Tyck synd om mig. Snälla!?

I onsdags kväll upptäckte jag att det verkade som om jag hade utslag eller eksem eller något vid mitt högra öga. Igår på dagen kom jag på att om det var så att det är bältros, så kan det sprida sig till ögat - och det verkar ju inte direkt bra. I alla fall ringde jag till sjukvårdsrådgivingen och fick prata med en sköterska som verkade tycka att jag bara var fånig men konstaterade att OM det nu var så att jag hade bältros så var jag tvungen att kontakta jourläkarcentralen och träffa en läkare så snart som möjligt.

Jag bestämde mig för att ringa, trots att jag kände mig fånig efter det tidigare samtalet, och när jag så fick träffa en läkare (ca 20:22) så tittade han på det och jag beskrev hur smärtan och klådan kändes, varvid han konstaterade att "Det verkar vara bältros." 45 minuter senare hade han äntligen fått tag på en ögonläkare som hade jour och via telefon kunde konstatera att det behövdes omedelbar behandling och en remiss till ögonakuten idag. Jag knatade så hemmåt med fem anti-bältrostabletter, högra ögat fyllt med salva samt var 300 kronor fattigare. Dessutom hade läkaren förklarat att det är väldigt ovanligt med bältros vid ögonen - han hade aldrig sett det tidigare.

Imorse tog jag mig iväg till sjukhuset igen, och nu gick jag in på ögonklinik B som jag hade blivit tillsagd. Efter en timme fick jag komma in till en sjuksköterska som skulle kontrollera min syn innan jag träffade läkaren. Mitt högra öga (som kändes svullet och fortfarande lite suddigt av gårdagens ögonsalva) fungerade alldeles utmärkt. Möjligen var jag lite översynt, men den diagnosen fick jag hos optikern för några år sedan också så det var inget nytt. En överraskning var däremot att jag är närsynt på mitt vänstra öga! Så pass att jag kan behöva glasögon för det.

Ytterligare fyra timmar senare fick jag träffa ögonläkaren, som mest verkade tycka att jag var konstig. Men han tittade i alla fall på mitt öga genom apparaten med extremt strak lampa och konstaterade att ögat inte hade angripits. Lampapparatens ljus var så starkt att det kändes som om mitt öga blev brännhett. Mycket obehagligt.

Jag har i alla fall fått mer medicin mot bältrosen, och två läkare har konstaterat att det ska väldigt mycket till för att jag ska smitta någon (om jag har förstått det rätt så behöver personer som inte har haft vattkoppor få kontakt med mina utslag vid den tidpunkt de utsöndrar var - och eftersom detta ännu inte händer, och jag inte tänker låta folk få kontakt med det, så tror jag inte det är någon större fara) så ni behöver inte vara rädda.


Det värsta är att jag har förlorat fem timmars studietid idag på grund av det här - det gick verkligen inte att plugga i väntrummet för radion var på och folk pratade och könummermaskinen pep hela tiden.

Kommentarer:
Postat av: Ercan

Det är mkt synd om innid! Överraskning att du var närsynt på vänster öga, det hade jag ingen aning om. har du förresten ngnsin haft glasögon?

2007-06-02 @ 13:23:07
Postat av: Anonym

Bara läsglasögon för att jag vid tidigare ögonundersökningar har varit översynt.

2007-06-02 @ 13:23:55
Postat av: Ercan

Nu har jag kommenterat din kommentar på min kommentar

2007-06-02 @ 13:25:53
Postat av: Emma

Synd om dig.

Postat av: innid

tack.

2007-06-04 @ 21:32:05
URL: http://innid.webblogg.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits