Zlatan och jag vi är från samma stad

I dagarna har det varit Eurovisionsongcontest i Kiev, Ukraina. Som ni säkert har hört vann "Svenska Elena" för Grekland. Detta är ett fenomen som jag och Emmie har uppmärksammat.

 

Hur kommer det sig att det alltid är så att "vi vinner och de förlorar"? Jag har funderat på detta fenomen en längre tid, och har kommit fram till följande:

 

Vi vanliga dödliga, som inte är superidrottare, världsstjärnor eller dyl. har ett behov av att känna gemenskap med de människor som är det, för att få en form av tillfredsställelse i vårt tråkiga, dödliga liv. Om vi känner att det var en tjej från Sverige som vann Eurovision, eller en kille från Malmö som blev ligamästare i Italien med Juventus. Däremot är det så, att när J-O Waldner förlorar en match mot någon kines vars far han slog för 20 år sedan eller så, visar han upp samma sida som vi vanliga har, den där icke-perfekta, vanliga tro-inte-att-du-är-nåt-för-det-är-du-inte-svenskheten som är vida berömd, då är det klart att han förlorar.

 

Det hela fenomenet bygger på är det som så bra uttrycks i sången "Zlatan och jag", nämnligen närheten till någon som faktiskt har lyckats.

 

"Allting som jag ser, har han också sett

ohija, Zlatan och jag, vi är från samma stad"

 

OBS! Jag kommer inte från Malmö, det var blott ett exempel ur en sång. Jag är född i LUND!


Kommentarer:
Postat av: Dilona

Men innid. Om man kommer från skåne eller är en 'skåniserad' utlänning så är man ändå inte svensk. Alla skåningar är utlänningar och ert land tillhör Danmark egentligen. Jag vill också vara dansk, skånelove for life.

Postat av: Dilona

Men innid. En skåning eller en 'skåniserad' utlänning kan aldrig bli del av 'oss'. Oss är svenskarna och skåningarna är ju danskar. Jag vill också vara dansk. Skånelove!

2005-05-24 @ 22:03:20
URL: http://dilona.webblogg.se
Postat av: Dilona

Men innid. En skåning eller en 'skåniserad' utlänning kan aldrig bli del av 'oss'. Oss är svenskarna och skåningarna är ju danskar. Jag vill också vara dansk. Skånelove!

2005-05-24 @ 22:03:21
URL: http://dilona.webblogg.se
Postat av: Dilona

Men innid. En skåning eller en 'skåniserad' utlänning kan aldrig bli del av 'oss'. Oss är svenskarna och skåningarna är ju danskar. Jag vill också vara dansk. Skånelove

2005-05-24 @ 22:03:44
URL: http://dilona.webblogg.se
Postat av: Ichgor

Jag kommer från Malmö.

2005-05-24 @ 22:13:35
Postat av: Eiva

Men Emmie då, som du tjatar...

2005-05-25 @ 22:35:05
Postat av: minajag

Ganska kul inlägg, kom och tänka på när vissa pratar om kändisar på detta patetiska sätt ex. -"jo, det var väl trevligt, efter teatern gick vi på cafe, inge märkvärdigt det var bara jag, mamma, Rita och Jannike Björlin..." Notera namn+efternamn (oftast)... (Jannike B hade nog också gått) så alla sen ska säga - KÄNNER DU HENNE??? (eller beundra det faktum att jag minsann vet vem hon är omän Jannike här, i själva verket är en långväga släkting till Rita som enbart kommit upp för att gå på en släktings begravning nästkommande dag) ! DETTA "fenomen" kallas iallafall för "NAMEDROPPING" :) (Om man tänker efter så händer det rätt ofta faktiskt) Ganska så pinsamt tycker jag...

2005-06-07 @ 13:35:38
URL: http://www.minajag.webblogg.se
Postat av: william

jag tycker den e skit bra kan ni skika en kopia

2006-02-08 @ 21:16:16

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits