Beslut, inbjudningar, Bryssel och St. Petersburg

Ojojoj, vad det händer saker.

Jag far göra en massa saker som är väldigt avancerade. I fredags skrev jag ett avtal (!) som skickas till Bryssel och thinktanken European Policy Center, som anordnar ett seminarium i samarbete med oss (Sverige) och det slovenska ordförandeskapet. Oh yeah. Jag har jobbat som sjutton med det här. När Niels var i Oslo hos sin familj en vecka sa var det jag som skötte allt. Själv. Hade jag fragor fick jag ta upp det med biträdande enhetschefen.

Nu börjar allt rulla i alla fall. Inbjudningarna har gatt ut till de tilltänkta deltagarna. I fredags fick vi skicka inbjudningsbreven till ministern för kommentarer. Det gick bra, igar fick vi hans asikter och kunde vidarebeforda dem till Bryssel.

Apropa Bryssel sa far jag följa med ner för seminariet. Vi aker 10 mars (om mindre än tva veckor!) och kommer tillbaka 11. Oh yeah.

Mor och syster Y ska till St. Petersburg över pask, och jag har tänkt hänga pa. Jag har redan beställt intyg fran försäkringsbolaget. Och i april har jag och Sambon tänkt dra till Paris för en weekend. Najs. 

Utrikesdeklarationen och Cupcakes

Imorse bjöds det på frukost i pressrummet, och därefter presenterade ministern utrikesdeklarationen för oss i regeringskansliet. Det var jätteintressant, och han är väldigt rolig att lyssna på.

Vi fick fina, väldigt fancy, tryckta små häften med utrikesdeklarationen. Försent insåg vi att vi borde ha fått dem signerade - det hade varit den ultimata souveniren från terminen på UD.

Vad övrigt kan sägas om evenemanget? Hmm... Jag upplevde att ministern var mycket kortare än jag hade trott, men när jag pratade med unge herr M efteråt så hade han upplevt det motsatta!

image506

Mitt fancy exemplar av utrikesdeklarationen. Osignerat, till min stora förtret.



I övrigt har fröken N och jag blivit besatta av cupcakes. Vi ska börja baka, och vara seriösa och dekorera dem. kakburken.se kommer att bli vår portal till overkligheten. Igår inledde vi vårt industrispionage (för jag fick minsann lära mig i skolan att det heter spionage! Och jag tycker att spioneri låter tramsigt!) på Espresso house.

image507

Fröken N håller i en "lime cup" från Espresso house. Mycket gott, men MYCKET sött.

Lite bilder och så...

Här kommer lite bilder, eftersom jag äntligen har tagit mig för att överföra dem från kameran, efter att ha hittat kamerasladden.




Ercan och Daniel på sista housekvällen (som bara blev vi tre, eftersom alla andra dissade oss...).



Sen hjälpte Ercan mig att packa lite...

Igår var Sambon och jag ambitiösa och skulle göra något trevligt tillsammans. Vi beslutade oss att besöka Ulrksdals slottskafé. Mycket trevligt.

image503


MOAHahahahahahaaa...

Telia gav sig. Det krävdes bara att en jurist (Sambon) kontaktade dem, och förklarade det rättsliga läget. Helt plötsligt gav de sig, och SJÄLVKLART hade jag rätt... Nåja, jag slipper i alla fall betala de där tre månadsavgifterna...

Transformers 160 p

Fröken N letar jobb hela tiden, hon har jobbpanik. Jag har ju då aldrig levt under illusionen att jag någonsin kommer att få jobb med den här utbildningen (hallå, jag är statsvetare!) så jag drabbas inte så mycket. Dock hittade hon för någon dag sedan ett jättebra jobb till mig, på riktspolisstyrelsen. Som handläggare för EU-finansierade projekt (eller nåt). Man skulle ha erfarenhet av ”arbete inom polisen, eller en annan statlig myndighet”. UD måste väl räknas som ”annan statlig myndighet”. Det jobbet vill jag ha! Det är typ det jag gör nu, fast… betalt. Och inte på UD.

Vi har diskuterat vad man borde ha för utbildning egentligen (N läser Europaprogrammet i Gbg, statsvetenskap och typ… kulturgeografi). Slutligen kom vi fram till att det man borde ha läst är ”transformers, 160 p”. Hon hade hittat någon annons för en samhällsplanerare, som där de sökte någon som var samhällsgeograf, arkitekt, ekonom och kunde data. Ungefär.

Det lustiga är dock, att N med jämna mellanrum visar annonser för mig där relevant utbildning är ”statskunskap”. Sen när är det en relevant utbildning för något överhuvudtaget?! Förövrigt verkar det bara drälla av pol.mag.are i våra departement. Det är flera stycken på vår enhet nu, och när jag var på intervju på jordbruksdepartementet så sa han att det var en hel drös där också. Konstigt.

Jag vet inte om det här är bra… jag börjar nästan inbilla mig att det kanske finns möjlighet till anställning efter examen!
 

Stockholm, UD och lite Telia-hat

Så. Jag flyttade upp till Sambon för två veckor sedan. Hittills har det varit bra förutom att jag stukade foten påväg till tunnelbanan förra fredagen (så går det när man bor i Norrland - det är is på marken när man går till jobbet!) Förra måndagen började jag på UD, och det är mycket spännande. Jag är på avdelningen för sydöstra Europa och utvidning, men den andra praktikanten (Natalie) och jag har fått varsin halva att ansvara för - hon är på utvidning och jag på "sydöstra" vilket i det här fallet innebär västra Balkan. Mycket intressant då det händer saker där. Serbien har sista delen i sitt presidentval imorgon, och Kosovo väntas utropa självständighet närsomhelst nu (vilket man har trott i flera år nu tydligen).

Mest skriver Natalie och jag instruktioner till vad de som är i Bryssel får säga på sina möten. Eller, vi gör en mall och klistrar in dagordningen och sen säger vi till de som vet vad det ska stå att klistra in sina instruktioner, och därefter får man ändra om andra som har rätt att ha synpunkter vill att det ska stå något annat.

Vidare har vi granskat MR-rapporter. Ni vet de där länderrapporterna som ligger på regeringens hemsida? De rapporterna för 2007 har vi granskat för typ sju länder nu för att se om de följer instruktionerna för hur de ska vara skrivna, och om något behövde förtydligas.

Annars har jag... fixat lite med olika projekt - samtliga där det saknas en massa dokument så jag har inte kommit särskilt långt - och nu senast har jag fått vara med och börja planera inför ett fancy seminarium som ska vara i Bryssel i mars. Norrmannen som är den andra som jobbar med planeringen ska försöka fíxa så att vi får åka med ner när seminariet är. Lyx är vad det skulle vara.

I alla fall. Telia-hat skulle jag skriva lite om. Bedrägeri är vad de pysslar med! Jag skrev ju 27 november att jag hade fått veta att det
inte var uppsägningstid på mitt abonnemang. WRONG! Nu kräver telia att jag betalar tre månaders uppsägningstid, för de anser att det är viktigare vad jag har skrivit på än att jag har blivit lurad av en av deras säljare i en av deras butiker.

Mitt råd till alla er där ute: BOJKOTTA TELIA! Och börja nu, för det är garanterat orimligt lång uppsägningstid för dagens marknad, och de tjänar hellre pengar än good will. Sambon ska dock höra av sig till dem i egenskap av anställd på en advokatbyrå och meddela att det faktiskt har rört sig om bedrägeri från en av Telias säljare, samt att Telia ansvarar för detta. Går de inte med på det tänker jag faktiskt anmäla dem till allmänna reklamationsnämnden. Det handlar inte direkt om pengarna, utan om att jag faktiskt har blivit lurad.  


hits