Carolas seger var säkrare än Alliansens är

Alltså, jag vet inte vad jag ska säga egentligen. Läste redan imorse om hur en temoundersökning beställd av Sydsvenskan visar att Alliansen leder med 4,4% om det skulle vara val idag

"Sydsvenskan har i slutet av mars låtit Temo fråga 2715 svenskar vem de skulle rösta på om det vore val i dag.
Väljarbarometern visar att de borgerliga befäster sitt försprång och till och med ökar det en aning till 4,4 procentenheter – vilket motsvarar 240000 personer."


Hmm
jag vill inte låta kritisk, men det är trots allt bara 2715 personer som har svarat! När Aftonbladet inför melodifestivalsfinalen frågade sina läsare om vem de tyckte skulle vinna, så pekade svaren entydigt på Carola. "Men det är nog inte så många som har röstat" minns jag att Sambon försökte intyga sigsjälv innan han tittade på det faktiskta antalet. Över 62 000 personer hade röstat. Jag skulle vilja säga att det är en något säkrare mätning (vilket det ju trots allt visade sig vara) än vad Temos 2715 tillfrågade är.

Jag tycker att det är lustigt att man säger att alliansen leder med nästan en kvarts miljon röster när procentsatsen grundar sig på en dryg tiondel av den påstådda ledningen. Men det är väl bara jag...

Nej, fram för större undersökningar!

Hello Laptop!

Fick en jättebra länk av Ullis igår, så nu vet jag vad jag ska göra med min kära lilla nancy när hyresavtalet tar slut och hon BLIR MIIIIN! BARA MIIIIN! Innan dess kanske jag dessutom skaffar en sånhär eftersom mitt förra (som egentligen var pappas! oops) försvann på ett fullständigt oförklarligt sätt hos svärföräldrarna. Hmm... kommer nog att vara tvungen att införskaffa ett sådant förr eller senare...

snart förlorar vi honom också...

Jag har under min studietid haft my fair share av lärare - bra och dåliga. Tyvärr, har de dåliga varit övervägande många, och kommer så att fortsätta efter vad jag förstår.

Först läste jag Statsvetenskap. Då fick vi ha Björn som huvudlärare i Internationell Politik, när andra grupper fick ha Micke som var den bästa PowerPoint-kreatör jag någonsin sett! Men vi fick som sagt ha Bjööörn. Suck.

Sen kom Nationalekonomin. Gång på gång insåg vi att vi hade fel lärare, att de andra egentligen var bättre på att förklara saker och på att ge uppgifter som faktiskt hjälpte en förstå (OK, Pontus är naturligtvis undantagen från det här - han är den bästa lärare jag någonsin haft!).

Handelsrätten. Jöken, var OK men de andra tio poängen upptäckte vi hur bra de skulle ha varit - om vi hade fått ha Henrik som vi hade de sista tre föreläsningarna! Herregud! Varför händer det alltid oss/mig?

Nu läser jag så franska. I kursen "skriftlig språkfärdighet och grammatik" har vi haft en kille som heter Jonas - han kan i och för sig vara lite överentusiastisk ibland, men han är bra. Idag berättade han att vi bara ska ha honom en gång till, och sedan ska vi ha den andra grammatikläraren på kursen - som är jättedååååålig! Så efter onsdag nästa vecka så blir det inget mer "BRA! Det är inte alls långt borta!" När någon har läst en mening som med MYCKET stor möda kan anses vara korrekt.
Det är också slut på "BRA! Det där är en JÄTTEBRA fråga!!!".



Idag sa han förresten "Känner ni skillnad på förmodligen och troligen?" "Ja" hördes från bakre delen av klassrummet. "Gör ni det? *förvånat* SÅ BRA!". OK, kanske inte en klassisk anekdot, men har man suttit och diskuterat relativa pronomen och bisatser i nästan två timmar, så är en sådan kommentar om språkliga nyanser faktiskt lustig.

sachertorte-sug!

Oh, idag är det precis två veckor tills jag åker till Wien och får träffa pojken igen! Smask! Hans familj kommer också ner, så vi blir tvugna att fika på hotell Sacher igen, vojne vojne... Men jag är ju jättefookladsugen nuuuu! Vad gott det skulle vara med en bit Sachertorte. Smask. Är sugen på att testa en svensk, bara för att ha som referens sen i påsk.

Nej, det ska jag inte. Det är fel att äta falsk sachertorte om man en gång har smakat den äkta varan... Ska jag baka en själv? Hmm... nej, det torde vara ännu mer fel. Och framförallt saknar jag nästan alla ingredienser. Det får bli att vänta 14 dagar på BÅDE nalle och kaka. Snyft.

gah! vill haaaaa!

Jag såg just en reprisering av något filmmagasins recesering av senaste "Pride and prejudice". Tydligen är det amerikanska slutet annorlunda och sockersött! GAH! Jag måste få se det! Hur slutar det egentligen? HUR kan man göra det sockersött??! Jag vill veta! Det måste vara så att de hånglar. Ja. Så måste det vara. Eller att de gifter sig. Hmm... ja.

Som Malo sa, den europeiska versionen är som boken (bortsett från att de står och pratar på heden i några minuter istället för typ, 30 sidor!). Men hur får jag då tag på det amerikanska slutet?! Fastän det europeiska ska vara bättre så måste jag ju faktiskt se det amerikanska också. I alla fall nu när jag vet att det finns.


Och vad Malo än skriver i ovan länkade kommentar, så är Matthew MacFadyen het - något som alla som har sett spooks måste hålla med om.

dammit!

Livet är bra orättvist. Jag närmar mig antagligen 8000 unika sidvisningar, och så lägger statistikfunktionen av! DAMMIT!

efterlängtade förändring!

Satt och bläddrade i senaste Lundagård, och fastnade vid en artikel om hur våra utbildningar förändras i och med Bolognaprocessen. En illustration visade hur vägen till de olika examina ser ut. Den första anhalten är natuligtvis antagningen, och de förklarar här att när de nya reglerna har införts ska gymnasiebetyg från avancerade och relevanta kurser räknas högre vid antagningen. Fantastiskt! Äntligen kommer det att löna sig att faktiskt lära sig saker på gymnasienivå! Istället för en massa A-kurser i hittepåämnen, kommer det att vara lönt att fortsätta upp på B- och C-nivå! Man kommer helt enkelt att få välja en ordentlig inriktning!

(Hmm... om ni undrar så kommer jag inte på några hittepåämnen just nu, men det ryktades om att det fanns gymnasieskolor där man kunde läsa 50 poäng Bridge och liknande... )


Vidare. Schysst att vi äntligen kommer att försöka övergå till mastersexamen på allvar! (säger jag som går på ett magisterprogram, hem hem...)

Ja, om ni inte har fattat det så är jag för en reform av det sveska skolsystemet - på alla nivåer som jag har träffat på i alla fall...

äntligen!

Mina skor har ÄNTLIGEN kommit från USA - och de passar! Jag kommer nog få LITE skoskav, men det är bara att tejpa över i god tid så blir det inte så farligt - lite framförhållning måst man ju ha!

De är helt underbara, jag vågade knappt prova dem för vad skulle jag ha gjort om de inte hade passat??? Men de gjorde de små underverken! Jag kommer alltid att försiktigt packa ner dem i deras pyttelilla skokartong, för inget ont får hända mina små älsklingar!



Jag vägrar fylla 23!

Dagen har spenderats med mor och systerY i Malmö, och på vägen till tåget diskuterade jag och systern läkare, optiker och diverse annat. En sak som hon meddelade mig, var att när man fyller 23 år, och är kvinna, kallas man på cellprovstagning för att öka chanserna att upptäcka livmoderscancer i ett tidigt stadium.

Som hon beskrev det så verkar det som om de kör upp något som liknar en diskborste och petar runt lite för att få celler från livmoderstappen (som tydligen inte alls är en tapp, utan någon form av hål). Som om detta inte är nog, så visade det sig att hennes läkarkandidat till pojkvän fick utföra sådana provtagningar på Island - de låter alltså folk som inte är färdigutbildade göra det!!!

Alltså... jag VÄGRAR fylla 23! Och 25. Och alla andra vart-annat-år efter det också. Jag tänker utmana tiden, och bara leva de tillfällen då jag slipper bli petat med diskborstar.

oj! vilken skillnad!

Jag satt idag och tittade på bilder och filade på hur min hemsida skulle kunna se ut; en sida med både blogg och särskild avdelning för allt om käkoperationer. Till min lycka hittade jag en bild som jag kunde beskära som visar exakt hur mitt bett såg ut förra påsken, ca ett halvår före operationen.

Följande bilder visar mina tänder från förra påsken, till januari i år.




förra påsken --------- precis efter OP:n ------ utan räls

det där som kallas verkligheten...

Hmm, jag borde ha bloggat om det här i torsdags - varför jag har haft upphåll i två dagar har jag ingen förklaring till...


I alla fall. I torsdags skulle vi gå igenom modus med särskilt fokus på konjunktiv på grammatiken. VI hade (tvyvärr) inte Jonas som vi brukar ha, utan fick istället erfara hur det är att ha Vesta, den andra grammatikläraren på kursen.Vi kan väl sammanfatta det med att åtminstone jag inte kan vänta tills Jonas kommer tillbaka - trots hans förmåga att förklara enkla saker i en halvtimma och mer komplicerade i en halv minut. ("JA! BRA! JÄTTEBRA FRÅGA!").

Nå, konjunktiv då. För er som inte vet så är konjunktiv ungefär ett modus som uttrycker något önskvärt eller osäkert (OBS! EXTREMT förenklat!). Precis som i allt annat i franskan så är det ungefär 5 regler man ska hålla sig till, och sedan finns det ca 7000 undantag. Det västa av allt var när Vesta sa "så här ÄR det, men när man kommer ut i den så kallade verkligheten...". Då var det bara att dra en undantagens suck och återigen fundera på varför man under århundradenas gång har skapat ett regelsystem som ingen rättar sig efter? Och framför allt: om nu ingen rättar sig efter det, varför ska då VI lära oss det???

avklarat...

Jag vet att jag satte upp en massa mål för mig själv imorse (något som jag gjorde bara för att jag såg att Ercan hade gjort det),  men jag har faktiskt inte klarat av allt på listan än!
  • ..grammatikläxan tills imorgon
  • ..se Conan (igen) kl 16:50
  • ..läsa "les belles images"
  • ..kanske städa lite? (Får se om jag kommer mig för det)
  • ..eventuellt träna med Ican (om vi orkar/hittar något bra pass)
  • ..vattna blommorna
  • ..lämna in systerY:s tenta
  • ..titta på OC eller Topmodel Sverige
  • ..titta på Emmerdale (det är ju SÅÅÅ spännande nu efter Chris självmord!)
  • ..ta in systerY:s post
Däremot har jag faktiskt lyckats med andra saker, som kan anses vara minst lika mycket värda som de ovanstående. Bland annat har jag som tidigare nämnt skickat iväg ansökningshandlingar för ett jobb, och vidare har jag lämnat in en hel drös kurslitteratur för försäljning på andrahandsbokhandeln, och så har jag... hmm... gjort en smoothie.

I vilket fall som helst, så ska jag nu göra grammatikläxan tills imorgon. Det är ändå inget bra på TV...

sommarjobb

Jag har nu sökt... hmm... tre sommarjobb totalt. Dels på Weibulls, som jag berättade om förut, och nu har jag också sökt som trädgårdsskötare på ett fastighetsföretag och idag skickade jag in handlingarna för att söka ett jobb på Lidl i Malmö. Så här aktiv har jag nog inte varit förut!

ett gigantiskt sammanträffande!

Jag har kollat runt en massa på bloggar här på webblogg, och har fastnat för en del som jag kollar mer eller mindre regelbundet.

I alla fall, idag upptäckte
Ida efter att jag hade kommenterat hennes blogg att jag tillbringade mina gymnasieår på Agardh, precis som hon gör nu. Hmm. Det är verkligen omöjligt att komma från Agardh, en gång Agardhist alltid agardhist!

Så just nu så...
  • bor jag med en agardhist (Malo)
  • går i samma klass som en agardhist (Emma)
  • läser "agardhist-bloggar" (Ida, Emmie, Ullis osv...)
  • msn:ar med agardhister (Emmie, Ullis, Eva, Emily, Flingan, Claudia, Charlina osv i all oändlighet)
Dessutom läser Malo och Flingan NEK ihop för tillfället... hmm... Det slutar aldrig. Som sagt. En gång agardhist, alltid agardhist. There's no escape!

dagens agenda

Vad ska jag då göra i dag? Hmm... låt se...

  • ..grammatikläxan tills imorgon
  • ..se Conan (igen) kl 16:50
  • ..läsa "les belles images"
  • ..kanske städa lite? (Får se om jag kommer mig för det)
  • ..eventuellt träna med Ican (om vi orkar/hittar något bra pass)
  • ..vattna blommorna
  • ..lämna in systerY:s tenta
  • ..titta på OC eller Topmodel Sverige
  • ..titta på Emmerdale (det är ju SÅÅÅ spännande nu efter Chris självmord!)
  • ..ta in systerY:s post
Hm... ja, jag uppdaterar under dagen, så får vi se om jag kommer på något mer!

Conans folk del II

Inatt (och imorse, hehe) såg jag Conan O'Briens Finlandsspecial. Jag tror nästan att det var så roligt att jag "blew a funny-fuse" som Cartman säger.

Finladsmaterialet börjar när han landar i Helsingfors, och tas emot som en rockstjärna! Under de första tio minutrarna går han runt ute på stan och får skriva hur många autografer som helst! De verkligen flockas runt honom!

De bästa inslagen? Hmm. Bäst är när han hälsar på hemma hos ett fan som har skrivit ett "fan mail" och bjudit hem honom till sig. Hon hade dessutom bråkat med sin bästis och var jätteledsen, så Conan ringer upp kompisen för att försöka reda ut det! Jag tänker inte tala om hur det slutar, för ni får se själva kl 16:50 idag på tv4+!  Och det näst bästa var nog när han var på en bastuklubb och det kommer en massa nakan män och ber om att få ta ett gruppfoto.

Naturligtvis var det roligt att han fick träffa presidenten också, men där höll han sig väldigt mycket i skinnet, och var inte så rolig som i resten av programmet.

akta er för mig... moahahahaha!

Jag är den västa sortens ond! Muahahahaha! Jag döljer det väl!


You Are 34% Evil


A bit of evil lurks in your heart, but you hide it well.
In some ways, you are the most dangerous kind of evil.
How Evil Are You?

Testet hittat hos http://pimme.webblogg.se

Jag utmanar er alla att visa hur onda ni är på era bloggar! Starting with.... Ullis, Jenny och Erica!

bästa resultatet hittills!

Jag har lekt med verbövningarna i Saskia (mitt grammatikövningsprogram) och fick 117 poäng av 155 möjliga! Woho! Och det var dessutom alla nio verbformer som är möjliga att öva, och être, avoir, aller och boir. Inte illa måste jag säga!


(För er som inte redan har fattat det, så är jag usel på verb, så det här jättebra för att vara mig!)

fin klänning som jag vill ha!

Alltså, mamma tycker att jag ska ha NoaNoa-kläder. Det skulle jag i och för sig gärna ha - men jag har absolut inte råd att skaffa sådana!

I alla fall. När jag var hemma hos mamma igår så hade hon en katalog från NoaNoa som jag fick med mig hem, och jag hittade en JÄTTEFIN klänning som jag skulle vilja ha. Som sagt, jag har antagligen inte råd, men jag får väl intala mig själv att jag skulle se tjock ut i den eller nåt... hehe, så blir jag inte så ledsen... än så länge går det inte så bra...



NoaNoa

Conans folk...

Imorgon natt sänds Conan O'Briens Finland-special! Detta betyder att det även repriseras på onsdag, så det ska inte gå att missa! Hehe! Tre gånger borde jag hinna se det, på mindre än 24 timmar! Woho!

dumma dumma måndag!

Dagens föreläsning, eller, seminarium kanske man borde kalla det, skulle vara 10-12 i samma klassrum som vanligt. Och precis som vanligt pallrade jag mig iväg förhållandevis sent (kl. 10, så jag skulle vara framme med nån minuts mariginal - hissen upp till 6e våningen brukar söla sig en massa). Jaja, tio över tio stod jag och väntade på hissen, och 10:14 kom jag fram till L605 - och såg den där lappen som vi alla tycker så mycket om "FRA201 föreläsningar 10-12 och 12-14 (eller när den andra gruppen nu skulle ha sin) är inställda pga sjukdom". Jaha. Bara att pallra sig hem igen.

Vad ska jag då göra idag? Hmm... ska nog ta och städa lite här i sovrummet - det är ganska dammigt trots att jag dammsög så sent som i torsdags. Sen ska jag sätta igång med kursen i allmän grammatik - det provet kan ju inte vara hur svårt som helst ändå!

konstigt...

Det är konstigt.
Jag bloggar ovanligt lite just nu - men ligger ändå ovanligt högt på
topplistan...

mammadag

Igår skulle ju jag och mamma ha sett Thåström om vi hade fått biljetter - det fick vi inte. Istället bestämdes att jag skulle följa med henne om hon skulle ut någonstans idag. Vid elvatiden ringde hon och ville att jag skulle med ut till Billebjär- och det kunde jag väl tänka mig.

Strax efter tolv tror jag klockan var när hon kom och hämtade mig och min termos. Vi hade vissa problem med att hitta dit, framför allt eftersom jag hade missuppfattat vilken väg det var jag skulle leta efter. Tillslut kom vi fram och gick upp och satte oss så att vi såg ut över hela sydvästra Skåne. Där satt vi på våra handskar och åt ostfrallor och äpplemunkar och drack te och kaffe.

Vi diskuterade allt från min käkoperation till Wien och München samt hennes viktökning sedan hon slutat röka. Hon hävdar att hon har lagt på sig "jättemycket" och blivit "mycket större" sedan stoppet i oktober - jag ser bara skillnaden när hon verkligen pekar ut den, och det är ju bara för att hon är min mamma och jag har sett henne nästan varje dag i 20 år!

I vilket fall som helst så åkte vi från Billebjär och hem till henne i Malmö för att sedan gå ner på triangeln och köpa träningssaker på Stadium för att hon ska kunna börja springa. Det blev ett par Adidasskor som var nedsatta till 499 kr (från 799) och ett par Reebok-byxor för 249 kr (nedsatta från 399 tror jag...). De passade henne jättebra! Till dessa ska hon dessutom ha min systers gamla Charta 77-tröja med "lilla björn och lilla tiger"-motiv, och det tycker jag är sött. Vad tycker ni?




Dessutom så köpte hon Thåströms nya platta på Rocks för 79,90. Billigt och bra som flickan sa!

förresten...

...så gick tentan nog över förväntan! Jag fick frågor på precis det jag ville! De regionala språkens status igår och idag, Québec-historia och "lätta" förklaringar typ "une langue vérnaculaire". Hmm... stavas det så? Det ska jag kolla sen...

Hoppas bara att det har gått bra - tänk om jag har svarat på fel sätt!!!

pyttekisen!

Jag sitter i sängen, med min dator i knät och leker med mitt verbövningsprogram. Snart är det melodifestivalsfinal som jag nog ska se på.

Det är jättesynd om min pyttelilla Imeldakise! Hon måste ha tratten på sig till och med nästa måndag, när de tar bort stygnen. Hon är fortfarande trött efter ingreppet och gör inte mycket annat än sover. Antagligen är hon ledsen också, för ibland så försöker hon gå runt och göra saker i lägenheten, men hon fastnar överallt med sin dumma dumma tratt! Stackars trattkatt.

Idag har jag i alla fall tvättat hennes ansikte och den päls som inte blev avrakad vid ingreppet. DET tyckte hon jättemycket om, även om det bara var med en fuktad bomullstuss/handduk. Det är så synd om henne! Nu ligger hon här bredvid mig i sängen; eller, hon ligger mitt i sängen, och jag halvligger på kanten och trillar nästan ner. Men hon förtjänar faktiskt den platsen, och så är det skönt för mig att kunna klappa henne samtidigt som jag leker med datorn... Men som sagt: snart the omoralisk schlagerfestival.



smaaaaaart Jens! (innid)

Jag tänkte ta en kopp te och en macka (läs: två). Alltså går jag ut i köket där jag ser att mjölkpaketet står på köksbänken - tomt. Attans! Vad ska jag ta mig till vad ska jag ta mig till?? Jag behöver verkligen ha mjölk i teet! (Mjölk är ett måste, sötnings...grejs är bara nästan måste upptäckte jag i Wien.) Hmm.. klockan är 10 över 8, så ICA har stängt... Paniken har öppet, men de tar nog betalt för kortköp (och jag lämnade av någon outgrundlig anledning mina sista kontanter i Wien), Konsum har också öppet men det är så lååååångt!

Ska jag gå runt och fråga grannarna? Hmm... jag har bara pratat med Lucas och de på första våningen (som nog har flyttat ut nu... hmm..). Vad ska jag göra? "En macka och ett glas vatten får det bli" tänker jag och öppnar kylskåpsdörren och ser... TRE LITER MJÖLK!

SMAAAART JENS! (egentligen så är det jag som är smaaaart som kom på att öppna kylen, men jag säger Jens eftersom de säger så i reklamen...).


Fast smartast är ju Malo som faktiskt köpte mjölk...

mamma på thåström?

Idag opererades Imelda (mer om det senare) och nyss ringde jag mamma för att jag är så ledsen för Imeldas skull. I alla fall. Kanske två minuter efter att vi hade lagt på ringde hon upp och frågade om jag ska se Thåström på lördag. När jag svarade nej frågade hon nästan ledset "varför inte?". Vi diskuterade det fram och tillbaka och kom fram till att jag inte skulle gå.

Till saken hör att jag har alla skivor med Ebba Grön, Imperiet och PLP, i alla fall alla som släppts på cd (jag är inte hur gammal som helst!), och lyssnade oavbrutet på allt Thåström gjort från det att jag var ca. 11 år gammal och några år frammåt.

I alla fall, när vi hade lagt på efter DEN gången började jag fundera. Hmm... ett akustiskt gig med Thåström... det hade inte varit helt fel, men jag har inte hört nya plattan osv... Nu började jag nästan ångra att jag tackade nej till att mamma skulle följa med mig (eftersom jag inte visste någon annan som jag kunde gå med). Det skulle faktiskt vara kul... Vad händer? Jo, mamma ringer igen. "Men JAG vill helt uppriktigt GÅ! Kan inte du försöka boka biljetter till oss??"

Tyvärr var biljetterna slut. Mamma hade tydligen tänkt på det ett tag. Varför har hon inte sagt till MIG?
Det värsta är att jag nu har skaffat mig nya plattan... den är ju jättebra! Och det är som om jag är 11 år igen, och den där rösten får det att pirra i magen på mig... Återigen är jag fast i nostalgiträsket...

tur!

Erica påminde mig just att vi imorgon ska ha repetition, och alltså inte har någon läxa i grammatiken!

Fast jag kanske ska ta och se över mina gamla anteckningar... eller åtminstone de papper Jonas har gett oss under kursens gång... I övrigt ska jag läsa den fantastiska boken "le français dans tous les sens". Mycket intressant!

T minus tre dagar...

Idag är det tre dagar kvar till tentan i Franska språket... suck. Hur ska jag klara av det här? Imorgon ska Imelda-prinsessan till vetrinären och jag ska ha tre timmars föreläsning (eller är det fyra? Borde kanske ta reda på det...) och på fredag har jag ingenting, så då är det bara att plugga häcken av sig...

Har dessutom Jöken att tenta nästa vecka (23:e) får se om det blir av den här gången... Annars går den ju några gånger varje termin...

Inköp i Wien

Som bekant återvände jag från Wien (och älsklingen... snyft!) igår. Endel saker införskaffades...

Det var nog allt... kommer jag på något mer så meddelar jag er det omedelbart!

Il est interdit de cracher par terre et de parler breton.

ÄNTLIGEN! Dagens uppgift var att renskriva alla anteckningar jag gjort i kursen "det franska språket" som jag tentar på lördag, och ÄNTLIGEN är jag klar!

Några höjdpunkter:

"Il est interdit de cracher par terre et de parler breton." - det är förbjudet att spotta på marken och  tala bretonska.  (Skylt som satt i skolor i  Bretagne när bretonskan var förbjuden)

bécosse - förfranskning av "back house" - utedass. (Québec)

Och slutligen: när Europarådet 1992  gjorde upp en karta över vilka språk som talas i Europa, dröjde fransmännen 7 år med att skriva på. Varför? Jo, det språk som talas i Frankrike är franska - och inget annat!


stackars kiiiisen...

Vår lilla älsklingsprinsessa har blivit en stor flicka nu. Vad innebär det egentligen? Jo, på torsdag ska matte lämna henne några timmar hos vetrinären, och sen kommer hon att vara helt groggy.... stackars lilla flickan. Men hon kommer aldrig mer att ha det jobbigt med att tråna efter en pojk-katt i alla fall! (och vi kommer slippa hennes maniska jamanden).

bilder från Wien

Igår la Nallen upp några bilder som jag har tagit här nere på sin bilddagbok. Nu ska vi snart ut och köpa spirt, kakor som jag ska äta på flyget, vykort till far, och saker från BIPA (den rosa affären).

förresten...

...så har jag fixat så att det nu är en länk till Ullis RIKTIGA blogg här från min. Så glöm inte att titta in på den ibland också!


sprit, konst och tårta

Idag är min andra och sista heldag i Wien för den här gången. Det är dessutom precis en månad tills jag återvänder för påsken.

Igår gjorde vi stan och tittade på spritpriser (det här är ett kontinentalt land som säljer sprit i mataffärer, men däremot stänger allt utom muséer, kebabställen och McDonalds på helgerna). I stort sett all sprit går för halva priset eller mindre här nere. Lite pinsamt när en flaska absolut kostar hälften så mycket här som i ursprungslandet...

Jag hittade underbara skoaffärer, men har faktiskt bara tvingat in Nallen i en tror jag, och dessutom en vääääldigt lyxig HM-affär som måste vara någon sorts flaggskeppsaffär för den var lyxig som få, och vädigt olik alla andra HM som jag har sett. Tyvärr hittade jag inget snyggt att köpa på det de hade på rean, och resten har jag trots allt inte råd med (jag har ju beställt från HM rowells, så mina pengar är öronmärkta för det, sommaren och nästa Wienbesök!).

Vi fikade på Hotell Sacher också, och det var OTROLIGT lyxigt! Vi önskar båda att vi hade varit en del av det kejserliga hovet för ca 115 år sedan.

Idag har vi gått runt i stort sett hela innerstaden i hård motvind (Lund är inte så farligt, bara konstant) och besökte bland annat fjärilshuset och Secession - ett konstmuseum med väldigt häftig (men lite) konst.


I fredags när jag kom var vi förresten på en Erasmus-fest för att jag skulle få tillfälle att träffa alla hans nygjorda vänner. Hmm. I Österrike är det tillåtet att röka inomhus. OM det inte - mot alla odds - skulle vara tillåtet, så ´gör alla det ändå! Suck! Mitt nytvättade hår fick sig en rejäl omgång och luktade som fyra askkoppar när det var dags att sova.

Festen i sig var inte jättegivande eftersom de flesta envisades med att tala tyska med oss båda - och även om Nallen svarade på engelska så verkade de inte fatta varför jag inte pratade med dem. Visst  jag är inte helt dum, och lite tyska förstår jag ju, men generellt är fylle-österriketyska lite jobbig. Särskilt när musiken håller ca 200 decibel också.


Imorgon är det i alla fall spritinköp och helresa som gäller - så alla ni som vill beställa något får lägga på ett kol - jag prioriterar mig själv och eventuellt tidiga beställningar.


snart snart snart i Wien!

Om 6 timmar och 40 minuter landar jag på Wiens flygplats. Youppie!

Idag ska det vara 9-10 grader varmt där på eftermiddagen. Muahahaha suckers! Jag ska till våren! OCH NALLEN!

mindre än ett dygn kvar!

Om mycket mindre än ett dygn får jag hålla om min älsklingsNalle. UNDERBART!

Vi ska äta pizza och kebab, och gå och handla i den
rosa butiken, och fika på hotell Sacher och en massa annat. Mest av allt ska vi kramas och pussas och gå på erasmus-fest och dricka billiga drinkar. Yummy! Tyvärr får inte kisen följa med, men man kanske kan ge henne presenter så att hon blir glad sen när jag kommer hem.

ny HM-beställning

Jag och Malo har just beställt en massa kläder från HM, något som jag kanske inte borde ha gjort, men det blev faktiskt inte jättemycket, och dessutom fick vi 10% rabatt...

Ett
randigt linne, ett två-pack t-shirts, en rosa cardigan, en rosa-prickig bikini, en strandtop, och en nåt till som jag inte kommer på just nu... Men jag laddar upp för sommaren i alla fall!

titta! ny blogg!

Jag har nu inspirerat Jenny att börja blogga också.

galen dansk!

OK, vi vet alla vad som väntar oss när solen börjar titta fram och snön lämnar stora fläckar barmark; sommarjobbsansökningar. Min mor har i år varit så vänlig att hon har beklagat sig för en kollega att det är svårt för oss studenter att tjäna vårt uppehälle under sommarmånaderna. I det här fallet sa kollegan att "men Weibulls behöver säkert!" Hennes man är en galen dansk (finns det någon annan sort?) som jobbar på just Weibulls, så jag fick hans kontaktuppgifter, och idag ringde jag.

Till saken hör att jag, trots att jag är från Skåne, inte alltid förstår danskar. Min mor lugnade mig med att han talar bra svenska, så det skulle inte vara några problem.

Hmm... så här i efterhand kan jag väl säga att JAG inte räknar en tydlig danska som en god svenska, men det gick ändå att kommunicera med honom. Han konstaterade omedelbart att jag var ute VÄÄÄÄLDIGT sent, men att jag ändå kunde skicka in en anmälan asap (han mailade mig det formuläret man ska fylla i, och om inte annat spara den och återkomma i januari nästa år.

Snäll var han i alla fall, och konstaterade att om han inte tyckte om den tjejen han skulle intervjua imorgon så kanske han personligen skulle återkomma till mig. Jättebra!

Så vem vet, jag kanske går runt i växthus och på åkrar och väljer ut växter som ska användas i förädlingsprocesser hela sommaren. Fast, om jag gör fel så blir de SKITSURA förklarade han. Så det får man akta sig för!

dagen när postisen hälsade på!

Jag satt här vid mitt lilla skrivbord, lyssnade på musik, pratade med David och sysslade med morgondagens grammatikläxa. Plötsligt ringer det på dörren! Gah! Eftersom Jag misstänker att det inte var ett nytt paket från pojken (jag ska ju hälsa på honom om två dagar!) och dörren inte öppnades (= det var inte systerY) så MÅSTE det vara Jehovas Vittnen (hmm... varför tror jag att det är dem hela tiden?) Det var det inte...

Det var vår nye postis (brevbärare för er som associerar till Postis i Sydsvenskan), som hade post till Malo och undrade om hon bor här.

"Det skulle vara bra om ni satte upp ett namn på dörren, annars är risken att det bara stämplas och skickas tillbaka..." Jag tackade och bockade och lovade att jag genast skulle fullfölja hans förslag och gick sedan in och tillverkade en liten namnskylt till Malo att sätta på dörren.

Men jag blev attans förvånad när det var brevbäraren som hälsade på!

dagens miss

Dagens plan: vakna kvart i sju och börja plugga senast halv åtta.

Dagens miss: försov mig nästan en timme.

Resultat:  Istället för att äta en snabb frukost och vara igång med studierna lång före Conan eller nåt sånt kunde stjäla min uppmärksamhet, åt jag som vanligt frukost strax efter kl åtta och tittade samtidigt på tv4+. Illa illa. Men jag ska sätta igång NU i alla fall!



Och jag har faktiskt redan vattnat blommorna!



jobba i sommar? kanske det kanske!

Sommaren närmar sig med stormsteg. I alla fall om man går på hur aktuellt det är att börja söka sommarjobb.

Min kära mor har kanske fixat en kontakt åt mig, som förhoppningsvis kan leda till nån form av sommaranställning. Vi får helt enkelt hoppas hoppas hoppas!

Sen har jag börjat titta på arbetsförmeldlingens sommarjobbsannonser. Usch. Det får nog bli att gå och dela ut en miljon CV:s, och i år ska jag faktiskt se till att göra det! Herregud, nån gång måste jag ju faktiskt skaffa mig ett jobb!

att köpa i Wien

Jag ska till Wien på fredag.

Det är endel saker jag ska skaffa där, definitivt!
Till exempel...
Och så ska vi fika på hotel Sacher också. Hihi! LYX!

le mot du jour

Igår upptäckte vi att tandsten heter "le tartre" på franska. Hehe. Låter snarare som tårta, eller vad säger ni?     

städdag

Idag har Malo varit extremt städig och duktig! Hon har städat köket och vardagsrummet (både dammsugit och våttorkat!) och jag har bara tvättat mina kläder och lakan och dammsugit i sovrummet.

Nu är i alla fall lägenheten jätteren och fin, och det är väligt trevligt. Man borde kanske göra det här oftare?
Nej, nu ska jag ta och våttorka hyllorna här i sovrummet och göra iordning så att jag kan ha alla mina franskaböcker här vid skrivbordet! Kommer inte det att bli fint?

pojken i cyberspace

Fick den här länken från Nallen, det är hans  turk Lütfü, hans portugis Pedro och han själv. Fint va?

öronrapport

Örat är lite bättre idag- jag ska fortsätta med allergitabletterna. i alla fall nån dag till, och om det inte blir bättre då så kanske jag ringer till doktor Teddy igen.

Bara så ni vet... (intresse klubben antecknar hör jag...)

bortgjord

Jenny och jag hade vår redovisning idag. Det blev inte alls bra.

Jag kände mig väldigt väl förberedd när vi satt och tittade på det innan lektionen. Vid kvart över två pallrade vi oss upp till 6e våningen eftersom det var dags att börja. De första 90 minutrarna ägnades åt att diskutera filmen vi såg i torsdags (Le fabuleux destin d'Amélie Poulain), och det gick helt OK. Om man nu bortser från att jag, Jenny och Manuela inte var överdrivet förberedda och fick en massa problem med att uttrycka oss. Skit samma.

Vi fick en liten paus och gick ner för att köpa varsin kopp te att konsumera innan diskussionen i helklass och sist men inte minst: vår redovisning. Glada som små bävrar kom vi upp i klassrummet igen, och Thierry meddelade minst lika glatt att vi kunde börja skriva på tavlan när vi ville. Det skulle alltså inte vara någon genomgång av filmen i helklass. Det var bara vår redovisning kvar.

Döden inträffade... 15:58. Jag fick hjärnsläpp och höll på att dö! Jag förlorade talförmågan helt, oavsett språk! Det belv en oerhört tafatt presentation från min sida, Jenny klarade sig så otroligt mycket bättre, men jag kom flera gånger på mig själv med att vara helt tyst och bara lyssna på ljudet Thierrys penna gjorde när han antecknade vad vi sa.

Efteråt sa han att det hade gått bra trots att det var en ekonomisk artikel vilket är väldigt svårt att diskutera och sådär, men att vi ändå hade gjort det bästa av det typ... Men det känns verkligen som om han sa det bara för att muntra upp mig; jag såg antagligen ut som om jag var påväg att kräkas.

Jaja, nu är det över i alla fall. Vi ska bara skriva en liten resumé också... och den behöver inte vara inne på ett tag än så det är bra...



behöver kanske träffa doktorn... igen...

Mitt öra har inte blivit bättre. Möjligen sämre, och nu har jag dessutom ont i bihålorna av all nässprayen. Jag har på mammas inrådan införskaffat allergitabletter (ni vet, mot hösnuva och sånt) och ska se om det blir bättre av det. Hoppas verkligen det. Annars måste jag tillbaka till doktor Teddy igen... och så kommer jag antagligen få flyga med ett ömmande öra ändå. Suck.

Now in Vienna there's ten pretty women...

Nu har jag bokat biljett till Wien i påsk. Underbart! TYVÄRR blev det så att det blev 800 kronor billigare att vara där 12e till 18e istället för 13e till 17e. OJ va synd! Verkligen en uppoffring. Särskilt som den 12e är vår 5 årsdag (samt en onsdag som Sambon så lyckigt påpekade när jag meddelade honom nyss).

Härligt härligt!

Vi försöker övertyga hans föräldrar att de ska bo på hotell Sacher när de också kommer ner i påsk. Det skulle vara väldigt lyx... Nåja, vad är väl en frukost på hotell Sacher...

förresten...

Jag glömde ju säga att Hotel Sacher i Wien tydligen har de immaterialrättsliga rättigheterna till det riktiga, hemliga sachertorte-receptet! De har alltså varumärkesskyddat kakan (KAKA!)! Smask!

Jag lovar att jag ska ta bilder på hotellet (och eventuellt kakorna) i helgen, för Nallen har lovat att vi ska gå dit
och fika! Tur! Lyxigt verkar det vara. Har en filial i Salzburg ocskå!



veckans sista måndag...

NU ska jag sätta igång ordentligt. Bara kanske... en och en halv timme efter min planerade söndagsstart ska jag sätta igång med texten som ska vara inne på onsdag (men som man kan få rätta i ett franskt word imorgon) och så ska jag göra mig redo för redovisningen imorgon... yummie...

förresten...

..det har varit över 7000 unika besökare här nu. Tur va?

slödag

Idag har jag varit på ribban med mamma och Laura och badat bastu (OCH faktiskt, tro det eller ej, gnuggat mig lite med snö när vi var utomhus - hade ingen lust att slänga mig i det nästan nollgradiga vattnet) och det är fruktansvärt skönt nu efteråt. Helt mör i kroppen är jag, och skulle antaglgien kunna somna stående om jag så ville...

Efter bastubadet åkte vi till stans bästa (=Sveriges bästa) falafelställe (superfalafelkiosken) vid stadsbiblioteket, och därefter vidare hem till mor för att äta våra älskade små rullar. MMMMMM va gott det var.

Färdigätna gav vi oss av till konsthallen och såg en jättelustig utställning som bland annat innehöll ett turkost bollhav. När jag väl hade slängt mig raklång där var det flera vuxna som följde efter (fast de flesta använde jagandet av sina barn som ursäkt... hehe).

Jag och mamma gick hem innan Laura och hennes kamrater eftersom vi inte hade något mer att göra där, och dessutom skulle jag fixa mammas stereo (eftersom jag är så ooooootrooooooligt teknisk). Min belöning för att ha flyttat sladdarna från ett uttag till ett annat var en semla från konditori Ambrosia (eller nåt) och ett glas lyxjuice.

Nu har jag kommit hem och vill VERKLIGEN inte resa mig ur soffa, DET ÄR SÅ SKÖÖÖNT, men jag ska gå och hjälpa Malo med maten så jag måste nog... Men stuvad spenat ska det i alla fall bli! SMASK!

EU:s skotullar (et les mots du jour)

På måndag ska jag och Jenny redovisa en artikel på delkursen "muntlig språkfärdighet", och den vi har valt handlar om EU:s föreslagna tullar på läderskor från China och Vietnam.

Redovisningen ska bland annat innehålla en liten ordlista där vi går igenom några viktiga ord/begrepp som används i artikeln. Här är några de VI har valt!

Un chroche-pied                           krokben

Taxer                                               beskatta

Le cuir                                            läder

Enquête                                         undersökning

Un allègement fiscal                  skattelättnad

Être progressive                          vara progressiv

Porte-parole                                  språkrör

un dispositif                                 åtgärd

échapper                                      komma undan, undgå

le libre-échange                          friandel

entrave au commerce              handelshinder

droit de douane                           tull                                      




Jaja, vi tycker i vilket fall som helst inte om att de tänker stänga ute de billiga(re) skorna, och Kina kanske bryter mot WTO:s regler vad vet jag, men både liberation och the Wall Street Journal säger att tullen bara kommer att påverka 8% av skoförsäljningen i Europa, så varför bry sig? Det är väl bara trevligt att det blir lite billigare ibland?


pojkvänsligan...

Haspe påminde just mig om att jag och Nallen nu leder pojkvänsligan... Eller ja, Claudia hävdar nog fortfarande att det är hon som leder för att hon och hennes polack är förlovade och planerar bröllop och så... men deras förhållande har ändå inte riktigt åldern inne. När de väl har gift sig, DÅ tar de ledningen! Eller vinner möjligtvis... hmm...

duktig kise!

Imelda, min lilla gosekise, är världens duktiaste kisekatt. Hon vet att hon ska gå på lådan när hon behöver, men ibland så är lådan helt enkelt äcklig! Då måste hon ropa på matte och berätta att det måste spolas, för det har hon sett att matte (och husse) gör på deras låda. Sen, när lådan är ren, DÅ kan hon uträtta sina behov. Gärna i omgångar, så att matte hinner tabort det äckligaste mellan gångerna.

Så nu ska jag gå och tömma lådan (för tredje gången på ca 5 minuter).

les mots du jour

Idag fick vi lära oss uttryck från Québec och olika delar av Afrika och sånt. Här är mina favoritord/översättningar!

PFK - KFC (Kentucky Fried Chicken)
Fiction Pulpeuse - Pulp Fiction (Tarantinos film)
Poulets McCroquette - kan det möjligen vara Chicken McNuggets?
Bécosse -  från engelskans back house (typ utedass, på fransk franska Toilette de jardin)

Så då fick ni lite ord idag också. Enjoy!

lycka!

I fredags försvann mina (favorit-)mockahandskar och mina (eg. Nallens) öronmuffar någonstans på skolan. Illa. I måndags frågade jag efter dem i receptionen, men de hade inte fått in något av det. Jag trodde att mitt liv som jag kände det var över.

Idag efter föreläsningen skulle Erica köpa ex-tentor så jag passade på att följa med och fråga igen om de hade fått in dem. Receptionstanten tittade surt på mig (like she does) och krävde en beskrivning. "Svarta mockahandskar och grå öronmuffar!" försökte jag komnmunicera till henne fastän hon redan hade gått in i rummet bakom (man tycker ju att hon hade kunnat stanna och lyssna på beskrivningen så att hon skulle veta vad hon letade efter, men men...).

Plötsligt kommer hon utstormande med mina saker i högsta hugg och slänger åt mig dem innan hon attackerar nästa person i kön. Jag blev jätteglad och tackade henne mycket (tror jag i alla fall) men hon verkade inte bry sig alls utan slängde bara lite ilskna blickar åt mig då och då. Tillslut lämnade jag mina klasskamrater som stod och rotade bland ex-tentorna och gick hem. Med mina älsklingshandskar och mina varma gosiga öronmuffar. Så nu är jag jätteglad!

Mao: "Don't care about the prize"

Tittade just lite på UR, där de pratade om kommunismens historia i Sverige. Enligt dem är det inte Sovjet som är förebilden för merparten av dagens svenska kommunister (tack och lov) utan snarare
Mao's Kina och Castros Kuba. DET däremot är väl inte så positivt. OK, Kuba är väl kanske att föredra framför Sovjetunionen, men Mao's Kina är väl snarare ett steg tillbaka?

Vad jag har hört ville Mao starta kärnvapenkrig mot USA och bad Sovjet bomba först eftersom Kina saknade den vapenarsenal som behövdes. När han fick svaret att ett anfall skulle innebära ganska stora skador på de egna länderna också ska Mao ha svarat "don't care about the price!" (fast antagligen på kinesiska, tolkat till ryska... historien har berättats för mig på engelska). Även om det skulle vara ett skämt, så är det ganska talande för hur Mao egentligen betedde sig. Vi vet antagligen inte hur många som dog i "det stora språnget" eller i kulturrevolutionen, och dessa har sprungit ur ett system som jag inte tycker ska glorifieras. Men det är ju bara vad jag tycker.

hits