Il est interdit de cracher par terre et de parler breton.

ÄNTLIGEN! Dagens uppgift var att renskriva alla anteckningar jag gjort i kursen "det franska språket" som jag tentar på lördag, och ÄNTLIGEN är jag klar!

Några höjdpunkter:

"Il est interdit de cracher par terre et de parler breton." - det är förbjudet att spotta på marken och  tala bretonska.  (Skylt som satt i skolor i  Bretagne när bretonskan var förbjuden)

bécosse - förfranskning av "back house" - utedass. (Québec)

Och slutligen: när Europarådet 1992  gjorde upp en karta över vilka språk som talas i Europa, dröjde fransmännen 7 år med att skriva på. Varför? Jo, det språk som talas i Frankrike är franska - och inget annat!


Kommentarer:
Postat av: malo

Jag vill också läsa franska! Det kan inte finnas ett roligare språk(eller ett lustigare folk).

2006-03-14 @ 22:52:42
Postat av: oscar

okok......någon som vet en bra sida där man kan hitta mycket info om bretonska??????????( ja forskar om bretonska,behövrhjälp!!!!)

2007-01-19 @ 12:58:51

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits