Just another manic monday...

Idag ska jag...

  • ...dammsuga vardagsrummet
  • ...dammsuga sovrummet
  • ...dammsuga hallen
  • ...köpa kurslitteratur för ca. 800 kronor
  • ...komplementhandla på Willys
  • ...lämna tillbaka mammas bil
  • ...titta på emmerdale
  • ...styrka lite kläder och handdukar
  • ...torka golvet i badrummet
Sen vet jag faktiskt inte mer jag ska göra. Äta upp kladdkakan från igår kanske. Men jag ska börja städa strax, eller... kanske titta på Emmerdale först. Nej, nu vet jag, jag ska stryka först och titta på Black Books (SE DET!) och SEN ska jag titta på Emmerdale och äta lunch. Bra. Då var det bestämt.


11 dagar efter operationen

Såhär ser jag ut idag, 11 dagar efter operationen.

söndag, 30/10


Jag ser ut att vara väldigt sned fortfarande, men det är jag inte egentligen. Det är svullnaden som lägger sig i olika takt på olika sidor.

Idag såg jag första bilderna efter Viramias operation. Det ser jättebra ut tycker jag! Hon har lagt upp några på sin blogg.

Det känns så konstigt att jag aldrig mer kommer att ha öppet bett, och när allt väl är läkt ska jag fira med en falafel. Som jag kommer att kunna äta ordentligt!! HAHA!

IKEA, och en massa annat...

Igår var jag och Sambon inne i Malmö och gick först en runda på stan, och sedan hem till Min Ömma Moder. Inget särskilt införskaffades, vi gick inte i särskilt många affärer, men Sambon köpte ett rosa band från några som var ute och kampanjade. Jag ville också köpa ett men ingen av oss hade mer kontanter vid det tillfället, och sen kom vi av oss när vi skulle köpa ett efter att vi hade tagit ut pengar. Jag får köpa ett på lindex eller nåt imorgon istället.

Innan vi gick hem till mamma tog vi en sväng vid Möllan. Det var stängningsdags och ett fantastikst skådespel tog fart. Hur mycket folk och frukt som helst, allt var istort sett gratis. Men vi kom inte över något, för när vi väl hittade så konstaterade de beklagande att "Tyvärr, det är stängt. Får inte sälja mer nu..." In på Kina Livs; Sambon köpte soja, nån stark ketchupaktig chilisås, och jordnötter doppade i Wasabi. Jag fyllde på skafferiet med en gigantisk påse prawncrackers (som man friterar själv).

Hemma hos mamma var det kaos. Hon slutade röka för en vecka sedan, och igår när hon skulle göra paj till oss gick INTE proppen i köket, för det var inte det som var felet. Men strömmen försvann iallafall, och hon fick vänta nästan fyra timmar på att han som skulle fixa det kom. När han äntligen dök upp, vid tjugo i fyra, skulle han ner i källaren och fixa det. Problemet var bara att han inte kom in. Det var fel nycklar på något sätt... Iväg åkte han för att hämta rätt nycklar, och mamma drog ur sladden till brödrosten för att se om det uttaget funkade. Då kom strömmen tillbaka. Mycket underligt. MYCKET underligt.

Jag åt upp lite av mammas yoghurt eftersom jag inte hade fått någon lunch, och Sambon åt upp lite glass som höll på att förstöras av elbristen. Sedan bar det av till IKEA. Vi köpte en nästanhelfigursspegel, och en stor clipsram, nya glödlampor och lite julklappssaker. Dessutom siktades en jättefin julstjärna, som tyvärr inte fanns kvar i det utförande vi ville ha, men som Svärmodern har köpt till oss idag på IKEA i Närhetenavdärdebor. Sambon ska upp i veckan och tar då med sig denna hem till mig och katten. Mums. Det börjar bli dags att planera juldekorationerna! Youppie!!!

shoppingdags

Idag ska jag och Sambon in till Malmö för att gå på stadens gator och torg tillsammans med min mor, och slutligen ska vi ut till IKEA. YOUPPIE!

Jag vill shoppa loss, men vet inte riktigt vad jag borde prioritera egentligen. Nya jeans behöver jag verkligen; jag må ha köpt ett par för en månad sedan, men jag har fortfarande bara två par hela. Sen vet jag inte vad jag egentligen behöver. Topshop finns tyvärr inte i Malmö, så jag kan inte få mammas råd om klänningen. FACE Stockholm finns däremot, men jag vill vänta med att köpa ögonglittret tills jag är helt avsvälld och vågar gå ut och visa upp mig i det. Dessutom vill jag hinna få Make up Stores tips och idéer först.

Jag vill ha nya skor. Nya sneakers att ersätta mina gamla adidas med, men jag kommer aldrig att hitta några så fantastisak skor igen.

Det värsta är att vi just fick räkning från Länsförsäkringar för det kommande årets hemförsäkring. Suck. Alla bara kräver oss på pengar! Hur ska jag någonsin ha råd att göra något riktigt roligt?

Sjukvårdstankar...

Igår var jag och Sambon uppe på sjukhuset för att jag skulle röntgas och undersökas lite mer ordentligt efter operationen. Jag tänkte nu delge er lite av mina upplevelser och tankar angående den svenska vården.

Det diskuteras ofta i media hur utländsk kompetens används i Sverige. Jag gick på ett gymnasium i
Folkuniversitetets regi här i Lund, och vi delade lokaler med personer som läste sjukvårdssvenska. Tanken är att de ska få den fackliga språkkunskap som krävs för att kunna arbeta inom den svenska vården. En mycket god tanke som förhoppningsvis kan bidra till att åtminstone en del av den välutbildade arbetskraft som kommer hit kan bidra till samhället på det sätt som de en gång själva har valt.

Röntgensköterskan som tog hand om mig igår hette Nadja och var av brytningen att döma från östeuropa. Det här är tredje eller fjärde gången jag röntgas där, det är en sk. panoramaröntgen som görs i samband med käkoperationer. Bland annat låser de fast huvudet i rätt ställning med hjälp av plastpluggar som sätts in i hörselgångarna för att man inte ska flytta huvudet och göra bilderna suddiga. I alla fall, det är ganska jobbigt när de håller på och arrangerar skallen på en och stoppar in hårda plastgrejer i öronen på en. Nadja var däremot oerhört snäll och trevlig, och berättade precis vad hon gjorde hela tiden, vilket tyder på en större mänsklig respekt än vad de tidigare, svenska röntgensköterskorna har visat.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma, men jag har faktiskt observerat att invandrade personer i den svenska vården faktiskt överlag är trevligare än de inhemska. Kan det ha att göra med olika värderingar av vårdyrket, eller helt enkelt olika värderingar av andra människor? De unga svenska sköterskorna jag mötte var väldigt olika, endel oerhört hängivna och ompysslande, medan andra var nästan kalla och inte alls "vårdande". Oavsett hur de svenska sköterskorna var, så kom det alltid en utländsk som var snällare.

Min poäng är... ingen egentligen. Jag har mest uppmärksammat att jag tyckte bättre om de sköterskor (och läkare) som var av utländsk börd. Önskar att fler vore som dem, svenskar som icke-svenskar. Och att vi tog in fler av dem i deras valda branscher så att vi kunde få in lite kompetens i systemet.  

gummiband

Idag var jag på återbesök hos kirurgen idag, och han satte in ytterligare gummiband i käften på mig.

I torsdags var jag på mitt första återbesök efter operationen och då satte kirurgen in ett gummiband i en triangel mellan överkäken och underkäken för att rätta till bettet ordentligt. Idag fick jag komma tillbaka igen för att han skulle titta på hur det har gått. Det hade tydligen gått ganska bra, men kan fortfarande korrigeras ytterligare. Resultat: två nya, lite mindre gummiband som sitter kors och tvärs (ungefär) mellan över- och underkäke.

Det jobbiga är att jag behöver Sambons hjälp att ta av dem inför varje måltid, eftersom jag inte kan öppna käkarna mer än några millimeter med dem i... Just nu försöker jag äta delar av en princessbakelse. De delar jag kan äta alltså; typ grädden och vaniljkrämen och så... Sambon får äta resten. Hoppas det inte blir torrt för honom.

sugen...

Ok, det har gått flera dagar nu! Mer än tre dagar faktiskt! Är det inte dags att jag får börja äta andra saker snart?

Jag har redan börjat bli sugen på saker som jag inte får äta...

Satt och bläddrade förstrött på aftonbladet.se, och fick plötsligt upp
Virtanens blogg, och dagens senaste inlägg som hette "livet på landet: gult". Illa, illa för mig. Tal om ostbågar fick mig att önska icke-opererade käkar, och när Sambon sedan satte på tvn fick jag se reklam för "nya dumle...vad-de-nu-heter" som är utan papper iallafall. 

Smask. Dumle. Gud va gott. Till middagen åt vi en härlig och intressant soppa med äpple, lök och potatis som dessutom kryddades med ingefära och kanel. Sambon smaskade på det halva vitlöksbrödet han fick av min mor häromdagen, tillsammans med lätt och lagom och Arlas prästost. Ojojoj vad jag plötsligt önskade att få använda käkarna. Trots att han lagar smarriga soppor och slätmixade soppor till mig, saknar jag mycket mat. 

Men glass har jag faktiskt blivit tillsagd att äta av kirurgen, och chokladpudding slinker också ner utan större problem. Så det är ju bra...

Käkkirugi

Så har man genomgått det slutligen. Käkoperation. Flyttning av överkäken. Hakplastik. Jag hoppas att fler personer som har sådana här problem ska våga göra det om de känner att det är värt det.

Det var så otroligt skönt när man hörde om andra som skulle göra det, eller hade gjort det, och när
Viramia hörde av sig och man äntligen hade någon att verkligen prata med om alltihopa! Lite tufft att hon hade hittat hit till min blogg genom att söka på nätet (jag finns tydligen med på goolge bland annat)... Hoppas att fler hittar hit om de känner att de behöver...

Good health!

Gitarrsug...

Idag kom pappa och hälsade på. Han har varit i Tyskland på språkkurs i över två veckor, och kom hem först sent inatt.

Med sig hade han två dvder, en med the Who som var en present till mig, och en som var till låns från honom med Creams återföreningskoncert i Royal Albert hall i somras. Jag har inte lyssnat så mycket på cream den senaste tiden. De senaste åren that is... Men det är trots allt något stort för mig, för de var så ofantligt bra... Clapton är på något sätt "the place my life begins" som gitarrist. Idag såg vi ett litet smakprov på just Creamdvdn. Såg bara tre låtar (Crossroads, Sitting on the top of the world och Whiteroom") men jag fick ett sånt fantastiskt sug efter att spela gitarr igen! Jag orkar inte nu när jag är på återhämtningsvägen, men om några dagar...

Det var så härligt att känna det där riktiga suget igen, ett riktigt sug efter att ta fram stratan och bara tramsa lite... lira lite "sunshine of your love", eller... nåt sånt.

Hemma, men trött

I torsdags kom jag hem från sjukhuset.

Jag är fortfarande väldigt svullen och trött, men det blir långsamt, långsamt bättre.

Sambon får ta hand om mig hela tiden. Han säger att det inte gör något, och att jag ber om så lite, men det känns ändå som om jag är på honom hela tiden.

Jag kommer inte att kunna ta tentan den 27e. Jag har inte läst på långa vägar så mycket som jag skulle. Det sket sig någonstans på vägen; ju närmare operationen jag kom, desto mindre kunde jag koncentrera mig på saker. Nu är det sex dagar kvar, och jag har istort sett all litteratur kvar att läsa. Men det löser sig. Jag får ta omtentan i vår, och endel av det jag läser i nästa delkurs är samma områden som jöken, så det måste ju vara lite positivt iallafall.

Det jobbigaste nu är att jag är så trött. Jag kan göra saker, men blir utmattad och lite yr efter ett tag. Och så är jag naturligtvis svullen och kan inte öppna munnen ordentligt. Att äta är en utmaning varenda gång. Nej, nu ska jag gå och värma på linsgrytan som Sambon lagade åt oss igår. Jag måste äta ofta, eftersom jag bara kan äta så lite åt gången.

Godnatt!

Imorgon gäller det... och inte ens jag kan föreställa mig...

Imorgon är dagen jag har väntat på så länge. jag vet egentligen inte vad jag ska säga om den. Om allt. Jag vill inte prata med alla som frågar, de förstår inte. Hur kan man förstå något som man inte har ens ett uns av möjlighet att föreställa sig?

Jag insåg häromdagen att jag imorgon kommer att sövas, och när jag sedan vaknar, har jag inte längre öppet bett. Jag kan inte föreställa mig hur det kommer att kännas... Om inte ens jag kan föreställa mig vad det är jag ska gå igenom, hur ska någon som inte har problem alls förstå?


Ångest, ångest...

"Ångest, ångest är min arvedel
min strupes sår
mitt hjärtas skri i världen"

Pär Lagerkvist


När jag har ångest, vilket jag har nu inför operationen, så är det som om någon trycker en planka hårt, hårt mot bröstet på mig, och jag känner hjärtat bulta som om det skulle explodera. Det känns som om varje slag pressar ihop lungorna ännu mer; det finns inte plats kvar i bröstkorgen för allt som finns där. Hjärtat vill bara ut och expandera tills känslorna och rädslan får rum nog att låta mig vila... rum nog att låta mig vara normal.


När julhysterin börjar...

Jag kommer från Skåne, och mina föräldrar bor här nere. De håller just nu på att köpa min mormors hus i Östergötland att ha som sommarstuga. Sambon kommer från Uppland, och hans föräldrar firar jul hemma med Sambons farmor. Var ska man då spendera julen?

Åtminstone mamma kommer antagligen att vara i huset i Östergötland över helgdagarna, jag vet inte vad pappa kommer att göra. Kanske åker han upp till Norrland och släkten där. Sambon kommer att åka upp till sina föräldrar oavsett vad jag gör; han ser dem väldigt sällan eftersom det är över 60 mil mellan dem.

I år har vi dessutom problematiken med vår nya lilla familjemedlem; Imelda ska få följa med, och det är ganska grymt att släpa runt henne i en bur över halva landet bara för att vi inte kan bestämma oss för något praktiskt.

Jag tittade just på biljetter över julhelgen, och tänkte att det inte var akut än. Tänk så fel man kan ha.
På flyme hade de bara ett fåtal biljetter kvar, nästan en vecka före jul. Vi kommer helt enkelt vara tvugna att bestämma oss snart. Julhysterin har börjat; alla ska till nära och kära över helgen, och det gäller att vara först.

Kanske bäst att boka biljetter till nästa jul också, medan vi ändå är igång.

Julklappar...

Jag såg att Emmie har lagt upp en önskelista inför julen redan på sin blogg, så då fick jag också lust att vara lite strukturerat hagalen.

Alltså. Saker jag önskar mig. I julklapp, eller tidigare för att det är synd om mig för att jag opereras.


  • Den fina klänningen på Topshop (se nedan)
  • en sminklektion på Make-up Store
  • Liftaren på dvd
  • "the deeper meaning of Liff" av Douglas (en bok, alltså)
  • en ordentlig locktång
  • en laserskrivare
  • "don't eat this book" av Morgan Spurlock
  • fler origosaker (jag har den rosaröda versionen på muggarna jag fick, och jag tycker att den är den finaste varianten)
Hmm... jag kommer säkert på fler saker efterhand... det är ju trots allt lite mer än två månader kvar till jul!


Klänning, ångest och godissug...

Idag är det söndag. Imorgon är det måndag, och då har jag inget särksilt för mig om man bortser från morgonens föreläsning. Sedan är det tisdag, då ska jag på föreläsning på morgonen, äta en sista lunch med några kompisar, äta en mager middag och ringa sjukhuset för att fråga när jag ska anlända på onsdag morgon. De trodde att det skulle vara vid halvsju-tiden, oc eftersom jag måste dricka min PreOp-dryck före klockan 6, så har jag egentligen inget emot det. Sedan är det bara att vänta. För det är på onsdag det händer.

Jag försöker att inte tänka på det förmycket, men det är svårt. Då är det skönt att
ViraMia också ska opereras och att vi skriver till varandra flera gånger om dagen.

För att fördriva tankarna och ångesten igår gick jag på stan med Ercan. Tyvärr hittade jag den fantastiska klänningen på Topshop. Den kostar 600 kronor, och är jättefin! TITTA BARA!



Vad ska man göra åt sådana här saker? Jag vill verkligen ha den, men... 600 är lite mycket att lägga på en klänning som jag inte vet när jag ska använda. Iofs så kostar den i praktiken bara 540, eftersom topshop har 10% studentrabatt. Men det är fortfarande mycket pengar...

Jag har dessutom godissug så det bara visslar om det. Men vi har pringles här hemma, som jag nog ska kräva att få äta samtidigt som det tittas på "Black Books".

Helst av allt vill jag äta sura colanappar...

 



Blodprov och lågt blodtryck...

Jag har nu återvänt från sjukhuset. Det var en allmänmedicinsk undersökning som gick ut på att jag fick träffa en läkare och berätta om hela min sjukdomshistoria. Sedan kollade han blodtryck, och lyssnade på hjärta och lungor. Slutligen fick jag träffa narkosläkaren samt ta ytterligare ett blodprov för att de ville se mina blodvärden.

Blodtrycket var "lite lågt" som han uttryckte det. 100/65. Men, sa han sen, sålänge jag inte mår dåligt och svimmar av det, så ska det inte vara några problem.

Blodvärdet var däremot bra. 130.

Jag har nu också fått reda på vad jag har för blodbrupp. A-.

Narkosläkaren var hur trevlig som helst, och prisade min kirurg för att han har gett mig en dryck som kallas PreOp, och som ska drickas före operationen när man egentligen fastar för att få bättre sockervärden o. dyl. utan att det påverkar systemet. Jag måste säga att jag känner mig trygg med både min kirurg och narkosläkaren.

Lite jobbigt är det dock att jag ännu inte har fått reda på vad som egentligen ska göras i operationen. De har ännu inte bestämt om de ska flytta hela underkäken eller bara göra hakplastiken som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Det är ganska jobbigt att inte veta. Fast samtidigt... vill jag egentligen veta? Det kommer att vara så definitivt då... nu kan jag ju leva på hoppet att jag slipper vara sammankopplad i käkarna 7-8 veckor.

Tids nog får jag veta.

På den sjunde dagen....

På den sjunde dagen vilade Gud. Jag kommer inte att vila den sjunde dagen efter idag.

Eller det beror på hur man ser det. Jag menar, jag kommer ju att vara sövd. Men vila vill jag nog inte kalla det.

Igår fick jag sk. kirurghakar fastsatta på tandställningen. De ska tydligen användas för att hålla fast käkarna på nåt sätt när jag opereras. Låter bra, men jag fattade inte riktigt hur han menade att de ska hålla fast dem...

Om en och en halv timme ska jag upp på kirurgen och träffa narkosläkaren samt få en allmänmedicinsk undersökning. Det är lite läskigt kanske.

Fast det är klart. Jag överlevde ju det värsta; blopdprovstagning i armvecket.
För de av er som inte känner till det, så är jag rädd för nålar. Och tandläkare. Och operationer. Sammanfattningsvis: jag är skiträdd för det jag kommer att gå igenom om en vecka.

I beräkningen bör man nog ta in att mina fobier faktiskt har blivit bättre sen jag började med det här. Jag är inte längre skiträdd för tandläkare. På något sätt verkar jag ha insett att även om det gör ont, så är det bättre att det gör ont nu direkt, än att dra ut på det och vänta med smärtan. Exempelvis lät jag dem operera bort båda visdomständerna i underkäken på samma gång för att jag inte skulle behöva gå igenom det två gånger. Sen när jag fick lämna blodprov, så var det att lägga sig på britsen, och helt enkelt låta dem göra det. Jag har ju hellre en nål i mig nu och sipper det sen, än sitter och väntar och jagar upp mig över det.

