SysterB på besök

hos pappaStorasysterB är tillbaka i Sverige för nån vecka. Hon anlände till barndomsstaden i måndags varvid jag och far mötte henne på stationen och vartefter vi käkade den grekiska restaurangen som nu verkar vara vatis stammisställe. Hemma hos far tittade vi sedan på "leende guldbruna ögon" en ganska lustig men ändå lite sorglig serie om vad vi förväntar oss av ett dansband. Glass, te och kaffe intogs till tv-tittandet och därefter började vi fula oss med saker vi hittade på diverse hyllor (läs: bilhjälm, skidglasögon) och systerB:s kamera. Ett smakprov på resultatet syns här bredvid, och andra bilder finns här.

När de skjutsade hem mig (i faderns nya miljöbil) till min stackars lilla trattkatt fick jag och systern sjunga Torsson utan att få hjälp av någon skiva. Faktiskt mycket svårare än man tror. Pinsamt svårt nästan.

Jeeves and Wooster på youtube

För den som egentligen har (eller inte har) något bättre för sig kan jag rekommendera att titta på Jeeves and Wooster på youtube. Någon underbar människa har lagt upp första nio avsnitten. Hysteriskt roligt. Jag planerar att köpa dvd-boxen förr eller senare. Ska se över ekonomin ordentligt bara.

stackars trattkatt!

Stackars Imelda. Jag upptäckte i förra veckan att det kom blod och var från hennes privata delar. Först så googlade jag lite för att se om det fanns något särskilt det kunde vara. Panikartat upptäckte jag hur farligt urinsten är. Tänk om det var det som var fel?! Jag visste ju inte exakt varifrån det blödde/varade.

Jag ringde till vetrinären för att beställa tid och damen jag fick tala med föreslog livmodersinflammation, men det borde det inte vara eftersom stackars lilla Imelda har blivit kastrerad. Jag fick en tid i fredags eftermiddag. Hela tiden var Imelda sitt vanliga glada, busiga jag som åt, sov och gick på låda som hon brukar.

Vi kom till vetrinären och först tog en sköterska tempen (lite feber, strax över 39. Stackars kisen!) och vägde henne (5,2 kg, det tror man inte). Sen fick jag och Imelda vara lite själva i undersökningsrummet medan vi väntade på vetrinären. Imelda gömde sig bakom en stol varvid tant doktor kom in. Vi fick fram stackars lilla kisen och hon blev tittad på. Vetrinären tog bort klumpar med stelnat blod från pälsen och konstaterade att det var ett sår på vaginans slemhinna som dessutom blivt inflammerat. Hon ordinerade antibiotika och tratt i tio dagar.

Väl hemma satte jag på den dumma dumma tratten varvid stackars kisen blev nästintill apatisk. Idag är första dagen som hon nästan har börjat gå på äventyr i lägenheten med tratten på. Jag tar av tratten när hon får medicin (frukost och kvällsmat) och låter henne vara utan den i 15-20 minuter så att hon hinner äta, tvätta sig, kanske dricka och leka lite innan hon återgår till att ligga i sängen och titta på mig med stora sorgsna ögon.

Men det ser ut som om såret håller på att läka i alla fall, och det är det viktigaste!

Snökaos i Skåne


Senast det var snö i Lund såg balkongen ut såhär.
Det är Imelda som har inspekterat det där konstiga vita.



Nu har det snöat igen, men den här gången kan hon inte gå ut och inspektera, för det går
inte att öppna balkongdörren, som ni kanske förstår.


Men såhär får de bara inte göra!!!

OK. Hallå. Vad tänker de med egentligen? House har uppehåll i USA till och med 6 mars! Och så kommer de med en sån här trailer! Hallå! FÖRSTÅR DE INTE ATT VI SITTER HÄR OCH DÖR!? Börjar prata om att man ska få veta en hemlighet om House himself och sånt!


3.15 - [ promo ]
Uploaded by house089

Enda trösten är att det inte stör mitt hemtentande...

telefonhelvetet

Jag tycker om att ha en fast telefon också. Som i inte bara mobiltelefon. Jag vet egentligen inte varför, men det känns på något sätt bättre så.

Anyway. Nu när jag har blivit ensamhushåll har jag sökt efter ett billigare alternativ än telia, eftersom alla andra bolag tjatar om hur mycket pengar man kan tjäna på att ha deras abonnemang istället. Ja visst. Billigare när man väl har tecknat och betalt allt man behöver för att börja ringa.

Visst, flyttar man till tele2 från Telia kostar det ingenting, men skillnaden är som mest 6 kr/mån för abonnemanget och 0,5-1 öre/min. På båda abonnemangen är det 3 månaders uppsägningstid.

Comhem har hittills visat upp det mest attraktiva alternativet. Ända tills den lilla posten "modem" dök upp. 995 kr utom om man binder sig i 12 månader - då kostar det bara en symblisk krona. Dessutom fungerar inte telefonen vid strömavbrott eftersom modemet kräver ström.


Tagiskt nog känner jag att jag får stanna hos Telia. Efter mina duster med tele2 vid mobilbytet är det inte ett företag jag ser fram emot att stödja för att spara en tia i månaden.

Hemtentar

konventionssamlingJag sitter med en hemtenta i "introduktion till MR-systemet". Totalt ska det bli 8 sidor. Jag har skrivit en. Vilket i och för sig är rätt bra, eftersom jag bara har skrivit sen halv två ungefär...

På något sätt förväntar jag mig att alla frågor ska vara slamkrypare. Första frågan är huruvida Finland var bundet av Wienkonventionen om traktaträtten 28 januari 1978, och så ska man motivera sitt svar. Jag har, kortfattat, svarat att de inte var det, såvida inte det existerade ett provisoriskt avtal om att tillämpa konventionen innan det trädde ikraft. Jag har inte hittat bevis för att ett sådant avtal fanns,  men på något sätt känns det som om jag kommer att få tillbaka tentan med ett stort rött FEEEEEL skrivet tvärs över sidan. Bara för att, liksom.

Min konventionssamling i mänskliga rättigheter och humanitär rätt är min bibel för den här tentan. Det känns som om jag bara kommer att vilja referera till den. Fast jag måste ju använda de andra böckerna också. Vilket är lite jobbigt då jag inte har läst dem, och de dessutom saknar tillräckliga register (what's up med det egentligen?). Nåja. Jag har gjort det förut och jag får försöka göra det igen. Fast som vanligt kommer det att kännas som om jag lämnar in min sämsta tenta någonsin.

Ajaj!

För några dagar sedan upptäckte jag att jag bitit hål i min kind när jag sov. Det var svulnaden och den snudd på outhärdliga smärtan när kinden rörde vid tänderna som avslöjade det. Jag tänkte att det rimligtvis borde gå över och bli bättre efter ett tag. Det blev det inte.

Igår knatade jag så iväg till apoteket för att införskaffa något som skulle kunna göra det bättre. Tillslut hittade jag en hiskeligt dyr gel som man ska stryka på sår och blåsor i munnen för att det inte ska göra så fasligt ont. Den fick det bli, för allt annat verkade ha anti-plackfunktion som primär egenskap.

I alla fall. Den här gelen är väldigt underlig. Man ska stryka på den på såret, och sedan vänta med att röra vid den med tungan 1-2 minuter så att den "skyddande hinnan" hinner bildas. Men det innebär att jag dessutom måste hålla upp munnen så att kinden inte ligger mot tänderna i några minuter, för då skulle ju all gel hamna där istället. Väldigt opraktiskt. Och sen får man inte äta eller dricka på en timme. Jobbigt.

Men den stillar i alla fall smärtan ett tag.

Farewell West Wing

Vita huset cast
Idag såg jag sista avsnittet av west wing. Det Sista. Någonsin. Jag sköt på det sålänge som möjligt, men till slut var jag tvungen att se det. Jag måste säga att SVT förstörde det lite för mig. Textningen var ur funktion, och istället för att fälla in den väldigt irriterande rulltexten i överkant som då och då säger "Vi ber om ursäkt att textningen är ur funktion, och arbetar på problemet" så la de en fet blå remsa i underkant (ibland bytte de till överkant så att delar av bilden skymdes ordentligt) som under hela programmet förklarade att programtexten inte fungerade. Några gånger la de isället in ett meddelande (i samma blå fält) som förklarade att avnittet kommer att sändas med text vid ett senare tillfälle.

Jag ger blanka f*n i om det är textat eller inte. Jag tycker egentligen om utan text bättre eftersom det innebär att bilden inte störs alls, men det här var det värsta jag har varit med om. Förstår de inte att det sistasistasista avsnittet av West wing är oerhört viktigt för vissa människor, och att man då vill ha en oförstörd upplevelse?

Avsnittet i sig var kanske inte det bästa genom tiderna, men det var väldigt känslosamt ändå att se dem gå runt och säga farväl till rummen och varandra, hur Charlie fick presidentens kopia av konstitutionen och att Toby blev benådad. Fast det var ju ganska uppenbart redan från första avsnittet eftersom han undervisade på Colombia och inte satt i fängelse. Och så var det bra att man slapp höra talas om CJ och Dannys barn också. Fast jag hade velat veta vad som egentligen blir av Josh och Donna! Teorier, någon?


Det är ändå svårt att tänka att det aldrig kommer tillbaka. Jag har sett alla säsongerna nu... (eller, jag tror det är ett avsnitt i femte säsongen som jag missade faktiskt!) och i sommar så är det slut på Harry Potter. Kommer det någonsin att finnas något som engagerar mig på samma sätt? Att längta till ett nytt avsnitt, en ny bok, en ny film...

Ensam på alla hjärtans dag

I dag är det alla hjärtans dag. Inget jag kände behov av att fira när jag hade sambon hos mig, men det är faktiskt lite jobbigt när alla andra pratar om allt gosigt de ska göra idag, och min pojke är 60 mil bort. Istället får jag underhålla mig själv vilket jag har gjort med House-avsnittet som sändes i USA igår (finns på tv-video.net). Senare ska jag kanske ta ett bad - jag har köpt en söt rosa badbomb eftersom jag måste passa på att utnyttja badkaret nu innan jag flyttar.

Alla hjärtansdagpresenter har blivit nästintill menlösa då det inte går att göra det bättre än
Sambons från förra året då han skickade mig en äkta sachertårta från Hotell Sacher i Wien och klarade leveransen med hjälp av kamrater.


Oavsett vilken dag på året det är så saknar jag min pojke när vi inte är tillsammans.


Schönbrunn
Möta  våren och pojken i Wien, 2006


lägenheten färdig?

Idag har jag pratat med bovärden och tittat på ettan. De har nu lagt golv och målat allt färdigt. Frågan är bara... kommer de att behöva byta kylskåpet också?

Som det är nu så står det på full effekt, men det är knappast kallt. Möjligen lite svalare än i resten av lägenheten, men absolut inte kallt! Jag har i alla fall slängt in termometern vi har haft i skafferiet för att se hur det egentligen är. Förhoppningsvis tvingas de sätta in ett nytt, för det som är ser väldigt tidstypiskt 70-tal ut. Och dessutom sa killen som bodde där förut att glass och liknande kunde bli nästan förstört på några dagar i frysfacket. Förstörd glass! Jag menar... tänk om jag nån gång införskaffar tröst eller fest i form av Häagen-Daaz, Ben&Jerrys eller Carte d'ors Rocky Road? Jag vill inte äta allt på en gång, men tänk om det blir förstört i frysfacket?! Och visst... planen är att jag ska nyttja Ylvas/Helenas frysbox, men glassen vill jag ändå ha kontroll över själv!

OH YEAH!

Och OH YEAH! Jag fick VG på statsB!

Metodkursen: VG (5p)
Konflikt och samverkan i internationell politik VG (5p)
Uppsats: G+ (10p)
TOTALT: VG

Hell yeah!

Woho!

Äntligen har AFB lagt upp vår lägenhet för bokning och uthyrning! I och för sig så kommer de inte att vilja flytta in 1 mars, det är det alldels för sent för, men eftersom de egentligen skulle lägga upp den först 20 februari så ser jag det här som en stor seger över byråkratin!

Vit och fin lägenhet

Jag var över och tittade till nya lägenheten idag. Målaren var där när jag tittade förbi senast och han sa att den skulle vara klar igår, och det var den mycket riktigt. Eller ja, den var klar nu i alla fall så jag förutsätter att han inte farit med osanning.

Hela lägenheten är vit och fin. Jättetrevligt. Han har till och med målat garderobsdörrarna och spacklat över skadan som var på en av dem!

Jag funderar på hur jag ska få det lite mer färgglatt dock. Helst vill jag ju ha en vägg (minst!) som är rosa... Kan man köpa en lustig rosa tapet och sätte upp med häftstift, eller ser det konstigt ut? Möjligen funderar jag på att klä väggen mellan fönstret och... andra väggen i något fint tyg. Sen vet jag inte heller vilken lampa jag ska ha i rummet. Helst vill jag ju ha min PH-lampa eftersom det känns dumt att inte använda den, men den ger ju inte överdrivet mycket ljus... och så kanske det ser konstigt ut också. Och så kanske det blåa skulle skära sig mot det rosa?

PH-lampa


torsdagssjuka

Jag vaknade tidigt imorse av att jag behövde kräkas. Och sen behövde jag kräkas igen.. Och igen... och igen. Så jag kräktes med 10-20 minuters mellanrum från 06:30 till ca 10:00 eller nåt. Sen somnade jag, utmattad och vaknade med ett ryck 12:26. Min mat-och-sov-och-tv-klocka sa "EMMERDALE!". Jag tog mig ut i vardagsrummet och satte på tv:n precis när vinjetten slutade. Vad sägs om det va?!

Jag har i alla fall mått bättre sedan dess. Efter Emmerdale såg jag sista-sista M*A*S*H, och det är ju hur långt som helst så jag hann dricka några koppar sött te och äta lite skorpor. Det tyckte magen om. Den har bara varit lite arg nu ikväll efter att jag ätit Keldas milda tomatsoppa till middag, men ännu har den inte gjort uppror på riktigt. Det är bra. Ska pallra mig till föreläsningen imorgon så jag inte missar för mycket. Men jag borde vara återställd tills dess.


Senaste avsnittet av House vill fortfarande inte ladda på tv-video.net, och peekvid ligger fortfarande nere. Så vem ska trösta innid?

Resan till Melonia

Resan till Melonia Titta vad jag hittade på cdon.se! Resan till Melonia! Oh yeah! För bara 119 kr och frakt kan detta mästerverk bli ditt! Eller i det här fallet, mitt.

Jag har sett filmen en gång på... äldre dar *host host*  och den är fantastiskt bra! Det lustigaste är ju då att den  faktiskt var med i jeopardy! igår. Fast det var ingen som kunde det (ILLA ILLA!).

Världens bästa barnfilm, dessutom baserad på Shakespears "the Tempest". Så det så! Och för er som inte vet vad ni ska förvänta er så är det Per Åhlin som bland annat har gjort "Karl-Bertil Johnssons Julafton" och "Dunderklumpen". Oh yeah.

Så nu vet åtminstone jag vad som ska vara med nästa gång cdon får skicka mig saker!

De tre systrarna B...logg?

Nu har alla systrarna bloggar. Det här är min blogg (daaaah!) och SysterB:s äventyr i Tyskland återfinns på här. Nu har dessutom systerY tillsammans med sin kamrat börjat meddela sig från Dublin genom bloggen karinoylvaidublin.webblogg.se.


Men innid då?

House, Needle in a haystack Senaste avsnittet av House har landat på tv-video.net men eftersom världen är emot mig så är deras server usel och laddningstiden enorm. Dessutom kan man inte pausa och ladda, utan den börjar ladda från början när man trycker på start. Härligt!

Youtube strular och vill inte öppna sig för mig, och Peekvid ligger nere för att de håller på att uppdatera den på något sätt.

Men innid då? Vad ska innid göra?

Måndag morgon

Jag har nu lämnat in min besiktningsrapport till Bovärden, och dessutom ringt och bett om hyresavdrag - något jag inte fick. Surt. Det jag har kvar att göra är att pluga och lämna in min ansökan om bostadsbirdrag. Och så vill jag äta en semla också...


Jag säger inte ens att jag ska titta på Emmerdale, för det är ju givet!  

stackars innid!

spearmint Jag upptäckte just att Spearmint släppte en ny skiva i augusti, varvid jag sökte efter den på cdon.se och upptäckte att de numera bara har två spearmint-titlar; Oklahoma och en singel. För att få tag på "Paris in a bottle" verkar det som om jag måste beställa den från the UK. Antingen direkt från HITback eller från amazon.co.uk. Om jag beställer från den senare kan jag passa på att beställa the complete Jeeves and Wooster. Beställer jag från den förra finns det en chans att det blir billigare...

Oavsett vilket tycker jag att det är förkastligt att Spearmint verkar ha försvunnit ur svenska skivaffärers register.

tack och lov!

Tack och lov! Nu kan man andas ut och slippa oroa sig för vad man ska ta sig till 22 juli.

Och jag insåg just att det ju är 21 juli I ÅR som gäller! Jisses. Det har varit 2007 i över en månad och min hjärna blockerar ändå kopplingen att det bara är 6 månader tills life as we know it är över.

Söndag

Idag är det mer än en vecka sedan Sambon blev Särbon. Jag har lyckats koppla bort den värsta ensamheten tack vare Imelda, systerY (som bodde här en natt i veckan innan hon drog vidare ut i världen) och Ercan (naturligtvis har min diskussion med Emma angående en viss persons hunkighet också fått tiden att gå).

Imorgon ska jag kanata över till den nya lägenheten och inspektera den noggrant så att jag kan lämna in en besiktningsrapport till bovärden. Jag kommer återigen påkalla uppmärksamhet till att det är stora svarta fläckar på golvet (jag kanske till och med fotograferar dem så att ni också kan få se).
Jag ska dessutom lämna in min ansökan om bostadsbidrag till försäkringskassan. Och ringa AFB och be om hyresavdrag. Visst, de är byråkratiska små jäklar men man kan ju alltid hoppas.

Ikväll ska jag ta det lugnt, titta på Harry Potter and the Goblet of Fire (badscenen Emmie! (och Emma. Haha!), och äta pannkakor. Jag har varit två gånger den här veckan, så jag förtjänar faktiskt det! Första träningen för säsongen var i torsdags när jag och Ercan gick på aerobics bas, till åtminstone någons stora nöje. Det var ganska bra för praktiskt taget alla var halvkassa och ledaren fick börja om ett flertal gånger för att vi inte kunde hålla reda på vilket håll vi skulle hoppa åt och sprang in i varandra hela tiden. Haha. Idag var andra träningen, och vi gick på Step Bas. Vilket uppriktigt sagt måste ha sett ännu lustigare ut. Jag gick åt fel håll flera gånger, och även här var gruppen inte helt välkoordinerad.
Planen är att vi ska träna några gånger till den kommande veckan. Man måste gå ut hårt och öka!


Men nu ska jag snart göra pannkakor. Namnam!


I dagens playlist:
It will end - Spearmint
Leaving New York - R.E.M
Fanfanfan - Thåström
Hey, that's no way to say goodbye - Leonard Cohen
Walk away - Franz Ferdinand
Single Again - Spearmint (för att den är så härligt poppig, så man kan låtsas att den inte är sorglig)
Collide - Howie Day
Stjärna som är din - Thåström
You belong to me - Jason Wade
A different Lifetime - Spearmint

dagens duktiga...dunder-innid!

Idag har jag varit väldigt duktig på följande sätt:

Jag har...
  1. ...ringt min bovärd och fått bekräftat att de ska måla om lägenheten samt lägga nytt golv. Bra bra. På måndag ska jag ringa AFB kundcenter och försöka få hyresavdrag.
  2. ...installerat nytt virusskydd på min dator samt gjort en full virusscan. Inga virus hittade. 
  3. ...storhandlat på Willys och köpt en massa frukt, grönt och rengöringsmedel. Blev lite dyrt men jag har mycket kvar av CSN.
  4. ...besökt hälsningsgillet. Tyvärr var det jättelite folk så man kunde inte sno så mycket pennor, godis och post-it-lappar man ville. Men lite blev det i alla fall.
  5. ...fixat så att min ömma moder har msn på sin nya dator, på hennes och systerB:s begäran.
  6. ...kopplat in högtalarna till min ömma moders nya dator. OCH kollat så att de funkade. Jag är en sådan vänlig själ.
  7. ...överlämnat systerY:s mobil och samtliga tillbehör till vår ömma moder, eftersom hon ska ha den när systern är i Dublin.
Nu ska jag nog ta och försöka fylla i försäkringspapprena så att jag (förhoppningsvis!) får pengarna tillbaka för min astmamedicin.. Oh yeah. Det blir pengar som skulle kunna gå till en Londonresa. För jag och
Emma borde ju få bo hos Daniel, eftersom Bepi bodde där förut och då har jag en sovplats där av ren hävd. Eller hur Emma?!

Blandade känslor

10850-318Igår kom det  vi väntat på så länge. Jag har väntat ända sedan 17 juli 2005, när jag läste ut Harry Potter and the halfblood prince. Igår meddelade man datumet för Harry Potter and the deathly hollows. 21 juli 2007 är det slutet på en era. En tid då vuxna som barn ivrigt ringade in datum i sina kalendrar, hängde på låset till bokhandlar mitt i natten och dedicerade hela podcast-genrer till en och samma bokserie: Harry Potter. Det var med blandade känslor jag igår fick ett datum för Den Sista. Den Slutgiltiga.

En del av mig som är väldigt känslomässigt involverad i böckerna vill bara läsa färdigt. Få veta vad som händer. Men en mer logisk del inser ju att det är sista gången jag kan se fram emot en bok på det här sättet - för vad kommer att kunna ersätta Harry - och vill jag verkligen läsa färdigt då?

Jag kräver avdrag på hyran!

Idag har jag hämtat ut nycklarna till min nya lägenhet. Och tittat på lägenheten. Och blivit mycket besviken.

Vad tusan har killen som hade den före mig gjort egentligen? Det är stora svarta fläckar på golvet, och ett hål i strukturtapeten så att man ser själva väggen bakom. Sen har han inte städat särskilt noggrant heller. På väggarna sitter det stora mängder häftmassa kvar (turkosgrön), flera betongkrokar (hmm... heter de så?) och sedan så är fönstret helt kladdigt, vilket syns eftersom det är dagsljus ute!

Vidare har han lämnat några presenter till mig. En duschdraperistång, en vattenskrapa, en diskpropp och en vaskrensare. Så trevligt att han har lämnat artiklar som har att göra med så hygieniska företeelser.


Tack och lov var där ett meddelande från Bovärden också: "Vi ska måla om hela lägenheten." Härligt. Undras om jag borde kontakta dem för färgval eller inte? Fast det är rätt skönt med helt vitt. Jag är lagom trött på ett AFB-blått kök. Och det är nog inte möjligt att välja flamingorosa...

hits