Herregud!

När jag blir kjesarinna av det förenade Europa så ska jag förbjuda människor att vistas nära mig. Jag hatar dem helt enkelt!

julpynt, julstök och skor...

Idag har jag...

Ikväll har jag...

  • ...städat resten av lägenheten
  • ...ställt iordning adventsljustaken i köket
  • ...hängt upp den nya julstjärnan i vardagsrummet
  • ...tittat på dokumentären "sossen, arkitekten och det skruvade huset" på tvåan

Jag har faktiskt börjat komma i julstämning lite. Tur är väl det eftersom det är första advent imorgon. Igår slog jag ju in julklappar som Malo hade köpt (hon verkade faktiskt lite impad av pappers- och snörubudet, och jag blev så sugen på att köpa en massa klappar och slå in själv! Jag har till och med kommit på vad jag ska ge Far, och han är normalt den absolut svåraste att bestämma till!

Snart måste vi ta oss till större städer och julhandla. Malmö och Köpenhamn är givna varje december. Det är skönt att vi har två vardagar lediga i veckan, så att man inte utsätts för den värsta julruschen på helgerna. Fast jag måste lägga en hel del tid på studierna nu. Mycket mer än jag har gjort tidigare, särskilt på grupparbetet. Tänk att det snart är 9e december och dags att redovisa! Herregud vad tiden går...


fina skor!

Så har det hänt igen. Tradera tillhandahåller fantasiskt fina rosa pumps med hög klack. Inte mina egentliga drömskor, men fina nog! De hade dessutom varit coola att ha till min nya klänning, som en lite oväntad färgklick! Tyvärr, så är de förstora. Jag kan inte ha pumps i storlek 38... Snyft...


Julens klänning

Idag var jag och Malo och shoppade på Nova och ÖB. Malo var som vanligt en god människa och köpte julklappar till hela världen (samt glittrade mig med en glitterpuff). Jag däremot, jag var en egoistisk och dålig människa. Resultat: en ny klänning (249 kr på H&M) att ha i jul. Jag provade den bara på skoj tillsammans med en annan klänning i lite samma stuk, men när jag väl hade fått på mig den här, så var den faktiskt snygg!




Jag har i alla fall bestämt att jag ska ha den på mig när vi äter julbord med Sambons släkt. Kanske investerar jag i en glitterpuff att glittra till mig med samtidigt!

Förutom klänningen köpte jag impregneringsspray till mina älskade mockastövlar (Clark's, införskaffade för två år sedan. Tack mamma!), samt läggningsvätska. Så nu ska det bli lockar av hoppas jag.

Innan vi tog bussen tillbaka till civilisationen hälsade vi på hos Majsan och drack te. Fick en del goda idéer till vad man kan ge henne i julklapp/20 årspresent. Hehe, akta dig Majsan! Innid är på lurigt humör igen!

Väl hemma hos mig beställdes det pizza, sattes deg till lussekatter och slogs in julklappar. Precis innan Malo försvann till bussen bestämde vi vilka skor som ska användas till den nya klänningen; mina tweedpumps från Bianco Om vädret tillåter alltså...
 


en månad till julafton...

Idag är det precis en månad till julafton. Imorgon ska jag och Malo gå på ÖB och Nova och shoppa loss med nya CSN-pengar. Julklappar får väl stå högt på inköpslistan för min del, men jag måste bara bestämma vad det är jag ska köpa. Och till vem. 

Systrarna är avklarade i alla fall. Och mor är delvis färdig.

Fars present väntar på sig, och de flesta andras. Fast från och med imorgon börjar klappjakten på allvar!


när julklappsmorgon glimmar...

Jag har börjat fundera på julklappar. Det är lite svårt faktiskt, jag har tänkt så mycket på andras julklappar att jag har glömt tänka på min egen önskelista.

Några saker har jag dock kommit på.

  • en rosa yogamatta
  • en rosa yogamattsväska
  • röda boxhandskar (storlek S eller XS)
  • fler origosaker (rödrosa)
  • liftarens guide till galaxen på dvd
  • "don't eat this book" av Morgan Spurlock
  • fler bunkar i samma stil som de jag har (gärna svart och rosa)
  • en juicepress
  • en laserskrivare
Det är allt jag kommer på för tillfället... Jag har lite dålig fantasi just nu.  


Till alla käkoperationspatienter därute!

Jag uppskattar verkligen att folk hittar till min blogg, och att de känner igen sig i operationstankarna. Men jag skulle tycka ännu bättre om det, ifall ni kunde lämna kontaktuppgifter till mig så att jag kan svara på era frågor eller bara prata med er för att det känns bra. Om ni inte vill skriva in era uppgifter så att de kommer upp i min blogg så kan ni väl slänga iväg ett e-mail till mig?

[email protected] funkar alltid, och jag kollar den dagligen (såvida jag inte är i obygden och håller på att dö av datorabstiens).

Jag och Viramia har pratat om att försöka skapa en hemsida med ett forum för käkopererade. Alla som är intresserade kan väl kontakta oss så kanske det kan bli verklighet?

Harry Potter and the goblet of fire

Se den! Den var väldigt bra, fastän den inte stämde jättebra överens med boken.

Den är mycket mer komisk än de tidigare, och fenomenalt välfilmad. Dessutom får man se Danny Radcliffe i bar överkropp. Mycket hunkigt kan jag meddela.

Idag ska jag försöka få saker gjorda. Tvätta och plugga och städa och så... Men jag har ju filmen att tänka på när det blir tråkigt. Jaaaa!

till Bea

Hej Bea, som kommenterade mitt inlägg om käkkirurgi. Jag skulle vilja ha din mailadress eller nåt, så att jag inte tråkar ut alla andra med mina historier om operationen. De flesta har ju hört det mesta vid det här laget.

Generellt kan jag säga att det inte alls är så jobbigt som jag hade trott att det skulle vara (kirurgen har faktiskt rätt i endel fall), men om du har specifika frågor eller bara vill ha en utförlig beskrivning av allt så kan du maila mig (
[email protected]). Det samma gäller naturligtvis för alla er andra som ska göra den här typen av käkoperationer och undrar något.

Nu åker skräpet snart!

Kom just hem från tandregleringen. I januari tar de bort tandställningen! Underbart!
Egentligen ville de ta bort den den 19e november, men då har jag, Sambon och Imelda lämnat stan för julen. Så det fick vänta, de hade inga tidigare tider. MEN BORT SKA DET I ALLA FALL!


runtskickad i sjukvården...

Igår morse hade jag ont i magen. RIKTIGT ont i magen. Och det blev bara värre.

Tillslut stod jag inte ut, utan ringde sjukvårdsrådgivningen. Den oerhört trevliga och omtänksamma sköterskan i andra änden tyckte att jag skulle kontakta läkare eftersom jag hade så ont, men hon tyckte att det lät som förstoppning.

Jag ringde till den första vårdcentralen, som jag trodde att jag tillhörde. Det visade sig att jag hade fel, och de hade ändå inga tider på hela dagen. Sköterskan jag pratade med där, sa att jag skulle prova med min riktiga vårdcentarl, och om de inte hade någon tid så skulle jag upp till akuten.

När jag kom fram till min Riktiga Vårdcentral, fick jag 15 minuter på mig att komma dit. Sambon ringde en taxi och vi kom dit på ganska precist en kvart. Fick först sitta och vänta lite och sen kom en läkare som hette Staffan och klämde lite på min mage. Det gjorde skitont i magen just då, och precis när vi fick komma in i undersökningsrummet så kunde jag inte göra något annat än gråta.

Sen fick jag gå in i ett annat rum och bli stucken i fingret. Jag avskyr nålar, och jag hatar att ta blodprov i fingret för det gör så hiskeligt ont i förhållande till mängden skada. När de hade tagit allt mitt blod fick jag kissa i en mugg. Det var något jag aldrig tidigare har gjort; lite äckligt, men inte det värsta som jag varit tvungen att göra.

Vi fick sitta och vänta ett tag till, och slutligen fick jag komma in för min FÖRSTA gynundersökning. Fy fan säger jag bara. Dessutom blev jag undersökt i ändtarmen också på samma gång, så det var RIKTIGT illa.

Slutresultatet var att han inte visste vad det var för fel, utan skickade mig till Akutkirurgen för att se om de kunde hitta något fel på mig. Han hittade alltså inget belägg för att jag led av förstoppning.

Upp till blocket alltså. Vi ringde en taxi för att komma dit snabbt, men efter mellan en halvtimme och 40 minuter gav vi upp, avbeställde taxin som ännu inte hade kommit, och tog bussen istället. Det var inte jätteskönt att åka skumpig buss när man har ont i magen och nyss har blivit petad i rumpan. Det tog totalt en timme att komma till akuten från sankt Lars. Illa.

Eftersom jag hade med mig remiss från läkaren på st. lars fick jag komma in så fort de hade ett ledigt rum, och det var efter kanske 20 minuter. Sen fick vi vänta i ytterligare en halvtimme på att läkaren skulle komma. Han ställde en massa frågor. Sen klämde han mig på magen och i rumpan han också. Efter kanske en kvart kom det in sköterska som tog det som var kvar av mitt blod. Men hon stack mig med en stor nål i armen. Det känns inte alls lika jobbigt för mig, på något väldigt sjukt sätt! Sen gav hon mig LAVEMANG! Herregud. Det var riktigt obehagligt. Men jag var väldigt duktig på att knipa och håll det kvar inne i tarmen.


Efter väääääldigt lång tid kom doktorn tillbaka och frågade hur jag mådde, och sa att han skulle titta på provresultaten från blodprovet. Några minuter senare kom han tillbaka med ytterligare en läkare, som undrade om han också fick klämma på min mage. Det fick han. Han hittade inte heller något fel. Så vi fick åka hem "med vetskapen att de finns där i natt och imorgon om det är så att smärtan kommer tillbaka eller blir värre...". Jaha. Efter 4 timmar på akuten var det alltså bara att åka hem. Men magen är mycket bättre nu i alla fall. Vad de nu än gjorde därinne så gav det ett visst resultat

Ont...

Jag har ont i min mun. Under tungan, bakom framtänderna liksom. Det är oerhört enerverande. Jag vet inte alls varför det gör ont; en teori jag har är att det beror på att jag snart har fått tillbaka det mesta av känseln i hakan. Oavset vilket så försöker jag ta det lugnt och inte röra tungan så mycket, men det är väldigt svårt när man äter eller pratar. Som tur är har Sambon åkt till UB för dagen och kommer bara hem för lunch.

I övrigt ska jag idag plugga arslet av mig. Jag har en bok i avtalsrätt att läsa ut, och ett rättsfall att analysera. Bäst att sätta igång snart.

Förresten, så skulle jag vilja höra mer om Jennys operation! Jenny! Om du läser det här! Kontakta jättegärna mig, jag vill höra om hur ditt bett har förändrats efteråt!


Det är viktigt att höra från andra patienter, när kirurgen säger att det inte gör så ont utan mest är obehagligt, så tycker man att "vaddå, har du gjort det själv eller?" men när en annan som har opererats säger det är det lättare att ta det till sig.


Nätverk för opererationspatienter

Det borde finnas ett nätverk för folk som har eller ska operera käkarna. Jag känner att jag hade behövt höra att själva operationen inte var så jobbig, men att det var OK att vara rädd ändå. Det är liksom ingen som förväntar sig att man ska ta en sån sak med en klackspark.

Det är egentligen något som behövs oavsett vad man opereras för, men jag tror att det är särskilt viktigt när man har en medfödd defekt som man själv väljer att göra vid. Dessutom tar förberedelserna ofta väldigt lång tid med tandreglering i minst ett år innan själva operationen. Att gå runt och vänta är oftast det värsta.

Jag hade turen att bli kontaktad av
Mia ca. två veckor före min operation, och det kändes verkligen skönt att få prata med någon som gick igenom samma sak, och sedan var det härligt att kunna lugna henne lite inför hennes operation veckan efter. Jag hoppas verkligen att fler kontaktar oss, så att de inte behöver gå igenom all väntan och oron ensamma.

Hysteriskt träffande och roligt... för ovanlighetens skull

Jag såg härommorgonen på Jay Leno, och han sa faktiskt något riktigt roligt och träffande.

Det var appropå att "the wizard of Oz" jubilerade, och Leno konstaterade att "it's kind of like Washington today; Cheyney needs a heart, Bush needs a brain and the senate needs some courage!"

Hysteriskt träffande och roligt som sagt... Tyckte jag i alla fall.

Harry Potter and the goblet of fire...

Fredagen den 18e november ska jag och Sambon se den senaste av filmerna om Harry Potter. Youppie! Det sak verkligen bli intressant att se vad de har valt att behålla av de ca. 600 sidorna i boken. Sen är det dags för film nummer 5; min favoritbok!


Homosexuellas rätt att gifta sig

2005-11-02

(13:31)

Apropå mitt tidigare inlägg om heteronormativitet, kom jag idag att tänka på den debatt som nyligen förts angående vad en vigselakt mellan två homosexuella personer ska kallas, samt om de ska få välsignas i kyrkan. Jag drar mig tillminnes ett reportage om precis den här frågan som jag såg på nyheterna på någon kanal (fråga mig inte vilken, jag har ingen aning), där en person inom svenska kyrkan uttalade sig om just homosexuellas rättigheter. Personen ifråga konstaterade att äktenskapet bara ska kunna ingås av en man och en kvinna, inte två människor av samma kön. Gud skapade oss som vi är, och det krävs en av vart kön för att producera ett barn; två kvinnor kan inte skaffa barn med varandra, inte heller två män. Detta var alltså hans argument för att homosexuella par inte skulle få välsignas i kyrkan, men som jag uppfattade det hade han inget generellt emot att de registrerar partnerskap så länge de höll sig borta från hans underbara institution. God dag yxskaft säger jag bara.

 

Resonemanget går inte ihop tycker jag; vad har möjligheten att skaffa barn att göra med huruvida man ska kunna få sin kärlek välsignad i kyrkan eller inte? Ett sådant argument borde innebära att en kvinna som av någon anledning inte kan få barn inte ska ha rätt att gifta sig i kyrkan med en man; deras kärlek kan inte heller leda till ett barn. Jag hade haft mer förståelse för honom om han hade sagt att ”Gud skapade mannen och kvinnan för att de ska vara tillsammans och älska varandra. Han skapade inte mannen för att han skulle älska en annan man.” Hade han sagt så hade jag accepterat att ”OK, den här snubben är inskränkt och dum i huvudet som inte kan acceptera att människor är olika, och har olika sexuella preferenser”. Förresten, om det nu är Gud som har skapat människan, hur kommer det sig då att det finns homosexualitet? Eftersom det inte verkar ha med den fria viljan att göra (många människor kämpar emot sina drifter och lever olyckliga heteroliv för att deras sexuella läggning inte accepteras av samhället) måste det ha varit Guds intention att somliga män skulle attraheras av kvinnor och andra av män (och omvänt för kvinnor).

 

Tillbaka till äktenskapet mellan man och kvinna. När jag hör den här typen av argumentation mot homosexuellas rätt att vigas på samma sätt som heterosexuella, så tänker jag osökt på boken ”Kallocain” av Karin Boye. Bokens huvudperson Leo Kall berättar om sitt liv, och nämner sitt första äktenskap. I en parantes förklarar han orsaken till att det blev ett andra äktenskap med att det första var ”barnlöst, därför lönlöst att fortsätta”. I Världsstaten han lever i har äktenskapet blivit en institution enbart för att producera fler medborgare, eller rättare sagt kuggar i statens maskineri. Om det nu är så, att äktenskapet bara ska vara till för dem som kan få barn tillsammans, bör alla som väljer att gifta sig men också att INTE skaffa barn, genast skilja sig. Det är ju idioti att man vill befästa sin kärlek, få ett statligt erkännande av relationen samt välsignas av sin kyrka (om man nu önskar det), om det är så att man inte kan producera nya personer.

 

Nej, fram för att låta homosexuella gifta sig, och låt oss kalla det för vad det är: giftermål och äktenskap. Sluta diskriminera genom att kalla det för ”registrerat partnerskap”. En partner är den person man väljer att dela sitt liv med, oavsett ens eget och partnerns kön!


Du är vad du äter...

Såg just på "Du är vad du äter" på tv3. Veckans utmaning var en mamma med en 3½ årig son vilka åt flera kilo godis och kakor i veckan. Det var fruktansvärt att se vad hon gjorde mot sitt barn. I slutet fick man se nästa veckas projekt; en kvinna som verkade ha smör på precis allt - t.o.m. kanelbullar!!! Jag blev faktiskt kräkfärdig bara av att se henne sitta där och bre saker.

Kvällens huvudperson verkade inte ens ha förstått att hennes treåriga son inte mådde bra av att leva på fispinnar, lösgodis och glass. Ät gärna hjäl er själva, men för guds skull, led inte era barn in i fullständigt menlösa missbruk!

Före och efter operationen

Folk har frågat vad det är jag har opererats för. Jag har flyttat käkarna för att jag ska kunna bita ihop ordentligt. Som ni ser på "förebilden" sluter sig inte käkarna helt. Det är alltså så mycket jag kunde bita ihop efter att ha tandreglerat i över ett år (dvs. det var ännu värre före tandregleringen).


efter

Före                             Efter

Ensam hemma

Blogg 2005-11-01

 

(22:21)

I eftermiddags åkte Sambon upp till sina föräldrar. Eller rättare sagt till sin mamma eftersom hans Far och Bror är utomlands för tillfället. Resultat: jag och Imelda är ensamma hemma. Fast det är klart; så ensamma är vi inte. Dels så har vi varandra, och dels hade jag Malo här i eftermiddags samt besök av båda mina föräldrar. Mor och Far lämnade oss strax för klockan sex, och Malo togs sig härifrån lagom till Scrubs.

 

Sedan vi blev lämnade ensamma har vi ätit middag (jag: sopprester från… tidigare, Imelda: torrfoder och ”tonfisk surprise”). Dessutom har vi jagat tills vi föll ihop av utmattning (Imelda mer än jag eftersom det var hon som skötte själva jagandet). Vi har städat stora skrivbordet och sorterat in papper i pärmar. Jag har ätit chokladpudding och Imelda har druckit lite skummad mjölk; en rest från kvällens chailatte.

 

Sedan internet la av igår, har jag som sagt gjort en ny veckoplanering som sträcker sig fram till januari. Lite saker har jag lyckats fylla i i alla fall; morgondagens shoppinglista tillexempel, och så har jag bestämt mig för att börja läsa i avtalsrättsboken. Det är i alla fall inte fel att börja med den. Det kan det omöjligt vara, och om det mot alla odds är helt off, så kan jag alltid ändra planeringen. Jag önskar att jag kunde få reda på vilken grupp jag är i så att jag kan planera mina veckor ordentligt. Den här kursen ska jag inte komma efter, och det finns faktiskt ingen anledning till att jag skulle göra det heller; operationen är avklarad så jag har inget mer att bekymra mig för på det sättet. Nej, nu är det dags att ringa Sambon och säga god natt, och sedan ska jag gå och lägga mig. Imelda får jag väl muta med lite kattgodis så att hon håller tyst när jag ska sova. Det har fungerat tidigare i alla fall.


Heteronormativitet

Blogg 2005-11-01

 

(18:59)

Såg just reklamen för tandkrämen ”Aquafresh extreme Clean”, och kom att tänka på fenomenet heteronormativitet.

 

Reklamen går ut på att en kvinna och en man båda står och borstar tänderna på en flygplatstoalett (åtminstone har jag fått den uppfattningen). En berättarröst beskriver hur effektiv och fantastisk tandkrämen är, och sedan börjar de två personerna göra grimaser mot varandra för att deras tungor är så rena. Eller för att hennes tunga är så ren. Det hela slutar med att hon kysser honom i alla fall.

 

I vårt heteronormativa samhälle förutsätter man att alla är heterosexuella, dvs. håller sig till normen. De som inte är det betraktas som onormala, och våra institutioner förutsätter att personerna de kommer i kontakt med är, just det, heterosexuella.

 

Scenen på flygplatstoaletten jag just beskrev, är enligt min åsikt ganska orealistisk. För det första har jag aldrig träffat på en unisextoalett på en flygplats. För det andra, om det nu är så att det bara är hon som har ren tunga med den nya tandkrämen, varför gör han också grimaser och varför kysser hon honom? Om båda har fräscha tungor, varför måste hon kyssa honom för att den stora skillnaden ska märkas?

 

Varför iscensätter man orimliga påhitt för att få in ett heterosexuellt par? För att det är normen, och alldeles för många anser att deras känslor är fel, att det är sjukt eller vad helst de nu anser. I alla fall, anser jag att heteronormativiteten måste hävas, och ett sätt att göra det är att uppmärksamma homo- och bisexualitet på samma sätt som heterosexualitet.

 

Reklamen för ”stimorol kisscool” ska verkligen ha en eloge för det, eftersom den trots allt innehåller en kille som kysser en tjej som i sin tur kysser en tjej. Tyvärr är den kyssen mer som killens önskedröm och lesbiska porrtankar än en vanlig del av vårt samhälle.

Fram för fler homopar i reklamer! Avnormalisera heterosexualiten!


När internet dör...

