vänsterns flygblad... SKRATTRETANDE!

Idag landade en bunt flygblad från vänsterpartiet och några av dess avgreningar på vår dörrmatta. Det mest påkostade var från Vänsterpartiet, och nu tänkte jag förklara vad jag tycker om den information de framförde, och varför jag anser att deras argumentation biter dem i rumpan då och då.


Först tog de upp det faktum att kvinnor tjänar 80 % av vad männen tjänar för motsvarande arbete. Det har jag inte något att invända mot; kvinnor har lägre löner, men jag vet inte om det är just 80 %, eller mer/mindre. Jag vet heller inte hur man räknar fram det…


Andra stycket handlade om anställningsförhållanden. Stycket avslutades med konstateradent att Ett arbetsliv med trygga, fasta jobb där principen om lika lön för lika arbete gäller är en nödvändig förutsättning för ett jämställt samhälle.
Ja. Lika lön för lika arbete är självklart! Varför skulle någon med samma meriter och samma anställningstid få mindre betalt för att utföra samma eller likvärdiga arbetsuppgifter? När det däremot kommer till ”fasta trygga jobb” har jag lite svårare att hänga med. Vem ska anställa dem? Vem ska tvingas ge någon fast anställning? Och vart ska de som inte KAN få dessa fasta anställningar vända sig? Vill (v) att vi ska införa en nolltolerans mot arbetslöshet och ge de som saknar anställning arbete som gatusopare och dylikt, på samma sätt som man gjorde i vissa delar av det forna öst?


I nästa stycke konstaterade författarna att kvinnor tar ut mer än 80 % av föräldraledigheten samt att de utför mer hushållsarbete än vad männen gör.

Jag har diskuterat de förslag som har funnits om att lagstifta om pappaledighet med framförallt mödrar. Dessa har gett mig en annorlunda bild av hur det är att ta ut mamma/pappaledighet än vad media och politiker ofta ger oss. Det är inte bara att singla slant om vem som ska ta vilka veckor; ofta tjänar mannen mer (som vänstern redan konstaterat i sitt flygblad) och en föräldrapeng skulle innebära ett större fall i inkomster om mannen tog ledigt än om kvinnan skulle göra det samma. Ofta har man när man skaffar barn arbetat sig upp till en viss levnadsstandard, och kanske har man köpt ett nytt hus eller en större lägenhet eller så för att ha utrymme att låta barnet och dess eventuella syskon växa upp på bästa möjliga plats, och då är det inte självklart att man klarar att finansiera den livsstilen eller den bostaden med kvinnans lön och mannens föräldrapenning.

Min mamma sa någon gång angående det här ämnet att man som kvinna faktiskt fattar annorlunda beslut efter att ha fött barn, mest för att hormonerna spökar. Inte så att man fattar sämre beslut, men annorlunda. Man reagerar annorlunda i största allmänhet tror jag, en kvarleva från vår mer djuriska fas i utvecklingen där besluten efter att ha fött en unge kunde avgöra flockens och din egen avkommas framtid. Att i en sådan fas tvinga ut kvinnor i arbetslivet för att deras män ska vara hemma med barnet är idiotiskt. Varje kvinna som känner att det är det bästa för henne ska naturligtvis få återgå till arbetet så snart hon kan; men tvinga ingen, snälla!!!


Vad vill då (v) göra för att förändra den rådande situationen?

  • Man vill ”tillföra offentlig sektor mera pengar för att kunna höja kvinnors löner och anställa fler”. Tja… visst. Jag tycker dessutom att vi ska passa på att anställa fler män i den offentliga sektorn om man inte försöker avskaffa den helt och överföra kvinnorna till den privata sektorn där de kanske passar bättre? I flygbladet finns ingen ifrågasättning av huruvida det är rätt att kvinnor dominerar inom den offentliga sektorn där de är anställda i traditionellt kvinnliga yrken.

  • Vidare vill de ”lagstifta om rätt till heltidsjobb- deltid ska vara en möjlighet.” När jag gick på gymnasiet (gud va gammal jag låter!) berättade min spansklärare om den rådande situationen i Spanien; det var tydligen lag på att alla som varit anställda i mer tre månader skulle garanteras fast anställning. Resultatet var att alla provanställdes i knappt tre månader för att sedan få höra att de inte riktigt var vad företaget sökte. När man lagstiftar bort arbetsgivarens rätt att bedöma behovet av anställda, bryter man mot deras rätt att välja vad som är bäst för dem och för deras företag!

  • En annan reform är den berömda 6timmars normalarbetsdagen. Enligt flygbladet vill (v) börja med att införa detta i ”kvinnodominerade yrken inom offentlig sektor”. Hmmm… Så att kvinnorna ska kunna vara hemma mer och ta hand om barnen, städa och laga mat eller? Varför inte låta införa det inom manligt dominerade yrken för att få hem männen så att den rådande könsstrukturen kan börja avnormaliseras???

  • Det sista som nämns är att föräldraförsäkringen ska vara individuell. ”Både kvinnor och män har föräldraansvar!”. Självklart har de det, men man kan inte tvinga någon att ta ansvar. Varför inte göra det mer lukrativt att för män att ta ansvaret, samt för kvinnor att lämna ifrån sig det? Vad som behövs är en rejäl kampanj som får män att TA ansvar för sitt förhållande till sina nyfödda barn!


Jag förstår inte varför (v) säger sig arbeta för att förbättra kvinnors förhållanden på arbetsmarknaden, när de samtidigt föreslår förändringar som skulle cementera den rådande könsmaktstrukturen. Det finns en anledning till att vi på gymnasiet sa att en person som argumetnerade mot sigsjälv gjorde "en Gudrun"... Hehe.

Kommentarer:
Postat av: malo

Det är bara att inse att det rör sig om propaganda och inte om faktiska förslag. De inser väl att de aldrig kommer att komma till makten vilket gör att de kan måla upp luftslott. För det låter bra med ökad jämnställdhet, högre lön, mindre arbetslöshet och mindre jobb. Sen hur i helsike detta ska gå till är en annan femma. Men det behöver inte vänsterpartiet förklara, det räcker med att dela ut flygblad. Vi kanske borde starta ett parti, har hört att lönen hör en riksdagsman/kvinna är ganska hög. Dessutom slipper man utbilda sig.

2006-01-29 @ 21:47:19
Postat av: innid

Hehe, ja, det har du rätt i! Titta bara på Gustav Fridolin och co!

Postat av: Lennart Regebro

80%!? En betydligt pålitligare källa visar att skillnaden snarare är ett par procent:

http://berghsbetraktelser.squarespace.com/blogg/2006/1/13/fr-kvinnor-lgre-ln-fr-samma-arbete.html

Att vänstern i allmänhet är bra på att peka på problem, men inte har några lösningar, är ju inget nytt, direkt... ;)

2006-01-30 @ 10:24:03
URL: http://lennartregebro.blogspot.com
Postat av: innid

Ja, jag har också hört att det är ngra procent som skiljer, men jag vet som sagt inte hur vänstern har räknat fram det där, så jag tänker inte ge mig på statistiken. Problemet kvarstår även om det inte är lika stort!

2006-01-30 @ 16:43:09
URL: http://innid.webblogg.se
Postat av: Attila

Jag tror inte att vänstern bygger luftslott, jag tror fanken att de menar vad de säger. Problemet är att v består av kommunister, maoister, leninister, vänsterliberaler och så en massa kids i Che-tröja. Hur ska man kunna enas om NÅGONTING i den församlingen?

2006-01-30 @ 19:41:20
URL: http://www.attila.tecknare.se/
Postat av: Oliver

Jag må inte begripa politik - men valfrihet, det vill jag ha. "Jobba i gruvan - bättra på snuvan - smaka på duvan"; det är en devis där jag kommer ifrån!

2006-01-30 @ 21:02:01

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits