skit skit skit!

Igår ringde jag till vårdcentralen för att få en tid hos en doktor som skulle berätta för mig att det inte var något fel på mig och att andningssvårigheterna skulle gå över med en liten dos av något billigt läkemedel. Tji fick jag. Billigt blev det definitivt inte.
medicin
Jag blev uppringd imorse av min (nya) läkare och fick berätta om min hals och mina andningsproblem. Han tyckte att jag borde ha kortison hemma för att underlätta vid sådana här tillfällen, men jag fick en tid så att han skulle kunna lyssna på mina lungor och sånt.

Till Sankt Lars Vårdcentral kom jag förhållandevis tidigt (eftersom jag alltid är sjuk när jag är där kommer jag aldrig ihåg hur lång tid det tar att ta sig dit) och de passade på att ta blodprov innan jag skulle in till doktorn.

När jag väl fick träffa läkaren (nästan helt i tid också! OMG! det händer inte ofta på vårdcentraler!) fick jag först blåsa i röret som visar utandningskapacitet varpå han konstaterade att jag inte hade några hinder för att andas ut i alla fall. Sedan lyssnade han på lungor och hjärta, och det var uppenbarligen också okay, hade jag varit döende hade han nog sagt det.

Tydligen har jag inflamationsrester kvar efter förkylningen för två veckor sedan, och för att bli av med dem behöver jag kortison
(som är traumatiskt dyrt kan jag meddela!) i 2-3 veckor. Dessutom skrev han ut bricanyl för att jag ska kunna ta om jag får andnöd, eftersom jag dessutom verkar ha fått inflamationsutlöst astma. En remiss för en ordentlig astmautredning fick jag också (eller, ja, inte jag, men han skickade den till nån som skulle kalla mig sen, ni vet hur det funkar).

Nu kommer de stora frågorna: varför har ingen annan läkare skrivit ut kortison? Tillexempel någon av de som jag har träffat när jag har varit jätteförkyld och suttit och nästan dött av krupphosta? Nej, då skriver man ut något som tar bort hostan, men inte inflamationen. Varför har inte någon av de läkare som har ifrågasatt huruvuda det är krupp överhuvudtaget gjort något? Särskilt han som sa "det här är inte krupp, det är astma!"??? Just nu har jag särksilt varma känslor för skolsystern som när jag kom in med andnöd efter gympan skyllde det på dålig luft i gympasalen och inte skcikade någon remiss för astmaundersökning? Har de här problemen, som liknar de jag har haft tidigare på pricken, uppstått helt plötsligt? Och i så fall, är det ett resultat av de andra läkarnas bristande medicinering?


I spellistan idag:
Fanfanfan - thåström
bollen måste dö - timo räisänen
danny says - foo fighters


Kommentarer:
Postat av: Emma

Men shit, jag blir sa arg pa sant! Varfor GOR folk ingenting?! Skolsystern speciellt, hur farao kunde hon inte ha skickat remiss DIREKT!!?? Jag menar, aven om det inte hade varit nagonting sa ska man ju kolla for sakerhets skull! Grr!
---
For att saga bra saker om svensk sjukvard ocksa... (for det finns det ocksa) for nagra veckor sedan borjade min treariga systerson David helt plotsligt att krampa i somnen och fick inte luft. Systern och Svagern ringde 112 direkt. Inom mindre an tio minuter hade foljande personer anlant till deras hus (och de bor dessutom i en ratt liten ort ute pa vischan): Brandkaren (for de ar ju sjukvardsutbildade), helikopterlakare och ambulans fullastad med sjukvardspersonal! Som tur var hade han redan borjat andas igen pa egen hand, sa hjalpen behovdes anda inte. (de har gjort lite undersokningar pa honom for att ta reda pa vad det var som hande, men formodligen berodde det enbart pa den forkylning han hade vid tillfallet)

Postat av: Rickard

Hmm, vi bestämmer att medikamenterna hjälper, och att effekten varar för gott. Snälla?

2006-09-26 @ 22:21:15
Postat av: Malo

Man blir bara så jäkla förbanand när någonting sånt här händer. Att de inte kan ta en på allvar från början utan att skylla på dåligt luft eller krupp. Håller med Rickard, vi bestämmer att de dyra medecinerna hjälper och att du slipper ha någonting med alla dessa läkare att göra(även om vårdcentralsnubben verkade ovanligt ok för att jobba på just en vårdcentral).

2006-09-27 @ 11:13:42
Postat av: Ican

Usch din lilla stackare! Inget vidare, vi får hoppas att det går bra när du väl kallas så att det inte är en allt för svår grad. Men håller med om att det är konstigt att de inte gjort ngt tidigare, man vill ju gärna att de kollar upp sådant om det mistänker något.

2006-09-27 @ 21:15:48
URL: http://ican.webblogg.se
Postat av: Jonas

Ja det där med biverkningar av Pulmicort känner jag igen. I min hals känns det asjobbigt med svullnadskänsla, klump i halsen och irritation.
Inte ett spår av sådant före Pulmicort så därför har jag slutat med den medicinen då jag dock har en lätt astma och ska försöka hitta annan medicin som fungerar bättre.
Heshet får jag förstås också men hur länge ska man ha denna satans halsirritation!??!
Har du haft halsirritation länge och hur upplever du skiten?

2006-10-23 @ 14:02:51
Postat av: innid

min halsirritation har faktiskt gått över ganska mycket. Den kommer tillbaka ibland och jag blir lite lättare hes än förut. Men savlivstimulerande sugtabletter fungerar utmärkt, precis som vanligt attans vatten. Eller nyponsoppa.

2006-10-24 @ 09:31:57
URL: http://innid.webblogg.se
Postat av: Jonas

Härligt att halsen är bättre! Ja själv så är det troligt att jag fått candida i svalget pga Pulmicorten. Man ska ju skölja och gärna ÄTA efter medicinering, vilket just äta efteråt som jag var dålig på.

2006-10-29 @ 15:57:42
Postat av: Karin

Känner igen mig helt och hållet i diskussionen om halsirritation av Pulmicort! Grymt irriterande! Jag har sköljt, ätit och tom borstat tänderna efter inhalationerna men ändå känns det som en öken i halsen! Ska testa rådet om salivstimulerande sugtabletter, så hoppas att det funkar! Tack för infon!

2007-02-28 @ 07:54:40

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits