nu börjar jag tröttna..

Alltså, när jag var hos kirurgen i december så sa han att jag skulle kallas på halvårskontroll i april-maj.
När man blir kallad till käkkirurgen så får man ofta kallelsen någon månad i förväg sådär, det är alltså inget plötsligt som dimper ner dagen före besöket.

För lite mer än två veckor sedan, ringde jag till käkkirurgiska mottagningen, för att påpeka att jag inte har fått någon tid för återbesöket. Som vanligt när man ringer någonstans inom sjukvården så fick jag först berätta "när jag är född" (vilker är en idiotisk sak att säga, eftersom det de egentligen vill ha är mitt personnummer).
"Jaha, du ska kallas till återbesök ser jag" säger sköterskan i andra änden av telefonen.
"Jatack" svarar jag artigt.
"men då ber jag den sköterskan som har hand om hans tidsbokningar att boka en tid och skicka en kallelse till dig, så får du den på posten om några dagar."

Nu har jag väntat. Först en hel arbetsvecka. Sedan en halv arbetsvecka, och nu nästan en halv arbetsvecka till. Jag menar, att posten är seg känner hela svenska folket till, men så seg, nej.

I alla fall så ringde jag till Käkis idag igen för att fråga om de har bokat en tid till mig. Anders sa igår att de bara hade telefontid till 14:30, ,så jag passade på att ringa efter emmerdale.

Telefonsvararen (som man INTE kan lämna ett meddelande på)
"välkommen till käkkirurgiska kliniken, universitetssjukhuset i Lund. Våra telefontider är måndagar till onsdagar klockan 8.00 till 9.30, 13.00 till 14.30..." och sen lite hur det var resten av veckan
Problemet är bara att jag ringde ca. 13:20,


Så hur ska jag nu få tag på en tid? Inte för att jag tror att ngt är fel, men man vill ju gärna veta att allt är rätt!


kristihimmelsfärdsblogg (del 4)

Lördag 2006-05-27

Något annat vi har kämpat med är den ökända manschauvinistiska gräsklipparen, som normalt bara går att startas av män.


När vi kom i onsdags var allt gräs ca 1½-2 dm långt, så pappa fick helt enkelt klippa lite på framsidan för att det skulle se lite trevligare ut. När han så åkte hem i torsdags morse, var det fortfarande några tusen kvadratmeter som behövde klippas, men eftersom gräsklipparen hade varit så lättstartad kvällen före tyckte mamma att det inte borde vara något problem. Det var det. I omgångar kämpade vi med att starta den, och när den äntligen gick igång han mamma klippa en liten slinga på säkert 20 meter innan den la av igen. 


Idag var tanken att jag skulle plugga ekonomi, men det tröttande jag på efter kanske 20 minuter, och prövade att starta gräsklipparen istället. Jag lyckades på andra försöket! Då och då har den stannat, men varje gång lyckades jag få igång den igen, fram tills vi skulle klippa en gång ner till drängstugan – då la den av för gott antagligen; jag får inte igång den i alla fall. Hmm… jag kanske ska göra ett försök till? Det är ganska behagligt nu i solen (jag sitter ute och skriver det här) så jag kan passa på att sola också!


kristihimmelsfärdsblogg (del 3)

   Fredag 2006-05-26


Jag har suttit ute säkert fem minuter idag: det var skönt i säkert tre av dem. Det blåser. Det som är skönt med att sitta ute är att man slipper höra klockans tick-tack-tick-tack-tick-tack (som låter så högt att jag är säker på att det närmar sig smärtgränsen), och så att solen tittar fram var 10e sekund ungefär.


Har satt igång att skriva in saker i lagboken (jag stiftar mina egna lagar!), och det tar sin lilla tid.

 

Då och då går jag och petar i vedspisen. Här är skitkallt inne, och eftersom det är roligt att elda så tar jag det som en välbehövd paus.

 

Så går det när TV:n inte har ett scart-uttag...

Huset ligger i området som efter släckningen av den analoga TV-masten i Motala nu enbart har tillgång till digital-TV. Alltså hade far med sig en liten box för ”gratiskanalerna” när han kom i onsdags kväll. Så upptäcker vi att TV:n inte har ett scart-uttag; vi kan alltså inte se på TV under tiden vi är här. Det jag missar är ”bara” Emmerdale (och egentligen också Project Runway, men det hade jag inte kunnat se även om TV:n funkade), så jag överlever. Dessutom har jag nu ingen TV som distraherar från studierna.


Nyss var jag och mamma ute i trädgården, och vi kom att diskutera hur ofta starmamman kom och matade sina skrikiga ungar. Jag ansåg att det var var tredje minut, medan mamma ansåg att det snarare var tionde. Resultat: vi sätter oss ner och klockar henne. (Vi sitter alltså och stirrar stint på en fågelholk. Så går det när TV:n inte har någon scartkontakt!)


Plötsligt kommer starmamman inte på väldigt länge, precis innan vårt lilla försök var hon där mest hela tiden tyckte jag.

"Hon har nog dragit på en barrunda!" tyckte jag.

"Mm... After work, happy hour på fredagar! " förklarade mamma.

Totalt var fru stare borta i 20 minuter, men därefter börjar hon komma varannan, var tredje minut igen! Konstigt.

 

Nåja, det var kvällens följetong i alla fall..


kristihimmelsfärdsblogg (del 2)

Torsdag 2006-05-25

Dagens väder: skiftande mellan regn och solsken – ruggigt och kallt för det mesta

Dagens irritationsmoment: glappet i datorns kontakt – jag måste snart ta och lämna in den för att få det där fixat. Suck!

Mobiltäckning: dålig

Dagens hittegods: mamma hittade en kopia av en artikel i sydsvenskan från ettan på gymnasiet när några stackare på vår skola gjorde ett projekt för SIDA (HAHA, nu vet jag flera Agardhister som får rysningar!); på bilden är jag och Emmie med.

Dagens projekt: sy in madrassöverdraget till madrassen som nu ska ligga i sängen på kammaren, det tog sin lilla tid, men det var samtidigt trevligt att göra något som inte innebar att läsa kurslitteratur.

Dagens gaphalsar: fågelungarna i fågelholken vid grinden.

Något man inte ser särskilt ofta: en låda med texten ”PÄLSMÖSSA (IRLÄNDSK SPETSUTTER)

 




 

Jag pluggar just nu inför litteraturtentan första juni. Det jag absolut inte förstår är hur vår hysteriskt dåliga föreläsare har lyckats göra det så fruktansvärt tråkigt! Boken är faktiskt helt OK att läsa, och jag läser just nu (eftersom jag är lite efter) om författarna på medeltiden dvs. framför allt om de olika historierna om Lancelot och kung Arthur vilket är hyperintressant. I och för sig så har jag hela tiden i bakhuvudet filmatiseringen av ”Avalons dimmor” med Michael Vartan som Lancelot. Tyvärr måste jag ta och rappa på lite i läsandet – jag har i princip tre hundra sidor kvar att läsa till nästa torsdag, samtidigt som jag måste plugga in JÖKEN och internationell ekonomi. Dammit. Insåg just att jag glömt att anmäla mig till IEK, men det brukar funka, och i värsta fall skippar jag den och tar den i augusti istället – har jag väntat ett år med att ta den bör inte två månader göra så stor skillnad…





Mamma hittade förresten gamla (oanvända, tack och lov) bindor från… ja, jag vet inte exakt när, men hon sa att de såg ut så när hon växte upp. De såg ruskigt obekväma ut! Ca. 3 cm tjocka, och såg ut att bestå av typ skumgummi och gasbinda. Jag säger bara TACK OCH LOV att vi har haft en god utveckling på det området! (Nu mera finns ju t.o.m. bindor där man får med en våtservett för att man ska hålla sig fräsch.)



Helgens låtlista har bland annat innehållit…

 

Fred Åkerström: Jag ger dig min morgon, Oslo, Fragancia

Torsson: Hej, Kontinent!, Öresundstwist, Rolf Ren, Det spelades bättre boll,

O Brother where art thou (soundtrack): Down to the river to pray

Thåström: Brev till 10:e våningen, Fanfanfan, Stjärna som är din

Shakira: Underneath your clothes

Nick Drake: River man

Rufus Wainwright: Hallelujah

Monica Zetterlund: Sakta vi gå genom stan, Kärlek och pepparrot

Jamie Cullum: Wind cries Mary, But for now

Marianne Faithful: The ballad of Lucy Jordan

Leonard Cohen: Lady Midnight, The old revolution, the partisan, Bird on the wire

Howie Day: Collide (live)

Charles Aznavour: She

Monty Python: Bruces/Philosophers’ song


kristihimmelsfärdsblogg

Helgen har jag tillbringat i mors och fars hus utanför Ödeshög. Obyggd. Tyst. Frisk luft. Inget internet. Ingen mobiltäckning. Optimalt för tentaslutspurt. (bilder kommer senare, eftersom mamma  har  lånat min kamera)

 

Onsdag 2006-05-24

Dagens väder: regn

Dagens ljud: Torssons ”Lingonplockning” och ”Islands of Hawaii” i bilen, fågelsång och klockljud i huset

Kvällens persilja: pappa

Jobbigast idag: lämna ifrån mig Imelda hos Ylva

 


Det regnade på vägen hit. Väldigt mycket för det mesta, men ibland var det säkert flera kilometer med uppehåll. Sista biten från Jönköping var också vattenfri, så vi kunde packa in våra saker utan att bli blöta.


 

Här ute är det helt tyst. Det enda som hörs är när fåglarna sjunger i något avlägset hörn av trädgården, och vardagsrumsklockan som tickar och slår.


 

Pappa skulle komma också, vid sju - halv åtta. Mamma gick ner till trädgårdslandet för att se om det fanns någon persilja – och kom tillbaka med pappa! Hm… här med utses pappa till kvällens persilja. (Mamma tjatade förresten om den där nedranns persiljan hela kvällen eftersom vi fick klara oss utan sådan till maten).


karneval... nu ska vi dansa fram i tusen tal...

Var och såg karnevalståget igår.

Väder: sådär... duggade lite när vi väntade, och sedan när vi skulle gå hem.
Väntan: lång. lite knappt 1½ timme.
Plats: sittplats på trotoarkant, mycket bra sikt.
Antal personer i tåget jag kände: åtminstone 3. kanske fler.
Antal gånger tågdeltagarna antastade mig: 7. 4 gånger för att få mig att prata och dansa med dem, en gång för att ge mig godis, och en gång för att kladda färg i ansiktet på mig.
Antal gånger "gubben med skylten" representerades: 3 som jag såg.

Hur var då tåget? Jodå, det var roligt. Fast jag hade klarat mig utan att ha blivit påhoppad så mycket!



Bilder kommer kanske senare...


dåligt karnevalsväder...

Det har regnat nästan hela dagen. Och det kommer säkert att spöregna hela helgen. BARA för att det är karneval.

Inte för att jag ska göra något särskilt tror jag, har inte hittat något särskilt... Och det är inte dirket så att jag vill ströva runt i ett lerigt, regningt lundagård i tre dagar bara för att.

Ska dock införskaffa lite najsiga karnevalssaker, glo på tåget och försöka pina i mig en öl (vaddå? det är faktiskt tradition!).

Och om vädret är för äckligt har jag inget annat val än att stanna hemma och titta på Eurovision på lördag. Hehe...  

appropå snapsvisor

Vi hade lite problem på sittningen på valborg, eftersom ingen i sällskapet kunde samma snapsvisor. Illa.

Jag vet nu hur vi ska råda bot på detta; jag tycker att alla lär sig Monty Pythons "Philosphers' song"  så att den kan  användas som  snapsvisa.  Så ge er omedelbart iväg och skaffa  sången så att ni fattar melodin. Här följer texten (hämtad från 
ultimate-guitar.com)

Philosophers' song

Immanuel Kant was a real piss-ant
Who was very rarely stable
Heidegger, Heidegger was a boozy beggar
Who could think you under the table
David Hume could out-consume
Whilhelm Friedrich Hegel
And Wittgenstein was a beery swine
Who was just as sloshed as Schlagel

There's nothin' Nieizsche couldn't teach ya
'Bout the raising of the wrist
Socrates himself was permanently pissed

John Stuart Mill of his own free will
After half a pint o' shanty became particularly ill
Plato they say, could stick it away
Half a crate of whiskey every day
Aristotle, Aristotle was a bugger for the bottle
Hobbes was fond of his dram
And Rene Descartes was a drunken fart
`I drink therefore I am'

But Socrates himself is particularly missed
A lovely little thinker but a bugger when he's pissed


dålig planering

Det har kört ihop sig i den allmänna aktivitetskalendern i helgen.

På lördag spelar Christian Kjellvander på Karnevalen, samtidigt är det Eurovisionsschlagerfestivalen!

Vad ska man göra vad ska man göra? Hmm... ja, det får lösa sig.





Förresten... på måndag kommer jag också att tvingas vara uppe en massa: Led Zeppelin får Polarpriset.

bloggen ett år, sammanfattning del 4

November

 HP

Viktiga datum:

18 november: Filmen Harry potter and the goblet of fire har premiär

 

Typiskt inlägg: jag börjar prata om julklappslistan


Andra intressanta händelser:
Jag köper en ny klänning på HM 


December

 

fina skor!

Viktiga datum

1 december: Jag vinner min första nätauktion på tradera.

5 december: mina rosa skor anländer

6 december: Jag får datum för borttagning av min tandställning

12 december: kirurgen säger att jag får äta vad jag vill

22 december: ”Narnia: Häxan och lejonet” har premiär

 

Typiskt inlägg: jag pratar om saker att göra inför jul



Andra intressanta händelser: Agnes vinner finalen i Idol 2005 – Sebastian kommer tvåa och sjunger Bowies ”life on mars”


Bloggen ett år, sammanfattning del 3

September 2005:

 

födelsedagsfirande

Födelsedagsfirande hos mamman 

Viktiga datum:

12 september: jag fyller 20 år

27 september: jag träffar kirurgen en sista gång inför operationen

 

Typiskt inlägg: Jag presenterar min önskelista på bloggen, för att folk ska sluta tjata om att jag måste önska mig saker


Andra intressanta saker: jag börjar någon form av nedräkning till operationen


 

Oktober:

10850-83

 

Mitt bett före operationen

10 oktober: Viramia kontaktar mig för första gången angående käkoperation

19 oktober: jag opereras för käkställningsfel

 

Typiskt inlägg: Jag pratar om hur det är före och efter operationen



bloggen ett år, sammanfattning del 2

Juli 2005:

 Roskilde

StorasysterY utanför vårt tält, campingen Roskilde

Viktiga datum:

2 juli: jag ser foo fighters live på roskilde

4 juli: jag och sambon åker söder ut till Italien och Spanien

16 juli: Boken ”harry potter and the half blood prince” släpps i hela världen.


 

Typiskt inlägg: reseberättelse från något internetkafé i södra Europa


Augusti 2005


 Milano

Med mamma kines på hotel "blivio" i Milano, strax innan vi återvänder till Sverige


Viktiga datum:

2 augusti: vi kommer tillbaka till Sverige

13 augusti: Imelda följer med oss hem och blir en del av vår familj

19 augusti: jag skriver (och KLARAR) mattetentan (hehe, tredje gången gillt!)

22 augusti: bekräftelsen för käkoperationen dimper ner i brevlådan

 

Typiskt inlägg: jag gnäller om Milano


bloggen ett år, samman fattning del 1

Maj 2005:

 majsans fest

 

Viktiga datum:

7 maj: Jag börjar blogga

14 maj: Majsans inflyttningsfest

20 maj: Sambon fyller 23 år

 

Typiskt inlägg: Föreläsningsberättelse från internationell ekonomi. 

Andra intressanta saker som händer: filmen Star Wars Episode III: Revenge of the sith har premiär och jag verkar aldrig få tummarna ur röven och börja städa.

 

Juni 2005:

charlinas bröllop

Viktiga datum:

1 juni: rökförbudet träder i kraft

2 juni: jag ser foo fighters video ”Best of you” för första gången

9 juni: Charlina och Stefan gifter sig

10 juni: sötkusin Anna tar studenten

26 juni: campingen på Roskilde öppnar

 

Typiskt inlägg: jag är i jakt på klänningen jag köpte till bröllopsmiddagen/studentfesten

Andra intressanta saker som händer: italienska socialministern föreslår att Italien går ur EMU.



bloggen ett år!

Idag firar min blogg 1 år. Under dagen tänkte jag lägga upp någon form av sammanfattning av året som gått. Hoppas det smakar.

tenta imorgon

Tenta imorgon i "franska samhällslivet". Hoppas att jag klarar den... Eller ja, klarar den gör jag säkert. Jag kan ändå en hel del av de sakerna som står på pappret vi fick av Thierry, och jag kanske till och med kommer ihåg dem på tentan.

Har börjat köra vokproven på Saskia. Nedan följer lite intressanta glosor:

un sapin                - en gran
une fusée              - en raket
un chirurgien        - en kirurg
un couvercle         - ett lock
un piéton               - en fotgängare
un naufrage          - ett skeppsbrott


Det där får räcka för idag. och så lämnar jag er med den här tanken: hur skulle man kunna översätta ordet hamburgare till svenska, om man ville undvika att nyttja den amerikanska termen? (förslag på franska översättningar mottages också vänligt men bestämt)

och underbart!

Såg nyss att jag numera har 1 GB utrymme här på bloggen, vi har alla lika stora bloggar!

Detta kommer nog betyda lite fler bilder. Åtminstone ibland.

dagen efter kvällen före...

OK, sammanfatta gårdagen.


Dagens mest komiska: Mathias stoppar ner brödkniven i sin väska och kör spetsen rakt in i en ölburk

Dagens uppföljare:
08:an öppnar sin flaska bubblande, och allt sprutar ner Mathias (som nu har både öl och bubblande på sig som långsamt får torka in i kläderna tillsammans med leran från marken)

Kvällens bord: var tyvärr inte vi, utan de som sjöng Kungasången i megafon

Kvällens sämsta replik: "Skulle du vilja slå mig följe?"

Kvällens disappointment: ingen efterrätt

Dagens/kvällens understatement: Erica "Vi blir några minuter sena" (de kom en halvtimme efter tiden vi bestämt. Två gånger!)


Ja, och i övrigt kan man väl säga att inget funkar så bra på ett dansgolv fullt av fulla studenter som svenska klassiker av typen Främling, Sommartider, Vi var oslagbara etc. Folk vill helt enkelt fuldansa till saker de kan sjunga med i.


hits