tur att inte kyrkan står ivägen för utveckling och skydd...

http://sydsvenskan.se/varlden/article178302.ece

Sydsvenskan publicerade natten till idag en artikel om den nya lagstiftningen som presenterats i Brasilien. Det är en lag mot kvinnomisshandel som nu omfattar misshandel i hemmet. En av anledningarna till att det dröjt så länge innan man försökt skydda kvinnans ställning beskrivs som följer:


"Att det tagit så lång tid för Brasilien att införa lagar som skyddar kvinnan i hemmet har att göra med kyrkans ställning i världens femte största land. Kyrkan har tidigare hävdat att det som sker inom hemmets fyra väggar, sköts inom hemmets fyra väggar. För en kvinna har det varit en skam att berätta att hon blir slagen. Även den brasilianska lagstiftningen har skyddat män som slår sina kvinnor."
sydsvenskan.se

Jag blir så trött. Jag respekterar att människor är troende, även om jag inte är det, men jag har väldigt svårt att förstå hur man kan välja att tillhöra en institution som beter sig såhär. Hur kan Brasiliens kvinnor bara acceptera att de inte ska ha rätt till skydd i sina egna hem?! Jag vet, jag vet. Det är en annan kultur. Men vid det här laget så borde väl någon form av jämlikhetstänkande ha hunnit dit också?

Och by the way, skit samma om det är röstfiske! Så länge lagen efterlevs och faktiskt ger kvinnor skydd så spelar det väl ingen roll när den kommer till stånd? Dessutom så tyder det på att åtminstone någon FÖRSTÅR vad som önskas av väljarna.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits