schlagernörd del 2

Deltvälning 2 i schlager SM har just sänts, och jag känner att det är min plikt som självutnämnd schlagernörd att kommentera lite. Vilket jag i och för sig tror att ungefär 85% av den svenska bloggsfären gör ikväll...

1. Magnus Carlsson "Lev livet"
Visst hördes det att det var två tredjedelar av GES som hade skrivit låten? Väldigt lite glitter för att vara hela Sveriges favoritschlagerbög-

2. The Elephantz "Oh Yeah"
Jag frågade det nog förra veckan, men jag frågar det igen... VARFÖÖÖÖR!!!????? Varför tar vi in rap-låtar (som inte ens är bra!) i melodifestivalen? Hur långt tror arrangörerna att de egentligen kommer att gå? Det tar bara upp plats, något som det i och för sig finns gott om sedan de införde de fyra deltävlingarna.

3. Sonya "Etymon"
Tja, så illa var det väl inte, men såhär två timmar efter, kommer nynnar jag inte heller på den. Snitsiga ben på henne, men lite dåliga dansare tyckte jag.

4. Östen med resten "ge mig en kaka till kaffet"
Jag tyckte att det var lite gulligt att det kändes som om de spelade på den klassiska schlagerbilden... Men åter igen; inget jag nynnar på.

5. Pablo Cepeda "La chica dela copa"

Helt ok, trevligt att det var en latinolåt, men samtidigt på engelska så att det inte kändes som om den var i HELT fel land och tävlade. Men, jag har sagt det förut och säger det igen: urringning är ett privilegium reserverat för oss TJEJER!

6. Kikki Danielson "Idag och igår"
Väldigt klassisk schlager. Kändes nästan som om jag satt i köket i villan nere på sallerup i Eslöv en söndagsmorgon nångång för tja... 15 år sedan.
Men, det är ju Kikki Danielsson, så vad hade jag väntat mig?

7. Niclas Wahlgren "En droppe regn"

Låter väldigt Niklas Strömstedt... så om det kan anses en bra eller dålig låt baseras på vad man tycker om honom. Koreografin var ganska.. töntig tyckte jag, och undrar samtidigt vem i sminket som glömde markera hans ögon.

8. Velvet "Mi amore"
T
ja.. vad kan man säga... Fortfarande ett svagt intryck och en låt jag inte nynnar på. Kändes på något sätt som om de ville att man skulle associera til Shakira och liknande artister. Visst gjorde jag det, men på ett väldigt... oj-vad-hon-misslyckas-med-liknelsen-sätt.

Allt som allt... en väldigt svag deltävling. Förra veckan var MYCKET starkare, och jag nynnar fortfarande på bland annat "Kameleont".

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits