Mao: "Don't care about the prize"

Tittade just lite på UR, där de pratade om kommunismens historia i Sverige. Enligt dem är det inte Sovjet som är förebilden för merparten av dagens svenska kommunister (tack och lov) utan snarare
Mao's Kina och Castros Kuba. DET däremot är väl inte så positivt. OK, Kuba är väl kanske att föredra framför Sovjetunionen, men Mao's Kina är väl snarare ett steg tillbaka?

Vad jag har hört ville Mao starta kärnvapenkrig mot USA och bad Sovjet bomba först eftersom Kina saknade den vapenarsenal som behövdes. När han fick svaret att ett anfall skulle innebära ganska stora skador på de egna länderna också ska Mao ha svarat "don't care about the price!" (fast antagligen på kinesiska, tolkat till ryska... historien har berättats för mig på engelska). Även om det skulle vara ett skämt, så är det ganska talande för hur Mao egentligen betedde sig. Vi vet antagligen inte hur många som dog i "det stora språnget" eller i kulturrevolutionen, och dessa har sprungit ur ett system som jag inte tycker ska glorifieras. Men det är ju bara vad jag tycker.

Kommentarer:
Postat av: Rickard

"Kulturrevolution" innebär alltid hundratusentals döda. Förmodligen för att en kultur egentligen inte kan vara föremål för en revolution. Detsamma hände i Iran efter revolutionen 1979. Stackars Jamshid!

2006-03-03 @ 13:35:50

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits