Att vara eller inte vara... en hunk

Daniel Radcliffe

Jag och Emma fortsätter vår debatt angående huruvida Daniel Radcliffe har vuxit upp till en riktig hunk eller inte. Hon ser honom uppenbarligen (eller, låtsas att hon ser honom) som den lille pojke han var i första Harry Potter-filmen (se höger bild ovan). Problemet är bara att jag har rätt: han har blivit en hunk! För att göra det ännu bättre var det Emma som försåg mig med den stora bilden i det här inlägget som tydligen är från den pjäs i vilken han nu medverkar. Nån som har en biljett till London att ge bort? (Emma, vi kan ses utanför teatern... HEHE!)

Särbo

Nu är vi särbos. Det är inte direkt roligt, men än har han inte varit borta så länge att jag har insett hur ont det kommer att göra. Jag låtsas att han kommer tillbaka snart.

Igår var jag och Vati och införskaffade en tjock bäddmadrass till Sambons... um.. särbons säng eftersom det är den jag ska ha i min lilla lägenhet sen (hans är en "hundratjugo" medan min bara är 90, så man måste ju utnyttja de tillgångar som finns...). I alla fall är den JÄTTEBEKVÄM nu! Haha! (Man får vara glad för det man har...)

SysterY åker till Dublin några månader och hyr ut sin lägenhet till en kompis, vilken kan tänka sig att vara kattvakt när jag åker till Stockholm. Dessutom kommer jag att få lägga saker i frysboxen hos henne. Trevligt trevligt.


Hmm... jag hoppas att han ringer snart och berättar om sin första dag på jobbet.

I dagens spellista:
Leaving New York - REM
One speed gearbox - the bluetones
My missing days (album) -Spearmint

Valencia, Venedig, Wien, Porec, Madrid, Gräsberg

5 Books I wish I could read for the 1st time all over again

En kul idé jag fick när jag var inne på amazon.co.uk. Jag utmanar följande personer att göra en likadan lista.... Bobo, Emma, Ullis, Ercan och Lina. Och alla andra som ser det här NATURLIGTVIS!

  1. Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams. Smått livsomvälvande. Från och med nu kan jag inte välja ett nummer mellan ett och hundra/tusen/en miljon/en miljard utan att först tänka på 42.
  2. Om dom bara kunde tala av James Herriot. Härlig skildring av en veterinärs öden och äventyr i Yorkshire på 30-40talet.
  3. High Fidelity av Nick Hornby. "Whats wrong with wanting to be at home with your record collection?" Ja, vad är det för fel med det egentligen?
  4. The Catcher in the Rye av J. D. Salinger. För att... jag vet inte riktigt. Det är inte samma sak att läsa om den tycker jag...
  5. Bock i örtagård av Fritiof Nilsson Piraten. Men det säger väl sig självt?


Slänger dessutom in en valfri del... Fem saker jag inte förstår hur jag någonsin klarat mig utan!

  1. Inspelningsbar DVD Allvarligt! Att inte kunna pausa direktsänd TV är uselt!
  2. Blistex hjälper mot allt! Torra läppar, bränd hud, blåsor...
  3. Kameramobil är väldigt smidigt när kisen är söt.
  4. Laptop säger sig självt
  5. Bredband säger också sig självt

helt appropå...

...mitt tidigare inlägg angående kurslitteratur. Igår på föreläsningen så var det en kille som ställde en fråga om "EU-domstolen", men Carin verkade alldeles för väluppfostrad för att tala om för honom rakt ut att han sa fel, så istället började hon prata om EG-domstolen (som frågan egentligen gällde) och sa just EG-domstolen väldigt tydligt säkert....7-8 gånger innan hon hade svarat på frågan. Hehe.

FINALLY!

Sjunde säsongen av Gilmore girls börjar sändas 6 februari i kanal5. Jisses vad jag har väntat! Dessutom har jag ju sett de första tio avsitten av säsongen online också. Men det gör inget. Även USA segar sig med sänding av samtliga bra TV-serier och när det väl sänds verkar det som om folk fegar att lägga upp dem.

Jag menar... det har gått två dagar sedan avsnitt 11 sändes där borta. Varför har ingen lagt den på alluc.org än?

Och för den som oroar sig för upphovsrättslagen så kan jag meddela att det är tillåtet att titta på skyddat material på internet sålänge man inte gör några kopior.

snowtime!

snö


















Snön har kommit till Lund. Våren kom före jul och vinter i slutet av januari. Men det är väl inte mer än rättvist?

Imelda har varit på promenad på balkongen och när hon kom in doftade hennes päls snö. Det är en alldels speciell doft, väldigt svår att beskriva, men den finns. I smell snow. Det är i alla fall mycket behagligare att vara ute när det är inga grader, några centimeter snö på marken, is på vattenpölarna och strålande solsken än vad det är när det spöregnar i flera månader och temperaturen snittar på en 6-7 grader.

OK, nu tar vi och reder ut det här!

Visst är det härligt att hitta direkta faktafel i kurslitteraturen? Just nu sitter jag och läser "Allas värde och lika rätt" av Göran Gunner och Elena Namli (red.) från 2005 (ISBN: 91-44-03769). Första kapitlet heter kort och gott "Mänskliga Rättigheter" och är skrivet av herr Göran Gunner själv.

Man får sån väldig respekt för en författare när de skriver saker som...

De svenska domstolarna liksom EU-domstolen [sic!] är viktiga kontrollinstanser för att mänskliga rättigheter tillvaratas i Sverige. (s 28)

Europarådets samtiga medlemmar har ratificerat och är därmed bundna till den Europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och grundläggande friheterna (1950). (s 29)

En permanent domstol - Europadomstolen i Strasbourg (tidigare en kommission och en domstol) - prövar klagomål från enskilda likaväl som mellanstatliga klagomål. [...] Europakonventionen tillhör de konventioner som Sverige har ratificerat. 1995 inkorporerades konventionen i svensk lag och finns därtill som en del av EU-rätten. (s 30)
 

Hur missvisande är inte ovanstående?

  1. Det heter EG-domstolen respektive Europadomstolen. EU-domstolen är felaktig benämning på, i bästa fall, den förstnämnda men ibland även på den sistnämnda. Söker man på "EU-domstolen" på www.ne.se så får man följande svar: EU-domstolen, vanlig men formellt felaktig benämning på EG-domstolen."
  2. Europadomstolen är ett organ som är underställt Europarådet, vilket i sin tur är oberoende av EU. Alltså är det helt uppåtväggarna fel att benämna Europadomstolen i Strasbourg "EU-domstolen". Om det nu var den författaren mot all förmodan faktiskt syftade till.
  3. EG-domstolen är inte den domstol som håller på och fixar med mänskliga rättigheter - det gör Europadomstolen. Visst, EG-rätten kanske kommer in på ämnet någongång, men det är ändå inte dit man i huvudsak tar sina klagomål om de här frågorna.
Jisses... jag har sett en roadmovie för barn som har träffat mer rätt än det här!

Det borde vara ett krav för att få rösta att veta skillnaden mellan EG, EU och Europadomstolen.



SysterB:s blogg

StorasysterB har skaffat sig en riktig blogg. Följ hennes öden och äventyr i Reutlingen på http://bodilbrannstrom.blogspot.com



Packa, städa, flytta

Som tidigare nämnt blir Sambon snart Särbon och jag flyttar till en mindre lägenhet med katten. Igår började vi se över vad som ska med till min lägenhet och vad som ska magasineras i vårt nya, dyra förråd.
Vi har packat ner större delen av kurslitteraturen han har genererat under fyra och ett halvt år på juristlinjen. Två hela lådor som ursprungligen innehöll skivspelaren och dvd:n innehåller nu böcker. Vi har dessutom varit oerhört förutseende och skrivit ut innehållslistor som vi tejpat på lådorna. Allt ska verkligen gå att hitta! Oh yeah. Sen är det bara att städa - våttorka hyll plan och så och därefter är det hur lätt som helst att flytta!

Och det bästa med flytt är att man måste ta sig till IKEA - det är ALLTID något som behövs!

Lägenheten är förresten spegelvänd mot vad både SysterY:s och Majsans är. Lite konstigt kändes det men det kommer säkert att bli trevligt. Och så måste jag köpa en frysbox också. Jobbigt! Någon som har en till övers?
 
lägenhet

Ny termin, nya saker

OK, eftersom storasyster är så desperat...

Idag börjar terminen. Klockan 12 är det introduktion till kursen Mänskliga Rättigheter 1-20 p på CTR och då ska jag vara där. Ska se om jag kan göra om den fantastiska prestationen från förra terminen och börja prata med vilt främmande människor direkt. Lite hjälp på traven kommer jag i alla fall att få, eftersom samtliga kurser har blivit inbjudna att gå och se
Dead Man Walking på Malmö Opera och musikteater ikväll. Trevligt initiativ. Majsan kommer i alla fall att vara där och vi ska åka in tillsammans, fastän hon läser B-nivån nu. Yeth. Men det är bra, för då kan jag återigen låna hennes böcker och minimera mina litteraturkostnader för terminen.

Eftersom jag bara kommer att behöva försvara mig till katten i vår så kan jag börja ta efter  Emma och ha kort, arkiveringsboxar och annat trevligt. Och den här terminen funderar jag även på att investera i ordentliga Post-itlappar. Ahh... Dessutom funderar jag på att följa Sophies exempel och ha Marikmekko-block till föreläsningar och anteckningar under kursen.

Dum grej att göra... på sant!

Igår gjorde jag en riktigt dum grej. Jag skulle laga lite mat och sätter på fel platta på spisen. Några minuter senare lyckas jag med prestationen att lägga handen på den heta, oskyddade plattan. Aj sa handen då.

En massa minuter under kallt rinnande vatten och sedan i princip ett halvt dygn med kylklampar och handdukar virade runt handen. Idag är det en riktig blåsa precis under tummen och sedan en wannabeblåsa under lillfingret. Ajaj!

Det var en riktigt dum grej att göra.  Men Sambon tyckte så synd om mig att han gick iväg och köpte en burk Ben and Jerry's till mig. Namnam!

West Wing season 3.. CHECK!

CJ and SimonIdag såg jag säsongsavslutningen av West Wing s 3, och den var lika bra som jag mindes den. Ah... that takes me back....

När avsnittet först sändes i Sveriges Television (som vi förövrigt betalar svindyrt för!) så hade jag en pianolektion som krockade, men det är å andra sidan är det därför Sony (eller vem det nu var) uppfann videobandspelaren.

Morgonen efter när jag kom upp till uppehållsrummen i skolan möttes jag av Nickolas. Vi bara tittade på varandra och sen gick han sin väg. En tyst överenskommelse om att inte hälsa - att hälsa innebar att behöva diskutera gårdagens avsnitt och vi var nog inte starka nog än. Det tog säkert en kvart innan han gav upp och nästan tjöt... INNIIIID! Och sedan pratade vi om det. Om låtvalet (like you do) och om scenografin, bildspråket och symboliken. Som vilken annan dag som helst, fast med mycket tyngre hjärtan.


Nu är alltså mina West Wing-avsnitt slut för den här gången. Jag måste byta till mig s2 som mamma har. Den säsongsavslutningen sparkar också rumpa...

nyårsbilder

Jag kom på att jag inte lagt upp några bilder från nyår. Ajabaja!



Från vänster: Adi smakar på vår pepparstekta kyckling - mycket god. Sambon serverar pepparstekt kyckling. Julklappsljus i julklappsljusstake. Vi har precis smällt lådan med raketer ute på gårdsplanen och skålar i bubbel iklädda de vackra, medföljande skyddsglasögonen.


Och som bonus! Pappa som tomte i tomtegrottan (som förövrigt var ett hus! oh no!) och så jag och systerY


Ny lägenhet på G

lägenhet Som åtminstone någon av er säkert har förstått så flyttar Sambon till Stockholm i slutet av månaden för att börja jobba på lyxig advokatbyrå och därmed bli Särbon istället. För att föregå era frågor säger jag därför nu "men VAAAAAD ska ni göra med LÄÄÄÄGENHETEN då?!"

OK, såhär är det. Jag har fått en lägenhet idag (se planlösning till vänster). En liten etta med  nio månaders hyra i andra änden av bostadsområdet. Tillträde 1 februari. Nästa hyresgäst i den här lägenheten (tvåan) får tillträde 1 april. Det kommer att bli två dyra månader, men om vi har maximal tur (har man någonsin det?!) så kan de tänka sig att flytta in 1 mars.

Nu ska vi bara hitta någonstans att förvara en miljard möbler ett tag också...

GAH!

Vi har fått vår opponentlista. Samtliga seminarier är 17:e januari. Najs med lite ledighet till. Tyvärr har jag jättemycket att anmärka på i uppsatsen vi har blivit tilldelade. Rent fakta- och analysmässigt är den bra, men allt runtomrking! De har en massa konstiga meningsbyggnader och "kaka på kaka"konstruktioner och så. För att inte tala om att de inte har använt sig av formatmallen vi blev tilldelade. Och de är inte ensamma kan jag meddela. Hallå världen! Vad är det med er? Vi får tilldelat exakt hur det ska se ut och behöver inte tänka något alls på det själva. Och så låter folk bli! OCH DET BLIR SÅ FUUULT NÄR DE GÖR SÅ!!!

Uppsatsad och klar

Nu är vi klara med uppsatsen och så. Inlämnat både elektroniskt och fysiskt. 23 h 42 min tills opponentlistan publiceras = 23 h 42 min helt ledigt. Oh yeah.

måste förresten tipsa...

...om alluc.org. Säsonger av som inte sänts i Sverige av de flesta TV-serier man kan önska sig bara ett klick bort. Perfekt när man har viktigare saker att göra!

För enkelt

Jag gissar att jag gjorde det lite väl enkelt för er på utmaningen. Naturligtvis har jag inte stl 42 i skor, däremot tror jag allvarligt att mina fötter krymper. Ja. Ni läste rätt. En gång i tiden så krävde mina fötter att jag bar minst stl 39 för att det skulle vara bekvämt - sen jag tog studenten har jag inte köpt några skor större än storlek 37! Till och med ett par 36½ har smugit sig in i min garderob...

I alla fall. De andra var korrekta.

Naturligtvis röstade jag JA till euron två dagar efter min artonårsdag. Något annat hade varit ren idioti!

I princip det sista jag gjorde med mitt band från högstadiet var att spela i ABF-tältet på Malmöfestivalen 2001.

Samma år som jag fyllde 18 (tror jag) målade jag om mitt rum till två nyanser av flamingorosa. Vem vill inte göra det?

Och ja, det skrämmer mig lite att ingen av er misstror mig att ha Robbie i iPoden eller Ip-od som vegetable-guy säger i House.

Ett år utan räls!

Förresten så glömde jag meddela i förrgår att jag varit rälsfri i ett år!

10850-35

För ett år och två dagar sedan var jag såhär glad!



Finn ett fel...

Dorisen har utmanat mig. Och eftersom jag har sagt att det bara var Emmas utmaning jag dissade så...

OK, fem saker om mig, vilken är falsk?

  1. Jag röstade ja till euron
  2. Mina fötter har aldrig slutat växa och är nu stl 42
  3. Jag har spelat på Malmöfestivalen
  4. När jag gick på gymnasiet målade jag om mitt tidigare ljusblå/turkosa rum så det blev två nyanser av flamingorosa
  5. Det första spåret i min iPod är Robbie Williams "Angels"

Så. Go ahead. Gissa vilt!

Jag skickar vidare till... Ercan, Ullis, Haspe och Emma (fastän Lina redan utmanat henne, men du får ta det som en utmaning att göra det riktigt svårt för oss!)

Dessutom...

...börjar Emmerdale på måndag igen! OH YEAH!

Harry Potter and...

Såg på Amazon.co.uk att man kan reservera sjunde Harry Potter-boken nu. Oh yeah. Fast det har ännu inte kommit något releasedatum. Däremot en titel.

Harry Potter and the Deathly Hollows

Imelda skriver uppsats.

Imelda skriver uppsats

Matte och Imelda håller på och fixar det sista med mattes del av B-uppsatsen. De läser och stryker över och nu ska de skriva på datorn, men Imelda har tröttnat och går runt i lägenheten och letar efter husse istället. Matte får skriva själv säger hon. Bara lite skriva till, och sen är det bara att börja om från början och stryka hälften. Oh yeah.

hits