stackars trattkatt!

Stackars Imelda. Jag upptäckte i förra veckan att det kom blod och var från hennes privata delar. Först så googlade jag lite för att se om det fanns något särskilt det kunde vara. Panikartat upptäckte jag hur farligt urinsten är. Tänk om det var det som var fel?! Jag visste ju inte exakt varifrån det blödde/varade.

Jag ringde till vetrinären för att beställa tid och damen jag fick tala med föreslog livmodersinflammation, men det borde det inte vara eftersom stackars lilla Imelda har blivit kastrerad. Jag fick en tid i fredags eftermiddag. Hela tiden var Imelda sitt vanliga glada, busiga jag som åt, sov och gick på låda som hon brukar.

Vi kom till vetrinären och först tog en sköterska tempen (lite feber, strax över 39. Stackars kisen!) och vägde henne (5,2 kg, det tror man inte). Sen fick jag och Imelda vara lite själva i undersökningsrummet medan vi väntade på vetrinären. Imelda gömde sig bakom en stol varvid tant doktor kom in. Vi fick fram stackars lilla kisen och hon blev tittad på. Vetrinären tog bort klumpar med stelnat blod från pälsen och konstaterade att det var ett sår på vaginans slemhinna som dessutom blivt inflammerat. Hon ordinerade antibiotika och tratt i tio dagar.

Väl hemma satte jag på den dumma dumma tratten varvid stackars kisen blev nästintill apatisk. Idag är första dagen som hon nästan har börjat gå på äventyr i lägenheten med tratten på. Jag tar av tratten när hon får medicin (frukost och kvällsmat) och låter henne vara utan den i 15-20 minuter så att hon hinner äta, tvätta sig, kanske dricka och leka lite innan hon återgår till att ligga i sängen och titta på mig med stora sorgsna ögon.

Men det ser ut som om såret håller på att läka i alla fall, och det är det viktigaste!

Kommentarer:
Postat av: Lina

Stackars lilla kisen, hoppas hon mår bättre snart! När vi fick Esther kastrerad fick vi en krage till henne för att hon inte skulle slicka på såret, men när hon hade den på sig blev hon helt hysterisk och flög omkring i lägenheten så vi fick ta av den eftersom vi var rädda att stygnen skulle gå upp. Hoppas Imelda kryar på sig!

Postat av: Emma

Aww, stackars katt med tratt. Hoppas hon blir bättre snart! Min hund kunde inte hoppa upp i sängen när hon hade tratt, fast det förstod hon inte, så hon försökte ändå. Gång på gång. Och varje gång stötte tratten emot sängkanten varpå hon ramlade ner igen. Jag visste inte om jag skulle vara stolt över hennes envishet eller skämmas över hennes brist på intelligens.

2007-02-27 @ 20:58:17
Postat av: innid

Naw, stackars lilla vovven! Och stackars Esther! Och er, det kan inte vara roligt att ha en hysterisk trattkatt heller. När jag tar av tratten nu så övervakar jag Imelda ordentligt så att hon inte tvättar såret, det måste ha varit jättesvårt att få Esther att inte tvätta sig om hon inte kunde ha tratt alls!

2007-02-28 @ 08:24:59
URL: http://innid.webblogg.se
Postat av: Ican

Stackars lilla Imelda! Det var verkligen inget vidare, och tratt kan inte vara så roligt när man är en lite kise mise som vill ut och busa!

2007-02-28 @ 20:11:30

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits