Riskgrupp 1

Så var jag hos tandläkaren idag (äntligen).

Först fick jag ju då vänta i 25 minuter innan jag fick komma in - jag var nästan 10 minuter tidig och de ca. 17 minuter sena. Väl inne så sitter tandläkaren och tittar mycket fundersamt på remissen som tandregleraren skickade (han ansåg att jag hade tappat en plomb, något jag inte har märkt av).
Tandläkaren: "Alltså.. har du precis avslutat tandregleringen?"
Jag: "Ja. I januari."
Tandläkaren: Jaha... det var ju... lite konstigt. Var det något alldeles speciellt då eller?
Jag: Ja, jag opererades för käkställningsfel för ett år sedan snart. De flyttade alltså överkäken och hakspetsen.
Tandläkaren: Men vaddå.. bet du snett eller nåt?
Jag: Ja, jag hade öppet bett och har fortfarande korsbett, för kirurgen ansåg att det var ett onödigt stort ingrepp att flytta båda käkarna.
Tandläkaren: Aha... ville de att du skulle ha vuxit färdigt ordentligt eller varför väntade de så länge? Bet du inte ihop eller?

Jösses. Jag trodde inte att man kunde vara så okunnig, särskilt inte inom ett område man faktiskt är utbildad! Det absolut sjukaste var att hon i andra handen hade någon form av "röntgenhistoria"; en karta med små röntgenbilder från den tiden då jag fortfarande hade mjölktänder!

Efter att hon hade petat i min mun med den vassa pinnen, skrapat bort en massa cement som tandregleringen lämnat kvar, putsat med den knallblåa tandkrämen ni vet och blåst lite allmänt på mina tänder så visade hon mig de gamla röntgenbilderna eftersom hon hittade något intressant (!); de första bilderna var från tiden då jag fortfarande hade mjölktänder, och av bilderna att döma så bet jag faktiskt ihop! (ojoj, lång mening!) Det var lite sjukt faktiskt. Synd att jag är avslutat fall på kirurgen, annars hade jag frågat nästa gång jag gick dit...


I vilket fall som helst så gjorde de en ny riskbedömning för mitt friskvårdsavtal och konstaterade att jag fortfarande är i riskgrupp 1, alltså den bästa och billigaste gruppen. Oh yeah. 420 kr om året here I come! Plomben som tandregleraren hävdade att jag hade tappat var bara min vanställda sexårstand och den gamla "lagningen" som min gamla tandläkare slängde dit en gång i ett desperat försök att göra något åt de missbildningar som alltid varit där. Den såg dessutom ut som vanligt.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits