toppkandidaterna, första intrycket

Jag och Sambon tittade just på svt:s nya satsning "toppkandidaterna". Vad är då första intrycket?

Tja, eftersom jag först såg deras försök till att vara lite... jag vet inte vad, men de imiterade en nyhetssänding i vart fall, och jag trodde först att det var en parodi. På fullaste allvar trodde jag att det var något som Killing-gänget hade författat, men det ska tydligen vara på riktigt! Rekryteringskampanjen tyder på det, pengarna i slutet tyder på det och framförallt: TOPPKANDIDATERNA tyder på det!

Vad tyckte jag då om de olika kandidaterna?


Hannes.
Tja, Hannes var en lustig figur. En värdekonservativ trädkramare, eller hur var det de beskrev honom? (Hehe). Kul att ha någon som är akademiskt skolad med faktiskt information om hur det ekonomiska systemet fungerar.


Klara.
Som jag uppfattade det så är hon någon form av radikalfeminist, queerteoretiker osv osv i all oändlighet ända tills man kommer fram till den lilla detaljen att hon anser sig vara liberal. Liberal i "höger". Otroligt skönt att se någon som är så extrem och som klär sig och ser ut som så många vänsterbrudar och hobbykommunister runt om i landet, utan att faktiskt fullt ut köpa deras lilla röda bok.

Michael.
Skönt att han blir utslängd (hehe). Om jag inte minns helt fel (hade inte min lilla rosa bok att anteckna i) så sa han under nomineringsprocessen (eller vad ni nu vill kalla den) att det skulle kännas bra att det kom någon som inte var borgerlig akademiker som kom fram i TV. Hhem hhem! Svensk media är otroligt vänstervriden! Senaste siffrorna jag såg på journalistkårens politiska preferenser antydde att 40 % av dem sympatiserade med vänsterpartiet!

Parasto.
Jag fick ingen riktig uppfattning om henne. Det enda hon uttryckte var väl att hon var emot den svenska vapenexporten. Jaha. Någon av tjejerna muttrade om att killarna tog mycket mer plats. Tja, har man vapenexporten som hjärtefråga, och kanske inte debattvana, är det kanske inte konstigt att man blir tyst när det diskuteras valfrihet i det patriarkala samhället.

Petter.
Jag hatade honom nästan instinktivt. Bara det faktum att han hade kamrater som fått fängelsedomar efter Göteborgskravallerna och att han därefter läser juridik för att kunna försvara aktivisterna gör att jag har lust att strypa honom. Personer som vandaliserar och missandlar/utgör ett stort hot mot den allmäna säkerheten förtjänar fängelsestraff. I vart fall när de är vid fullt medvetande! Dessutom kunde Petter väldigt många fina ord som han tyvärr inte kunde använda. Han hävdade att det inte finns något sådant som frivilliga överenskommelser i ett patriarkalt samhälle. Nähä. Aldrig någonsin? Antagligen menade han att prostitution inte kan vara frivillig, men det framgick inte av hans argument tycker jag. Stora, tomma ord.

Teysir.
Ännu en blek person. Jag vet inte vad hon egentligen står för, det enda som framgick var att hon ansåg att det var viktigt att lyssna på de unga.



Så. Jag har halvt lovat Sambon att följa programmet under våren, för att hålla honom uppdaterad. Vi får se hur länge jag står ut; vad tror ni kommer först? Finalen eller att jag slänger ut TV:n från balkongen?

Kommentarer:
Postat av: Jonas Morian

Jag tror nog att programmet kan komma att ta sig, när kandidaterna börjar drilllas av medietränare och spinndoktorer. Men det måste bli ett rappare tempo! Läs mer här.

2006-01-31 @ 22:58:53
URL: http://promemorian.blogspot.com
Postat av: Igor

Jag förväntar mig ett pm efter varje program. Förresten, en av tjejerna gick ju arbetslös "i väntan på att komma in på en juristutbildning". Haha! Vänta sig till bättre betyg? I och för sig - den socialdemokratiska högskolepolitiken, där universitetsstatus inte kostar mer än en doktorshatt till Göran, kan väl snart sagt erbjuda alla en (självfallet undermålig) juristutbildning.

2006-01-31 @ 23:11:10
Postat av: .

du verkar vara riktigt korkad.
'nuff said.

2006-02-05 @ 16:35:42
Postat av: .

du verkar vara riktigt korkad.
'nuff said.

2006-02-05 @ 16:35:43
Postat av: innid

Jaha? Varför då? Själv ger du sken av att vara mycket intelligent och ha väl underbyggda argument för det du påstår! 'nuff 'nuff på dig själv du!

2006-02-05 @ 18:08:12
URL: http://innid.webblogg.se
Postat av: Elin

Jag håller på Parasto och Petter!
Så det så!

2006-02-19 @ 16:06:00
Postat av: mishaa

alla är otroligt begåvade ! MEN jag tycker att några har lite svårt att komma fram med sina åsikter eller trycka på sina påståenden, det är svårt att relatera till deras åsikter och ibland känna igen sig... men jag hoppas verkligen att det är rätt person som vinner. det skulle vara instressant att se hur vi väljer vår favorit och orsaken till varför! men jag skulle gärna vilja ställa upp i toppkandidaterna men det kommer nog dröja tills jag är väl skolad eftersom att jag går i andra ring och skolan har inte pushat oss till att läsa så mycket politik vi började för två månader sedan och avslutade med ett prov förra veckan! men jag kom mer definitivt fortsätta läsa mer politik osv!!! ha d fint

2006-03-06 @ 13:09:19
Postat av: mishaa

alla är otroligt begåvade ! MEN jag tycker att några har lite svårt att komma fram med sina åsikter eller trycka på sina påståenden, det är svårt att relatera till deras åsikter och ibland känna igen sig... men jag hoppas verkligen att det är rätt person som vinner. det skulle vara instressant att se hur vi väljer vår favorit och orsaken till varför! men jag skulle gärna vilja ställa upp i toppkandidaterna men det kommer nog dröja tills jag är väl skolad eftersom att jag går i andra ring och skolan har inte pushat oss till att läsa så mycket politik vi började för två månader sedan och avslutade med ett prov förra veckan! men jag kom mer definitivt fortsätta läsa mer politik osv!!! ha d fint

2006-03-06 @ 13:09:19

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits