Barbie vs Bratz

En lustig grej hände mig imorse. Jag har de senaste dagarna funderar på att blogga om Barbie vs Bratz, och vilka skönhetsideal de representerar, så jag blev lite överraskad när Ida denna morgon (eller ja, natt) hade ett inlägg om, just Barbie.

Vad har då jag att säga? Hmm... Tja, till att börja med så föredrar jag nog Barbies kroppsbild framför Bratz. Det känns som om Bratz har ALLDELES förstora (läs: sillikonpumpade) läppar. Visst, vissa kvinnor har av naturen givna läppar av det här utseendet, men de flesta av oss har inte det. Jag tycker inte ens att det är SNYGGT! Barbie har åtminstone ett någorlunda normalt ansikte (bortsett från hennes ögon om man får tro Ida). Dessutom är Bratz huvuden som klassiska slickepinnar.

Barbie är inte heller helt oskyldig, men samtidigt, vad ger mest intryck på små barn? Gigantiska, plastik-liknande ansikten, eller gigantiska bröst som ser ut som en femtiotalsbh? Hmm... Själv upplevde jag aldrig Barbies bröst som särskilt stora, inte vad jag minns i alla fall. Däremot så tyckte jag att det var läckert att hon var nästan lika lång som Ken (i högklackat, men ändå). Förresten, Efva hävdar att hon hade högklackade skor till Ken, JAG VILL OCKSÅ HA! Min golfKen var senast jag såg honom klädd i Barbies rosa gymnastikdräkt (med ärmar och ben).

Jaja, jag har inte sagt så mycket, mer än att jag föredrar Barbie framför de här nya påhitten.

Förresten, är myscene en uppdatering av Barbie, eller en helt egen docka?



Kommentarer:
Postat av: malo

Lite svårt det där med Barbies och Bratzdockor. Ska man verkligen uppmuntra barn att leka med dessa tingesten? Vilka signaler sänder det ut egentligen? När man sitter där med en liten femåring som bara älskar Barbies blir iallafall jag lite fundersam. Jag som vuxen(jag har åldern inne åtminstonde) borde åtminstonde göra ett försök till att förhindra att denna lilla flicka inte blir något mesigt mähä. När jag var liten tyckte jag mest att Barbie var konstig som inte kunde stå upp. Inte kunde man röra ben eller armar. Turtles var bäst!

2006-02-21 @ 23:31:48
Postat av: Anonym

När jag var ungefär 8- 9 år älskade jag bratz (är 12 )



Jag ville inte se ut som dom och tyckte aldrig jag var tjock eller fett det var jätte kul och leka med dom tyckte jag och funderade liksom aldrig att jag ville se ut som dom pff hatade Barbie ;) xd


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits