alldeles strax passivum...

Alldeles strax ska jag återgå till min franska grammatik. Jag kämpar idag med verbteman... Suck. Varför kan inte fransmännen vara lite normala och ha typ... 10 verbformer? Varför 22??? 22 är vad vi ska lära oss enligt boken "la conjugaison"...

Det värsta är passivum. Varför måste saker och ting vara passivt??? När jag frågade Sambon detta för några timmar sedan skrattade han ett skadeglatt skratt och konstaterade att "det tycks bäst så!" Hallå! Kan saker och ting inte bara börja bli lite aktivt, så att vi kan stryka den här idiotformen ur språket! Mitt framtida jag kommer i alla fall bara att tala i aktiva former!


Kommentarer:
Postat av: Ercan

Jag kollade bara i gleerups, och där var det bara tio former som stod. undrar om de vill ha alla former... hm... det märker vi imorgon.


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits