den yttersta nördpylen!

Jag har hittat den yttersta nördprylen! Nördigare än såhär kan man verkligen inte bli!

Det är en
kaffemuggsvärmare som ansluts till datorns USB port!!! Sedan hålls kaffet ca. 40-50 grader varmt, så att man kan sitta med en och samma kopp kaffe hela natten! Eller dagen för den delen om man hellre vill det, men tanken är den samma; man använder datorns el för att hålla kaffet varm.

Förhoppningsvis fungerar den även på te...

dessa för benade sär skrivare...

Varför har svenska folket lagt sig till med detta hädiska särskrivande? Jag tittar ofta på annonser på tradera.com, och har lagt märke till att det är alldeles för många som sluför "super sexig klänning" eller "jätte snygga hög klackade skor". Eller vad sägs om "läcker och sexig kammouflage klänning"? 

Snälla människor därute, om ni inte är säkra på vilka ord som ska och inte ska sitta ihop, vad sägs om att läsa det högt innan ni utsätter andra människor för ert för benade sär skrivande!!!


För er som inte har uppmärksammat det, så särskrev jag på ett överdrivet sätt här, för att bevisa hur dumt det ser ut! Det är i ENGELSKAN man särskriver, INTE i svenskan! SÅ SLUTA OMEDELBART!

önskelistan del 2...

Jag önskar mig dessutom en ryggsäck att ha min laptop i, när jag fraktar den mellan olika platser. Jag har en axelremsväska, men eftersom Nancy är så stor blir det väldigt obekvämt att bära henne i den. Det är ju en 17" widescreen jag har, så hon tar extra mycket plats...

julklappar

Förresten, bara för att ge andra människor möjlighet till ångest; jag har redan börjat planera julklappsinköpen. Har redan köpt en julklapp också, nu när jag tänker på det... I år ska jag ta god tid på mig och med lite vilja sprida ut inköpen över flera månaders budget. Hehe.

Och för alla er som undrar vad jag önskar mig i julklapp (när jag ändå är igång):
Liftaren släpps på DVD 2005-11-30 enligt cdon. DEN vill jag ha.

önskelista del 1...

Jag fyller systemet om två veckor (OMG! DET ÄR BARA 2 VECKOR KVAR!!!!), dvs. 20 år. Jag talade en stund med min systerB som fyller 25 år dagen efter min 20årsdag. Tankarna idag har ganska mycket gällt eventuella önskningar inför födelsedagen. Här följer de saker jag har kommit fram till hittills...


  • En rosa iPod mini
  • "don't eat this book" av Morgan Spurlock
  • "the deeper meaning of liff" av Douglas Adams
  • en regnponcho eller vad de heter, såndär plastponcho som man kan ha när man cyklar i regn...
  • Origo-saker. Alla andra har fått sådana, jag är den enda som inte har begåvats med detta fina porslin... Kanske om jag verkligen meddelar alla?????
  • fler säsonger av Vita Huset på DVD; jag såg att Elgiganten hade säsong 5 på extrapris idag...
  • det skulle vara kul med en sminklektion på Make-up store, något som Emmie har talat sig varm för
  • jättemycket härliga gröna växter för att göra lägenheten till en lummig oas i den lundensiska hösten; dessutom behöver Imelda mer att tugga på...
  • kläder, eller pengar till kläder. Jag är i desperat behov av nya jeans tillexempel...
  • en fin matta att ha i vardagsrummet; IKEA har en del snygga saker, som jag skulle kunna tänka mig. Har dock inte sett ut någon än...
  • en helfigursspegel; jag vet bara inte var jag ska ha den än...
  • En laserskrivare eller en bläckskrivare för inga pengar alls... men det skulle vara kul att ha en ordentlig.


Det här är de saker jag har kommit på hittills, men föroppningsvis kommer det fler förslag inom kort. Jag känner alltid sån press på mig att önska mig saker. Jag har liksom det nödvändigaste, men jag får ju gärna presenter... hehe...

Det är klart. Jag kommer aldrig sluta vilja ha... 


kattsand

Vårt lilla underverk Imelda har de senaste två veckorna bajsat i en låda fylld med eldorados kattsand. Det har inte varit helt lyckat. Det är ingen högkvalitativ sand kan jag meddela. Vi har diskuterat om det kunde vara sanden som orsakade den mindre trevliga vanan hon utvecklade med att kissa i vår säng. Vi kom fram till att vi ändå måste storhandla på Willys nu i veckan och då kan införskaffa mer sand.

Sambon grävde vid ett tillfälle i eftermiddag djupt i bajslådan för att undersöka huruvida underverket hade lämat några miniunderverk till oss att städa upp. Han kom då across en massa lagrat kiss som hade lagt sig på lur längst nere vid lådans golv och genast spred en mycket frän odör i hela lägenheten när det vädrades. Det fanns inte mycket för mig att göra än att cykla iväg till Willys och införskaffa ny sand. Väl där stod valet mellan två skitdyra (haha... skit-dyra...haha) som var av något fancy märke, samt Eldorados kompakta klumpbildande. Strålande tänkte jag och ringde Sambon med min mobil-och-fån. Vi enades om att jag skulle köpa en påse eldorados kompakta klumpbildande kattsand och att vi sedan skulle byta till något annat märke när vi hade testat denna nymodighet. (Den förra eldoradosanden var alltså inte klumpbildande om ni undrar.)

Sagt och gjort. Jag betalade och fäste 5kgspåsen på Vackra Svartens pakethållare och cyklade hemmåt i den ljumma nollningskvällen. Nyanländ hemma diskade jag först allt vi hade använt till maten och därefter tömdes bajslådan på den gamla eldoradosanden varpå jag skrubbade hela lådan ordentligt. Den luktade nämnligen än värre än själva sanden hade gjort. Vi hällde i all sand som var i påsen och underverket Imelda hoppade genast i och nosade runt försiktigt. Jag och Sambon lät henne vara ifred och när vi kom tillbaka för att se vad hon hade lämnat eftersig hittade vi inget. Det luktade dött, men bara en mycket kort stund. Två gånger till satte sig kiseflickan på lådan utan att vi hittade något. Tillslut tog jag spaden och grävde lika djupt som Sambon gjorde tidigare idag. Jag hittade en klump med kattkiss (DET ÄR KLUMPBILDANDE! YOUPPIEEE!!!) och två fasta fina omgångar kattbajs. Hihi. Hon har nästan helt perfekt avföring nu. Och hon verkar tycka om den nya sanden också. Så snart kanske vi kan ha henne i sovrummet igen!!!

inte längre gratis... BREDBAND TILL FOLKET!

Jag och Sambon bor i en studentlägenhet. I Lund likt många andra studentstäder är studentbostäderna uppkopplade mot universitetets eget nätverk, och därigenom mot SUNET, Swedish University Network. Eller hur man nu väljer att säga det.

Iallafall, som ett resultat av detta har vi haft tillgång till gratis internet. Något som faktist kan vara behövligt när alla schemaändringar, PP-presentationer, och en massa annat studierelaterat läggs upp på internet, och vi förväntas kontrollera kurshemsidan istort sett dagligen. Det minsta man kan begära då borde väl vara att de förser oss som bor i av dem organiserade hyresgästföreningar har gratis tillgång till det hela?
Jag vet inte hur jag skulle ha klarat någon av kurserna utan att ha konstant tillgång till internet.

Nu har SUNET bestämt att studentstäderna en efter en ska kopplas bort. Enter: dyrt bredband som inte alls håller samma kvalitet som det vi är vana vid.

Idag kom beskedet att LUNET kommer att koppla bort AFBs hyresgäster under hösten. AFB Meddealde glatt att de håller på att förhandla fram lägsta möjliga priser och något så underbart som valfrihet i hastighet o.dyl. skröt de också med. Visst, jag är för valfrihet, men vem är så dum att de säger att de inte behöver ett så snabbt internet, och hellre betalar för ett långsamt än får riktigt bra uppkoppling gratis???????

Och underbart, vi kommer att kunna få IP-telefoni och IP-tv genom de nya avtalen, så de är ju SÅ MYCKET MER än bara internet. Javisst. Men varför har vi tre hål iväggen egentligen? Var inte Com Hem här och monterade nya uttag för inte alls länge sedan, som ger oss tillgång till internet, tv och telefoni? Vad är då nytt med att vi kommer att kunna få så mycket mer än internet. Bah. Ge mig mitt underbara stadsfinansierade internet! OCH BREDBAND TILL FOLKET GOD DAMMIT!!!

ajdå...

Ajdå... det blir till att knata iväg till uppsamlingstentan i slutet av nästa termin också... Jag svarade bara på en fråga... och med mycket stor sannolikhet svarade jag fel. Det bådar inte gott iallafall.

Majsan och jag gick samtidigt. Hon hade svarat på fler frågor, men trodde inte att hon hade klarat den heller. I vilket fall som helst är det bara att vänta och fortsätta plugga sen när det drar ihop sig. I December...

underbara lilla sötnos!!!

Jag och Sambon har haft problem med Ögonstenen. Hon har slutat med att vara rumsren, ellerättare sagt sovrumsren. Hon kissade i lördags i vår säng 3 gånger. Eller var det i söndags? Jag kommer inte ihåg, oavsett vilket var det jobbigt att behöva tvätta täcken lakan och bäddmadrass flera gånger på mycket kort tid, och det hela slutade med att hon inte längre får vara i sovrummet.

Iallafall, försvann jag ikväll iväg till en avskedsmiddag för min kamrat Eva som ska åka till Tyskland ett år, och glömde stänga sovrumsdörren helt. När jag nyss kom hem och upptäckte min miss, hade Imeldaälsklingen varit ensam i nästan fyra timmar. Och INTE kissat på något olämpligt ställe!!! Trots att hon uppenbarligen hade varit inne och tittat sig omkring. Lycka. Kan hon inte vara rumsren nu på riktigt så att jag får ha mitt favvo-gosedjur när jag nannar???

Tredje gången gillt...

Så var det avklarat. Mattetentan alltså. Jag blev ÄNTLIGEN godkänd! Tänkasig... tredje gången gillt som man brukar säga.

Iallafall... jag fick 35 poäng!!! DET ÄR 2 POÄNG FRÅN VG!!!! HAHAHAHAHAHAHAHA!!!

tankar inför operationen...

Igår kom bekräftelsen på att det är den 19e oktober som är dagen D. Idag kom kallelse till röntgen och besök hos Kirurgen. Det blir hela tiden mer och mer verkligt. Jag vet inte riktigt hur jag ska klara det... Med tanke på att jag är Mycket Spruträdd och inte klarar av att se operationer på tv för tanken på att någon skär i en är så obehaglig. Och nu har jag godkänt att ågon ska skära i MIG!!!

Det var illa nog när de tog ut mina visdomständer, men nu ska de faktiskt lossa min överkäke, och ta bort ben vid kindbenen... och såga sönder underkäken och flytta den...

Visst... jag litar på min kirurg, men samtidigt... är det verkligen sunt att lämna över sitt aniskte och skallben i händerna på någon annan? Hmm... jag vet inte...

Jag förstår inte människor som gör operationer för att bli snyggare. Eller ja, endel av de människor som är med i extreme makeover förstår man faktiskt att de vill få hjälp med utseendet, men att bara räta till en näsa, eller förstora brösten eller läpparna... Jag går igenom det här för att underlätta min vardag och förhoppningsvis undvika stora problem och smärtor i framtiden. Det är egentligen inget jag MÅSTE göra, men genom att ta itu med det nu slipper jag oro och problem  framtiden. 

Sedan undrar jag hur jag kommer att se ut efter operationen. När min kusin gjorde samma ingrepp, kände inte kompisar han träffade på stan igen honom efteråt... Tänk om jag ser helt annorlunda ut? Jag kommer i och för sig att vara rak i ansiktet, istället för bananformad som jag är nu... Men tänk om jag ser konstig ut då? Om allt blir helt oproportionerligt? Tänk om min gigantonäsa blir ännu mer giganto i förhållande till reten av ansiktet? Blääää... Och jag kommer att vara svullen som en jäst gris efteråt. Det kommer säkert att ta flera veckor innan jag blir normal igen. Och jag kommer att vara blå i hela ansiktet...

Hmmm... Vad har jag gett mig in på egentligen??

tentan som inte fanns...

Så gick jag då upp när klockan ringde kvart i sju imorse. Jag hade haft en mardröm där jag hade åkt bil tillsammans med en kursare och systerYs kompis, och att vi anlände till gympasalen på skolan där jag gick åk 1-6, för att skriva tentan. Klockan var strax före 9, alltså nästan en timme efter att tentan hade börjat, och då upptäckte vi att vi inte alls skulle vara i den gymnastiksalen, vi skulle ju vara i matteannexet, 2 mil bort. Illavarslande var det iallafall. Men det var ju trots allt bara en dröm tänkte jag och åt min frukost i godan ro.

 

Det var strax efter halv åtta jag kom iväg, och i matteannexet var jag kanske kvart i åtta. För att upptäcka att det inte fanns någon tenta i matematik för ekonomer där. Jag frågade funktionärerna, och jag gick runt och tittade överallt. Tre minuter i åtta slängde jag mig så på cykeln och cyklade hem för att kontrollera lokalen, i bästa fall var det ju i Viktoriastadion jag skulle vara, och då skulle jag ändå hinna tillbaka före 9.

 

Väl hemma kopplade jag upp, och kontrollerade för säkerhets skull tid och plats på Kommunikationsforum istället för min mailbox, och upptäcker till min stora irritation att det var klockan 14 jag skulle vara där. Jag tyckte att det var konstigt eftersom jag trots allt hade kontrollerat tid och plats i anmälningsbekräftelsen, så jag kollade den också. Bara för att upptäcka att jag hade kollat fel mail; istället för tentan 2005-08-19 var det 2005-03-19 som hade bekräftats, förra gången jag tentade alltså.

 

Så nu sitter jag och väntar på att jag ska cykla upp dit igen, jag räknade lite matte förut, men det gjorde mig bara mer förvirrad. Det blir kanske till att omregistrera sig i höst...


Snart tenta

Snart är det dags för omtentan i matte. BLÄÄÄÄÄ! Jag förstår inte, varför kan de inte bara göra en normal tenta, en sån som de lägger upp på nätet som exempel? Varför måste tentorna jag skriver vara svårare?

 

Majsan var här idag och vi försökte plugga ihop, hon till IE tentan nästa vecka, och jag till matten. Det funkade inte. Men det var trevligt!  Och så hade hon med sig chips, och berättade ungefär 300 gånger att hon har fått internet nu. Dessutom bestämde vi att vi ska ses efter min tenta på fredag och gå på stan. YOUPPIIEEE!!! Vi kommer inte att vara kursare i höst. Snyft! Men jag kommer fortfarande att kunna peta Erica i öronen på föreläsningarna. HEHEHEHEHEHEHEHEHE!


kiss i sängen och ha det bra...

Kiss i sängen och ha det bra, stjärten varm som en sommar dag, jag tror jag kissar lite mera!

Jag tror att det var så lilla Imelda tänkte inatt när hon hoppade rundor i sängen. Jag vaknade vid fem av at det satt en liten klo i min armbåge, och sedan spenderade ögonstenen säkert en halvtimme med att attackera allt av mig hon såg. Plötsligt satte sig Sambon upp och kände med handen på sängöverkastet; Imelda hade lämnat en liten pöl mitt emellan oss.

 

Hon har aldrig haft problem med att hitta lådan tidigare, inte ens första kvällen, så det här var nog ett infall som kom när hon hoppade rundor. Hmmm... jaja.

 


det blev en liten IMELDA

Det visade sig att vår lilla kise inte alls heter Evita, hon heter faktiskt Imelda.

 

Vi upptäckte det efter ett tag, att det var en liten Imelda som knatade runt i lägenheten och gömde sig i garderoberna. Riktigt hur vi visste det vet jag inte; kanske var det hennes sätt att hela tiden leka med våra skor som avslöjade henne...


Preliminärbokad på kirurgen

Igår besökte jag min Tandreglerare. Han framförde åsikten att det var underligt att jag inte har hört något från Kirurgen med tanke på att han skickade remissen för mer än två månader sedan. Uppdrag: ringa och prata med de på kirurgen.

 

Jaha, hon som svarade hade inte koll på det, utan konstaterade att jag skulle få tala med Kirurgens Sköterska eftersom hon antagligen hade den listan. Sagt och gjort, jag blev kopplad in till Sköterskan. Ja, det har ju varit semestertider, så de har inte hunnit skicka ut kallelserna för höstens operationer än. Men, trots det hade jag fått en preliminär operationstid den 19 oktober.  Antgligen kommer kallelsen först fyra veckor innan själva operationen, och då ska jag få komma dit och träffa Kirurgen (igen) och de ska röntga mig och allt sånt.

 

Vet ni vad det här betyder? Att det är påriktigt nu... Inte bara planlöst väntande och spännande av bågar; jag ska faktiskt opereras om (kanske) drygt två månader.


Evita, eller Imelda?

Evita, eller Imelda?

 

Det blir antagligen Evita hon får heta, vår lilla sötnos. Men vi har testat med Imelda också. Efter Imelda Marcos, presidenthustrun med alla skorna. Sambons föräldrars förra kisar hette Mao och Fiddel, och då tyckte vi att vi behövde väga upp det kommunistiska med något fascistiskt. Det var min Ömma Moder som föreslog Evita. Det klingar faktiskt rätt bra...


välkommen kisen!

Ikväll har familjen Brännström-Haglund utökats till att även innefatta en liten svart-vit kiseflicka, vars namn ännu inte är känt.

 

Hon är den finaste kisen i hela världen, och bor hos oss nu, för vi är hennes familj. Just nu ligger hon bredvid mig och gosar med Sambon. 

 

Kisen är väldigt gosig och sällskapssjuk, så när man går mot dörren bestämmer hon sig för att vilket annat rum man ska till så ska hon vara där först och lägga sig på golvet precis innanför dörren. Nyss slängde hon sig för att tackla sambons fötter när han gick in i vardagsrummet. Tihi.

 

Jag har en kise, och sambo, och en riktig lägenhet, vilket gör att jag rimligtvis borde vinna ännu en deltävling  i pojkvänsligan?!!


KISE!

Ikväll ska jag och Sambon åka och titta på en KISE!!! Den kostar fem kronor, och om vi vill ha den, så kan den faktiskt bli vår!

 

De har egentligen två kisar, men det är bara en vi är intresserade av, så det kommer att kännas lite jobbigt att lämna den andra. Men vi har verkligen inte plats för två kisar, även om de är små!

 

Iallafall, när vi har skaffat oss en kise, oavsett om det blir den här eller någon annan, så ska jag gosa med den, och pussa den och krama den tills den nästan döööör! Men bara nästan... inte helt. För jag måste ju ha kvar den länge!


städning

Vaför måste saker bli skräpiga och smutsiga egentligen? Framför allt, varför kan det inte krypa tillbaka till sin riktiga plats om man slänger det på golvet? Det borde vara en tydlig indikator för saken ifråga att den för tillfället inte är önskvärd längre. '

 

Jag har iallafall städat badrummet och köket nu. Det är segt, men går frammåt. Samtidigt blir det allt bättre i vardagsrummet. Snart är det så pass rent att mamma inte längre kan klaga. Igår när hon var här tillbringade hon en stor del av timmen vi åt frukost med att rusa runt och ta hand om mina kamraters halv-/döda blommor och plocka upp skräp och sortera saker... osv. osv. osv. Jag menar, jag lägger mig inte i hur hon har det hemma, så varför lägger hon sig i hur jag har det? Särskilt när hon vet att jag nyss har kommit hem och inte har haft möjlighet att skura golvet med tandborsten för att göra rent inför hennes besök. Jaja. Det är väl så mammor är.

 

Dessutom borde hon veta att jag har som princip att så långt som det bara går, göra en storstädning innan ett nytt läsår börjar. Så gjorde jag alltid hemma, och jag har tänkt fortsätta med det ett bra tag framöver. 

 

Nu beöver jag ta ordentlig tag i vardagsrummet, för att slutligen avsluta med att istort sett renovera sovrummet. Hm... jag kommer att vara rätt trött på att städa sen...

 


intressant.se

Pingade just min blogg om anorexi på portalen intressant.se, och upptäckte då när jag kategoriserade inlägget under "ätstörningar, ångest, bantning" var både ätstörningar och ångest tidigare oanvända teman på sidan. Bantning däremot, det fanns. Är det en återspegling på vad som uppmärksammas kanske????

super size me vs. anorexia

Jag har funderat mycket på det här med vikt. Det är jag naturligtvis inte den enda här i världen som gör, och jag rekommenderar att ni då och då kastar ett öga på åtminstone Emmies blogg, och även titta på eventuella länkar som hon lägger upp.

 

På Roskildefestivalen fördrev jag och SysterY tiden med, bland annat, att glo på film i det stora biotältet. Den första filmen vi såg var Morgan Spurlocks "Super Size Me", dokumentären om hur han efter McLawsuit bestämmer sig för att kontrollera vad som händer om man inte äter något annat än donkenmat i en hel månad. Jag rekommenderar verkligen att alla ser den!

 

Min föreställning om hur dokumentären skulle vara uppbyggd var i stort sett att man bara skulle få se honom äta en massa. MY BAD! Filmen är fantastiskt välgrundad, många människor från både "den goda sidan" (som försöker visa att folk äter ihjäl sig) och "den onda" (som har lobbygrupper med enorma resurser vilka ser till att inga för dem ogynnsamma lagar stiftas).  Allvarligt, se den!

 

Ok, till saken iallafall.  Jag tillhör den naturligt smala delen av befolkningen. Min mor fyllde 30 år det år min äldsta syster föddes, och vägde då ganska precist 50 kg, enligt vad hon har berättat själv. Hon är lite över 170, kanske 172 cm, lång och har aldrig varit särskilt atletisk eller bantat på något sätt som jag vet. Visst, det är klart, hon har ju hållt på och motionssimmat på senare år, och när hon och pappa träffades spelade de i samma vollybollag, men det har aldrig varit något maniskt sportande på något sätt. Mest bara hälsosamt motionerande.

 

Pappa är ungefär likadan. Ok, han har nog sportat mer än mamma, men inte särskilt mycket mer. Jag vet att han gick på Friskis och Svettis när jag var liten, men inte heller på något maniskt sätt alls. Iallafall, han är också smal (nu är han lite gubbknubbig, sådär som män blir med åldern, men han tränar å andrasidan mycket mer än jag, så det är nog ingen fara). Min farmor var smal i sin ungdom, mormor är fortfarande smal. Jag har, om man vill uttrycka det så, gynnsamma gener.

 

Fast frågan är vad som egentligen vad som är gynnsamt? Jag har, under 9 år i grundskola, och 3 år i gymnasium, "fallit offer för" som jag uttrycker det (andra skulle nog säga att jag har haft förmånen att andra har brytt sig), häxjakten på smala människor; allt för många har ansett mig vara anorektiker.

 

Visst, jag förstår att människor kämpar med sin övervikt, och jag tycker inte illa om kraftiga, överviktiga eller feta människor (iallafall sålänge de inte är vidriga personer). Jag anser mig heller inte ha fördomar mot överviktiga, jag har allt som oftast varit smalast i min vänskapskrets, och vet att det inte alltid är så enkelt som media och många andra framställer det att gå ner i vikt.

 

Men, snälla, om jag kan inse att det inte är så enkelt som att alla har ätit sig feta och varit för lata för att röra på sig och motionera bort det innan det har gått till överdrift; kan inte ni då inse att jag faktiskt inte är anorektisk? Jag har, vilket de flesta verkar bortse från, faktiskt ganska mycket kurvor med tanke på min kroppsbyggnad i övrigt. Visst, jag är ingen bystdrottning ellerså, men jag är absolut inte någon planka heller.  Jag äter normalt, eller, ja, vad som är normalt för mig, tills jag är mätt helt enkelt.

 

Under alla de år som jag och alla mina klasskamrater gick och mättes och vägdes hos skolsköterskan varje vår, konstaterade den samma att jag hade en hälsosam vikt, eftersom jag var "den långa smala typen" (ok, jag är ju inte särskilt lång, men ni fattar vad hon menade). Däremot fick alla lärare något mörkt i blicken såfort jag inte uppskattade eventuell sönderkokt fisk som serverades i skolmatsalen, och lät bli att äta särskilt mycket av den. Även in på gymnasiet fortsatte detta, eller kanske framför allt på gymnasiet borde jag kanske säga.

 

En period i trean hade jag och några kamrater en frukostklubb på skolan; vi träffades nån halvtimme innan första lektionen på morgonen och åt frukost med grovt bröd, frukt, yoghurt och flingor och te, och jag vet inte vad. Dessutom åt jag under den här perioden, som alltid annars, frukost hemma i form av yoghurt eller gröt. Lunch åt jag också varje dag, och om jag inte gjorde det, så hade jag någon riktigt god anledning, som tillexempel att vi började först efter lunch att jag då åt frukost vid halv 12 och därför inte ville ha lunch kl. 12.

 

Men varför tro någon som är smal? Allt för många som uppenbarligen inte känner igen symtomen för anorexia ansåg att bara för att de inte övervakade varje mål mat jag åt om dagen, och heller inte vad jag gjorde efteråt, så måste jag vara anorektiker. De läkare och sjuksköterskor jag har träffat som jag har berättat om det här för har bara tittat frågande på mig, eftersom jag i deras ögon inte alls ser sjuk ut, och eftersom jag berättar om hur illamående jag kan bli av att inte äta, framför allt om jag missar frukosten. ÄR jag hungrig så är det helt klart ett tecken på att jag måste äta; men sen äter jag, och blir mätt ganska snabbt.

 

Det värsta med hela häxjakten på anorektiker, framför allt den som jag har drabbat mig, är att det kan skapa en matångest som inte fanns där från början. Det är vad som hände med mig; tillslut var det så illa att jag blev illamående av att äta, för att det var på något sätt det som förväntades av mig, och skräcken för att verkligen bli det där ätstörningsoffret som de utmålade mig som var något jag levde med varje dag. Hade de rätt? Jag åt ofta mer än jag egentligen orkade och blev dålig i magen av det. Tillslut bröt jag ihop och berättade för min mamma om hur alla pratade om det och hur det gjorde mig rädd för att få det, och hon konstaterade att hon var likadan i min ålder. Ifråga om mat alltså, ibland levde hon på snabbmakaroner och yoghurt (tror jag det var hon sa, inte säker), och ibland vräkte hon i sig rejäl lagad mat. Hon frågade också om vilka som hade uttalat sig om min påstådda störning och konstaterade sedan att personer med medicinsk utbildning aldrig direkt klagat på min vikt.

 

Fetma är ett stort problem, men, glöm inte folket i den andra änden; det är inte nödvändigtvis en dans på rosor att vara smal. Anorexi är en mycket allvarlig sjukdom, och man ska inte börja anklaga någon för att svälta sig själv utan att ha mycket goda grunder för det. Det viktigaste är att man mår bra, det är det ni ska tänka på när ni försöker kontrollera era egna och era kamraters matvanor.


borta bra men hemma bäst...

Äntligen Lund!

 

Jag anlände med tåget från Enköping kl. 05.27 imorse. Det var en ganska obehaglig natt, bland annat fick jag byta i Hallsberg och sitta där och vänta i en och en halv timme.

 

Min mamma hämtade mig på stationen. och hade frukost med sig som vi åt hemma i lägenheten. Vid strax efter sju försvann hon upp till sitt arbete och lämnade mig tillsammans med min underbara, efterlängade Nancy och obegränsad tillgång till internet. Mmmm... vad mer kan en utmattad internetoman önska sig? Hehe...

 

Jag har iallafall börjat städa. Det var pinsamt stökigt faktiskt. Men nu har jag gjort rent badrummet ordentligt, (badkaret och handfatet iallafall) för de var väldigt äckliga. Sedan har jag även tittat på Harry Potter 3, och längtat till premiären av fyran.

 

Nu börjar det dra ihop sig till sängdags, men jag vill inte gå och lägga mig. Även om jag vill sova, så vill jag inte gå och lägga mig. Det är första natten på hur länge som helst som jag inte kommer att sova med Sambon!!! Det kommer att kännas mycket tomt och konstigt...

 

Men jag har å andra sidan fått klartecken från honom att jag ska titta på kisar på Blocket och ringa och prata med ägarna till de kisar jag tycker om. Hihi... för innid ska få en kise, för innid ska få en kise för innid ska få en kiiiiiiiiiiiiiiseeeeeeee... och då blir hon jätteglad!


nyligen.se

Ny har jag gjort som Emmie sa. Jag har pingat på nyligen.se. Är du nöjd nu Emmie????

Guccicafé

 

I Milano finns allt man skulle kunna önska sig. Det finns rosa vespor, och ett café hos Gucci. Man kan även äta på donken bredvid Prada, och titta på F1 på storbildsskärm mitt i gallerian.

 

Dessutom finns det en stor fin park där man kan vandra runt och äta glass, och nära den berömda gallerian (som jag nyss nämnde) finns den största glassdisken jag sett nångång tror jag. Där åt jag en glass med tiramisu och pepparchoklad. SMASK!

 

Tyvärr är det så att Milano är en av Europas brottstätaste städer, vilket bland annat visas genom att samtliga bankkontor har metalldetektorer som ingångar... Annars skulle jag faktiskt kunna tänka mig att bo där tror jag...



 


höstkollektioner

Jag har nyligen kommit tillbaka från Milano, som endel av er kanske redan vet. Där tillbringade jag och Sambon större delen av tiden med att gå i affärrer. Endel av dem, hade redan fått in höstkollektionerna.

 

Jag kan meddela att, det jag såg åtminstone, är mycket trevligt. En hel del av det iallafall. HM, Zara och Benetton hade fått in dem, och de var väldigt trevliga som sagt. Tyvärr är det bara benetton som har lagt upp kollektionen på sin hemsida. Men jag väntar spänt på både Zaras och HMs.

 

Personligen tycker jag faktiskt att det är lite sent att inte ha nya kollektionen på hemsidan i mitten av augusti, för det är ju snart mitten...


Snart tillbaka i Lund

Snart är jag tillbaka i Lund. På onsdag morgon närmare bestämt. Då anländer jag till Lunds centralstation vid halv 6 tiden på morgonen.

 

Vad ska man då göra när man kommer hem efter att ha varit borta i mer än en månad? Antagligen får man börja med att städa. Som jag minns det var det inte i perfekt skick när jag åkte, och det kommer antagligen att ha samlats en hel del damm och dylikt undertiden vi har varit borta. Vädra kommer jag förmodligen också göra.

 

Sedan vill jag sova i min egen säng. MMMMMM.... Och ta ett bad, och raka benen ordentligt och allt sådant som hör hemmets lugna vrå till. Bara ta det lugnt och softa. Och kanske tar jag även tillfället i akt att berätta mer ingående om vår resa. Det skulle vara bra. Fast det är klart, jag behöver ju trots allt plugga till de vidriga små omtentorna i augusti. Hmm... äh, det löser sig sa han som sket i vasken!!!


varför vill man egentligen bara ha och ha?

Varför fortsätter man bara vilja ha och ha?

 

Imorse ringde min äldsta syster, systerB, och meddelade att hon önskar sig fat till Iittalas Origomuggar i födelsedagspresent. Jag vill också ha origo, men ingen förstår hinten när jag köper det till alla i present och högt och ljudligt säger att "de är så fina, så dekorativa!". Jag är väl helt enkelt inte värd något sådant som jag unnar andra. (obs! jag anser dem vara för dyra för att köpa till mig själv...)

 

Men det finns så mycket jag vill ha!

 

  • en rosa iPod mini
  • en rosa Vespa
  • Origosaker
  • en kise
  • en massa fint porslin i allmänhet (tänk: svart och så i häftiga former att kombinera med sånt i fina färger)
  • en fin matta att ha i vardagsrummet (kanske svart och vitt? och stor?)
  • den fina kavajen på HM som jag hittade i Milano
  • de fina kläderna från Zaras höstkollektion
  • den gröna kappan från Benettons höstkollektion
  • bra böcker
  • en massa växter som kisen kan äta av
  • en hel del ramar att sätta upp på väggarna och fylla med fina bilder från ställen vi har varit på (och Benedictus XVI)
  • en vägg som är rosa och vitrandig (som på sidan 72-73 i senaste Ikeakatalogen)
  • de fina rosa-svarta skorna jag har pratat om tidigare

 

Det var allt jag kom på just nu. Men det fortsätter i all oändlighet. Som sagt: JAG KOMMER ALDRIG ATT SLUTA VILJA HA!!!


tillbaka i... det dåliga vädret

Så var man tillbaka i det dåliga vädret, aka. Sverige. Cirka 20 grader och mulet är vad det är, och det kommer antagligen att ta ett tag innan jag vänjer mig vid att använda åäö igen.

 

VI anlände till Grillby 01.29 inatt. Svinkallt kan man kalla det, ty det var det. Trötta var vi också; vi hade lämnat kineserna i Milano klockan 16.10, och varit på resande fot sedan dess. Att kånka runt på gigantiska ryggsäckar är iofs något man vänjer sig vid, men efter en månad är man ganska trött på det.

 

Nu får man alltså ta och leva enkelt i en månad; jag har trots allt inte så mycket pengar kvar, men drömen om alla de vackra sakerna jag önskade köpa i Milano finns trots allt.

 

Vi har börjat titta på kise nu på allvar. Det börjar ju dra ihop sig till en ny liten familjemedlem. En liten Naba kanske... MMMM... som ska få nanna i jättesängen med oss!


hits