Väldigt ofta är märker de som ska göra sådana saker om man tycker att det är obehagligt. De är oftast väl medvetna om att de flesta INTE tycker om att bli stuckna med saker i armar/munnen. När jag opererade bort visdomständerna var där en jättebra sköterska som verkligen tog hand om mig och förklarade allting väldigt nogrant så att jag inte skulle bli rädd av att överaskas av något.

Den allmänmedicinska undersökningen är jag inte särskilt orolig för. Jag har fått blodtrycket kontrollerat mycket, och mina lungor har alltid varit av intresse för läkare eftersom jag har haft krupp vid ovanligt hög ålder (16 år och uppåt). Mer blodprover borde de väl inte behöva, och även om de gör det, så är det inget farligt.

Jag kommer att meddela er vad de har sagt när jag kommer tillbaka. Håll utkik!

Och till alla er andra där ute som också ska opereras: vi måste hålla ihop och våga lugna varandra! HEJA HEJA! VI KLARAR DET!

helgens aktiviteter... (och bajsmask)

I fredags steg jag på tåget som skulle ta mig till Växjö och Emmie, Haspe och Cookie. I en påse hade jag packat ner förlovningspresenten, ty de unga tu har nyligen förlovat sig!

Väl framme mötte jag Emmie och Haspe på stationen och vi bestämde oss för att gå och äta på ett café inne i stan. Jag kände mig lite lustig i magen, och när jag väl hade fått min mat, och ställde ner den på bordet där de andra satt hann jag bara vända mig bort innan jag kräktes över hela cafégolvet.

Kräkningen kunde senare avskrivas som en ångestrelaterad grej; det var trots allt bara 12 dagar kvar till operationen. Vi tillbringade kvällen med att äta pizza, godis och chips samt tillsammans med ytterligare en gammal Agardhist diskutera bröllop.

Lördag morgon kom, och jag och Emmie skulle dra ner på stadens gator och torg för att införskaffa saker till deras hushåll. Jag satt i sängen och gosade med Cookie när jag upptäckte något kladdit på hennes rumpa. "Stackars liten" tänkte jag, "råkat sätta sig i mjukost eller nåt.." Helt sonika tog jag bort det gulgröna kletet ut pälsen på henne. Så tittade jag på det. Det rörde på sig.
-Emmie, Cookie har mask... sa jag, utan att egentligen tänka på vad det innebar. Jag hade en bajsmask (och inte en traditionell bajsmask, som bar ser ut som maskbajs, utan en FAKTISK bajsmask!) på tummen!!! Det var något av det äckligaste jag har varit med om!!!

Nu var iallafall frågan om Cookies hälsa löst. Jag och hennes matte drog ner på stan, och halvägs till ÖB upptäckte jag att det var punka på Haspes cykel (som jag hade lånat). När vi kom tillbaka till lägenheten många timmar senare, började vi borra i väggarna för att försöka sätta upp hyllor. Vad som nu upptäcktes var att det inte bara var betong i väggarna, utan även någonting hårt, typ STEN eller nåt. Vi blev iallafall rätt förbannade, och yada yada yada; hallspegeln kom inte upp den kvällen, Cookie blev tvungen att bajsa på den nyinköpta hallmattan och jag fick städa upp det.

Det är nog helgens aktiviteter i ett nötskal. Kräk, bajsmask, punka, hårda väggar och bajs.

Men vi har ätit enormt mycket smaskigt godis!

två veckor kvar, nya skor, saknade skor

Idag är det 14 dagar kvar till operationen. Precis två veckor.

I helgen belönade jag migsjälv med ett par skor.



tweedskor 2

De är tidernas första pumps som är bekväma. De är jättesköna.

Igår var jag inne på tradera (comme d'habitude) och hittade Dem igen. Dem. Mina drömskor...




Jag bestämde mig. Jag la budet. Jag ledde. En minut kvar av auktionen... och jag blev överbjuden. Jag förlorade Dem igen.

Har jag tur är de för små för den nya köparen också.... och så kommer de upp på tradera igen... snälla???


hits