Blogg 2005-11-01

När Internet dör…

 

(11:53)

Igår kväll dog internet. Jag satt helt fridfullt och tittade på dåliga amerikanska komediserier och vårdade min brännskadade hand (kokande olja sprätter ganska friskt har jag upptäckt). Plötsligt försvann alla Tv-kanaler. Jaha, vad händer nu då? Det finns inget annat att göra än att koppla upp och leka lite med internet istället. Tji fick jag. Internetanslutningen hade antagligen dött samtidigt som kabel-tv-nätet, så det fanns inget att koppla upp med. TV:n kom tillbaka ganska snabbt, men internet är fortfarande borta. Jag har gjort en ny veckoplanering som sträcker sig ända fram till mitten av januari, men tyvärr kan jag inte fylla den med saker; när inte internet fungerar har jag inte tillgång till scheman och kursupplägg. Vad ska jag fylla min tid med då? Jag vet inte vilken bok jag ska börja med att läsa för att ligga rätt i kursen. Kommer inte internet tillbaka snart kreverar jag. Vad gjorde jag innan bredbandet och laptoppen? Ärligt talat har jag ingen aning. Nej, nu är det strax Emmerdale, och efter det ska jag ut på stan och köpa kurslitteratur. Tack och lov laddade jag hem litteraturlistan förut och sparade på hårddisken.


Power to the people... (eller inte)

Blogg 2005-10-31

Power to the people…(eller inte)

Ikväll somnade jag i soffan (som vanligt) efter maten. Klockan var kanske nio – halv tio, och jag sov gott. Jag vaknade inte förrän efter 23, och TV:n stod på SVT 2 och något musikprogram. Det var ett reportage om ett brittiskt band som spelade psykedelisk 60-tals pop. Främsta förebilderna var väl the Beatles sista år och Jimi Hendrix Experience, de vanliga. Jag vet inte vad de hette eller så, ljudet var ganska lågt och jag brydde mig för lite för att höja. Det som däremot slog mig, var hur otroligt många män det faktiskt finns där ute i världen som tror att de kommer att bli den nye John Lennon.


Jag har faktiskt funderat på det förut, varje gång jag har sett en dålig Lennon-kopia på stan eller i något tv-program. Främst i ledet skulle jag vilja säga att han som vann ”sikta mot stjärnorna” den där gången för… ja, det är väl mer än tio år sedan nu, som just Lennon står. Han har till och med (eller har åtminstone haft) ett band som heter (hette) Liverpool och spelar uteslutande Beatleslåtar. Inte jättepatetiskt i sig, om det inte hade varit för att det verkar som om han på allvar TROR att han skulle kunna bli den nye John Lennon. Det är inte bara han, tusentals män i 40-60års åldern klär sig och agerar som Lennon gjorde i slutet av 60-talet, början av 70-talet. Alltsammans, är enligt mig, ganska patetiskt.


John Lennon var stor. Otroligt stor. Jag har svårt att tänka mig att det någonsin skulle kunna komma någon som faktiskt förändrar så mycket som han gjorde tillsammans med de andra beatlarna. Lennon-McCartney är en institution som aldrig kommer att försvinna. Alla känner till dem, och John fortsatte med gott resultat de sista tio åren efter brytningen med de andra. Det är svårt att förklara för någon som är helt okunnig (inte för att jag har träffat någon, men att föreställa mig är svårt nog) hur fantastisk Lennons (och Beatles) musik faktiskt är. Ett gott försök skulle bland annat innebära berättandet av en anekdot från högstadiet.


Vår klass var notoriskt högljudd. En musiklektion gav musikläraren upp och satte sig vid pianot för att ha något att göra undertiden han väntade ut oss och vårt prat. Lite förstrött började han klinka ”imagine” och det hade ett oanat resultat. Klass 9D blev först helt tyst och började sedan, utan texten nedskriven eller något, sjunga med. Jag har aldrig sett en lärare så förvånad. Han satt bara och gapade. Så stor var Lennon, och Beatles var ännu större. Det kommer inte att komma en ny John Lennon, det kommer inte att komma ett nytt Beatles. Alla försök att inbilla världen något annat är bara patetiskt, och borde beläggas med någon sorts straff.


Internet har varit borta

I måndags eftermiddag dog internet. Det har just kommit tillbaka, så följande bloggar är skrivna under de dagar då jag har varit helt avskuren från omvärlden. Hrm...

hits